Çocuklara yönelik tablet uygulamalarında tasarım yaklaşımları ve bir mobil uygulama denemesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde akıllı telefonlar ve tabletler insan hayatının vazgeçilmez parçaları durumuna dönüşmüştür. Yetişkinler gibi çocuklar da bu cihazlarla uzun süreler geçirmekte, mobil cihazları hayatlarının birçok alanında kullanmaktadır. Bu sebepten ötürü çocuklara yönelik mobil uygulama tasarımı, son zamanlarda oldukça önemli bir konu haline gelmiştir. Bununla birlikte konu üzerine ülkemizde kapsamlı araştırmaların yapılmadığı ve Türkçe kaynak eksikliğinin olduğu görülmektedir.Buradan yola çıkılarak tez kapsamında, çocuklara yönelik tablet uygulamaları geliştirilirken uzmanlarca ne tür yaklaşımların ortaya konulduğunun incelenmesi ve bu yaklaşımların sonucunda ortaya çıkan önerilerin kuramsal bir çerçevede aktarılması amaçlanmıştır. Aynı zamanda bu kuramsal araştırma sonucunda ortaya çıkan önerilere bağlı kalınarak örnek bir uygulama üretilmesi hedeflenmiştir.Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada; mobil cihazlar, mobil işletim sistemleri, mobil uygulamalar, gelişim kuramları, çocukların gelişim evreleri - motor becerileri gibi konular aktarılmış; çocuklara yönelik dijital tasarım ile ilgili kuramsal kaynaklar incelenerek bu bilgiler derlenmiştir. Örnek uygulama çalışmasının kullanılabilirlik test aşamasında, geri bildirim anketi yaptırılmış buradan elde edilen veriler vasıtasıyla uygulama tasarımında bazı iyileştirmeler ve düzenlemeler yapılmıştır.Bu araştırmada, ağırlıklı olarak uzmanların görüşleri ve çözüm önerileri sıralanmış; çocuklara yönelik uygulama geliştirmek isteyeceklere yardımcı olacak önemli bilgiler bir araya getirilmiştir. Bu bilgiler doğrultusunda `Saman Çöpü Bey` isimli Japon halk masalından uyarlanan, birincil hedef kitlesi 7-10 yaş aralığında çocuklar olan, bir mobil e-kitap uygulaması üretilmiştir. Sonuç olarak araştırmanın, konuyla ilgilenen uzmanlara önemli bir Türkçe kaynak sunacağı, alandaki gelecek çalışmalara ve çocuklara yönelik uygulama tasarımlarına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Nowadays smartphones and tablets have become indispensable parts of human life. Children, like adults, spend a lot of time with these devices and use mobile devices in many areas of their lives. For this reason, mobile application design for children has become a very important issue in recent years. On the other hand, it is seen that there are no comprehensive researches on our subject and there is a lack of Turkish resources.In this thesis, it is aimed to examine the approaches put forward by the experts in the development process of the tablet applications for children, and to define the suggestions emerged as the result of these approaches in a theoretical framework. At the same time, it is aimed to produce an application by adhering to the suggestions emerged as the result of this theoretical research.In this study, using qualitative research method mobile devices, mobile operating systems, mobile applications, development theories, developmental stages of children - motor skills are investigated and these topics have been compiled by examining theoretical sources related to digital design for children. In the usability test phase of the sample application run, a feedback survey was conducted and some improvements and adjustments were made to the application design through the data obtained from this survey.In this research, opinions of experts and their proposals for solutions are listed, mainly; important information that help them to develop an application for children has been put together. In line with this information, a mobile e-book application has been produced, which is adapted from the Japanese folk tale `The Straw Headman` whose primary target audience is children aged 7-10 years old. As a result, it is thought that this research will provide an important source in Turkish language to the experts who are interested in the subject, and will contribute to the future studies and application designs for children.
Collections