Dirmil yörük müzik kültürü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
`Dirmil Yörük Müzik Kültürü` isimli bu çalışma giriş kısmı ve beş bölüm olarakkurgulanmıştır. Giriş bölümünde Dirmil'i4 de içine alan Teke Yöresi müziği veDirmil'deki yerel müzik üzerine yapılan araştırmalar incelenmiştir. İlk bölümde,araştırmanın problemi, amacı ve önemi verilmiştir. İkinci bölüm çalışmanın kuramsalçerçevesi, yerel kültür olarak müzik, yerel müziğin dönüşümü ve Dirmil'in tarihî,coğrafi, kültürel ve demografik yapısı konularını kapsamaktadır. Bu bölümde, Dirmilyörük müziğinin hangi teorik çerçevede analiz edildiği ve müzik literatürü içindeki yeriincelenmiştir. Bu inceleme, Dirmil'de varolan Yörük (Teke) müziği ve kültürüneyönelik yapılan çalışmaların taranması ve Dirmil'deki yerel müziğin özgünlüğü veöneminin açıklanmasını kapsamaktadır. Ayrıca, Dirmil yörük müzik kültürünün arkaplanı olan Dirmil'in tarihî, coğrafi, kültürel ve demografik dinamikleri açıklanmıştır.Üçüncü bölümde Dirmil müzik kültürünün kavramsal çerçevesinin hangi değişkenlerleaçıklanabileceği, bu değişkenlere dair verilerin toplanma yöntemleri ve bunların nasılanaliz edildiği verilmiştir. Etnoğrafik yöntem ve vaka çalışması tekniği kullanılan sahaçalışmasında, incelenen yerel müziğin evren ve örneklemin niteliği ve niceliği, verilerinhangi tekniklerle toplanıp analiz edildiği açıklanmıştır. Dördüncü bölümde ise yerelmüzik kültürü, içinde oluştuğu sosyo-ekonomik ve kültürel koşullar ile Dirmil yerelmüzik icracılığı ve yapımcılığı bağlamında incelenmiştir. Bu çerçevede Dirmil'de icraedilen yörük (Teke) müziğinin kültürel ve sosyal üretimini sağlayan icracılık,yapımcılık ve öğrenme süreçleri ile icra edilen sosyal ortamlar incelenmiştir. Dirmil'insosyo-ekonomik değişim tarihi ve kültürü ile yerel müzik arasında varolan içsel bağ;toplumsal hafızadaki yerel müziğin, çalgılar, icracılar, çalgı yapımcıları, çalgılarınteknik özellikleri, fiziki boyutları, ses kapasiteleri ve yerel müziğin zaman içerisindekideğişimleri çerçevesinde analiz edilmiştir. Bu analiz yerel müzik kültürününkuşaklararası aktarım biçimleri incelenerek yapılmıştır. Son bölümde ise Dirmil yörük4 İlçe merkezi olarak Dirmil'in ismi 1958 yılında Altınyayla olarak değiştirilmiştir. Ancak yerel halkilçeye verilen bu yeni adı benimsememiş, eski adı kullanmaya devam etmektedir. Tezde Dirmil kültürelbölge adı olarak kullanılmaktadır.viimüziğindeki değişimlerin değerlendirilmesi ve bu müziğin geçmiş ve geleceği arasındabir bağ oluşturulmasına yönelik önerilere yer verilmiştir. Bu bölümde ayrıca yörükmüziğinin geçmişteki dokusunun var olan teknolojik olanaklar çerçevesinde günümüzetaşınıp taşınamayacağına dair tespit ve öneriler de yer almaktadır.Anahtar SözcüklerYörük (Teke) Müziği, Dirmil Yerel Müziği, Sipsi, Üçtelli bağlama ve İkitelli The study of `Yoruk5 Musical Culture of Dirmil` was designed in five chapters withintroduction. The literature review about music of Teke region, which covers Dirmil town, andlocal music in Dirmil was presented in the Introduction part. The first chapter consists of theaim, importance and theoretical structure of this study. The second part includes the analysis ofmusic as a local culture, changes of local music, geographical, historical, cultural anddemographical strucuture of Dirmil. In this chapter, the theoretical base which is choosen foranalyzing local music of Dirmil and the place of Dirmil's local music in Turkish musicalliterature has been explained. This analysis includes reviewing the studies made on the cultureand music of Yoruk (Teke) in Dirmil and examining the importance and authenticity of localmusic in Dirmil. Moreover, the factors which effects the Yoruk music in Dirmil, history,geography, culture and demography of Dirmil have been explained.The third chapter consists of the variables which is analyzed the theoretical structure of musicalculture of Dirmil and how the data related to these variables have been collected and examined.Ethnographic method and case study were exercised in the field study in which, thequality and quantity of the population and sample related to analyzing local music. Itwas given which techniques were used collecting data in the field.The culture of local music was analyzed with the conditions of the socio-economic andcultural structures which formed this culture and local music performers and musicalinstrument makers in Dirmil in the fourth chapter. The performing music, makingmusical instruments, learning process of local music and the environment of performingmusic which are the conditions of social and cultural production of yoruk (Teke) musicin Dirmil were explained in this chapter. There is an internal relation between the localmusic and the historical changes of socio-economy and culture of Dirmil. This relationwere investigated in terms of local music in social memory, musical instruments,5 Nomadic Turkmans groups have immigrated from Central Asia to Anatolia between the 9th A.C. and the13th A.C. These nomads were labelled as Yoruks who were supported Ottoman Empire and Turkmans asoppositional groups. This labelling is related to the settlement policy of Ottoman governments in thattime.ixperformers, instruments makers, technical and physical aspects of musical instruments,their capacity of sound, the changes of local music in time. Moreover the types oftransfer of the local music among generations was added to this analysis.In the last part, the evaluation of changes in yoruk music in Dirmil and some proposalsabout creating a connection between past and future of this local music were presented.It is also added the proposals related to if it is possible to sustain the old patterns ofyoruk music towards todays with existing technological opportunities.KeywordsMusic of Yoruk (Teke), Local Music of Dirmil, Sipsi, Bağlama with Three String andCura with Two String.
Collections