Samsun Çıraklık Eğitim Merkezi`ne devam eden çırakların sosyodemografik, çalışma yaşamı özelliklerinin ve durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Gelişme çağındaki milyonlarca çocuk fiziksel, zihinsel ve ahlaki gelişimlerine zarar veren, ulusal yasalara ve uluslararası standartlara uygun olmayan koşullarda çalışmakta ve bu yolla suistimal edilmektedir. Bu çalışmada, Samsun ili Çıraklık Eğitim Merkezi'ne devam eden çalışan çocukların sosyodemografik özellikleri, çalışma yaşamına ilişkin bilgileri ve durumluk-sürekli kaygı düzeyleri belirlenerek, aralarındaki ilişkilerin ortaya konulması amaçlanmıştır. 13.12.2000-09.01.2001 tarihleri arasında yapılan kesitsel tipteki bu çalışmaya, Samsun ili Çıraklık Eğitim Merkezi'nde okuyan 1001 çırak alınmıştır. Araştırma kapsamına alınanlara sosyodemografik özellikleri, sosyoekonomik düzeyi, çalışma yaşamı, çalışma ortamı ve çalışma koşullarından kaynaklanan riskleri, alışkanlıklara ilişkin sorulan ve Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri'ni içeren anket formu gözlem altında uygulanmıştır. Araştırma grubunu oluşturan bireylerin yaş ortalaması 16.9 ± 1.5 yıl olup, %53.2'si ilkokul mezunudur. Çalışmaya başlama yaşı ve toplam çalışma süresi ortalaması sırasıyla 13.3±1.6 ve 3.7±1.9 yıldır. Çırakların %62.5'inin asgari ücretten daha düşük, %13.6'sının ise ücret almadan çalıştıkları; okula geldikleri gün hariç olmak üzere haftada ortalama 5.7±0.6 gün, günde ise 11.0+1.9 saat çalıştıkları saptanmıştır. Çırakların %62.9'u ara sıra, %8.9'u da sürekli fazla mesai yaparken, bunların ancak %24.1'i fazla mesai için ek ücret aldıklarını, %32.9'u halen sigara içtiğini ve %10.0'u da içki kullandığını belirtmiştir. Çırakların durumluk(DKP) ve sürekli kaygı puan(SKP) ortalaması sırasıyla 40.0 ± 9.7 ve 44.7 ± 9.7 puan olarak saptanmış olup, DKP ile SKP arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmuştur(p<0.001, r=0.52). Çalışmada cinsiyetin kız olmasının, çalışma koşullarındaki olumsuzlukların, sigara ve alkol kullanma durumunun DKP ve SKP' mı düzeyini artırdığı bulunmuştur. Çalışan çocukların çalışma nedenleri, sorunları ve çözüm yollan çok boyutludur. Bu nedenle devlet başta olmak üzere, işverenlere, kitle örgütleri ve meslek kuruluşlarına, ailelere ve çocukların kendilerine görevler düşmektedir. vnANAHTAR KELİMELER 1. Çırak 2. Sosyodemografik Özellikler 3. Çalışma Koşulları 4. Anksiyete 5. Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri vm ABSTRACT Millions of children in grow up period are working in inappropriate conditions which are harmful for their physical, mental and moral developments and by the way they are abused. In this study we aimed to determine the socio-demographic features, work conditions and State-Trait Anxiety levels and whether there's an association between these parameters of children attended to Apprenticeship Training Center in Samsun city center. A cross-sectional study was conducted between 13.12.2000 and 09.01.2001 and 1001 apprentices participated to the study. All of the apprentices were applied a questionnaire about socio-demographic characteristics, socioeconomic levels, work conditions, habits and State-Trait Anxiety Inventory under observation. In the study group mean age, beginning to work age and period were 16.9 ± 1.5, 13.3 ± 1.6 and 3.7 ± 1.9 years, respectively and %53.2 percent were primary school graduate of the apprentices, 62.5% were working for a salary under minimum wage and 13.6% were not receiving any salary. The apprentices were working for a mean of 11.0 ± 0.9 hours of daily and 5.7 ± 0.6 days weekly. While 8.9% of apprentices were working overtime only 24.1% of them were receiving extra salary. Of the apprentices, 32.9% were smokers and 10.0% were drinking alcohol daily. Mean state-trait anxiety scores of apprentices were 40.0 ± 9.7 and 44.7 ± 9.7 points, respectively and there was a statistically significant relation between these scores (p<0.05, r=0.52). It was found that, female sex, inappropriate working, conditions and smoking and drinking habits increase the state-trait anxiety scores. Reasons, lead the children to work, working problems and their solutions are multidimensional, so it's thought that the government, non-governmental organizations, employers, professional associations, families and children should try to solve there problems all together. DCKEYWORDS 1. Apprentice 2. Socio-demographic Characteristics 3. Work Conditions 4. Anxiety 5. State-Trait Anxiety Inventory
Collections