Muammer Sun`un orkestra ve oda müziği eserlerinde obua kullanımının müzikal ve teknik açıdan incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Muammer Sun'un orkestra ve oda müziği eserlerinde obua kullanımının müzikal ve teknik açıdan ele alındığı analitik bir incelemedir. Cumhuriyet Dönemi üçüncü kuşak bestecilerinden Muammer Sun, geniş kitlelere hitap eden eserleriyle yurt içinde ve yurt dışında tanınan bir bestecimizdir. Kaynağını geleneksel kültürümüzden alan ve evrensel verilerden yararlanan çağdaş Türk kültür ürünlerinin yaratılması, yurt yüzeyine yayılması, halk çoğunluğunun temelde çağdaş Türk kültür ve sanatını yaşar duruma ulaştırılmasında büyük katkıları olan bestecinin orkestra, oda müziği, çalgı müziği eserleri, korolu eserleri, türkü düzenlemeleri, sahne müzikleri, film müzikleri, çocuk şarkıları, marşlar, bale müziği ve bando eserlerinden oluşan zengin bir eser dizini vardır. Müziklerinde her eser kendine özgü bir form taşımakta. Çocuk şarkıları olsun, gençlik marşları olsun, orkestra eserleri olsun her eser kendi müziğine uygun bir form oluşturmuştur.Beste çalışmaları içinde tonal sistemde yazdığı eserler bulunmakla beraber, Muammer Sun eserlerinin çoğunu; besteci, kuramcı Kemal İlerici'nin sistemleştirdiği dörtlü armoni anlayışı içinde yazmıştır. Türk müziği makam dizileri içinde yeni ezgiler bulmaya çalıştığını belirten besteci, Türk müziği ölçülerini de kullanmaktadır. Sun'un müziği kolay algılanan, benimsenen ve sevilen, çabucak yayılmaya yatkın eserlerdir. Eserlerinde obuaya çokça yer veren besteci obua'yı solo, oda topluluğu ve orkestra eserleri içinde oldukça etkili biçimde kullanmıştır. Asıl kullanımı solo bir çalgı olan obua bazı durumlarda diğer gruplarla beraber de çalabilir. Böylece diğer çalgıların ses rengini zenginleştirebilir ve hatta gereken yerlerde eşlik amaçlı da kullanılabilir. Obua teknik açıdan seslendirme olanakları kısıtlı olmasına karşın, ustasının elinde çok hızlı pasajları, etkileyici, sevinç dolu bir anlatımla seslendirebilir. Bu çalışmada bestecinin orkestra ve oda müziği eserlerinde obuanın müzikal ve teknik kullanımı örneklerle incelenmiş, besteciyle eserleri üzerinde birebir görüşmeler yapılmıştır. This study is an analytical review of musical and technical aspects of the use of oboe in Muammer Sun's orchestra and chamber music works. Muammer Sun, one of the third-generation composers of the Republican Period, known locally and abroad with his works. The orchestra music, chamber music, instrumental music, dance music, folk music arrangements, film music, children songs, marches, ballet music, band works, composing of contemporary Turkish culture products that take its source from our traditional culture and benefit from universal values and spreading to the surface of the country and mainly contributing to reaching the contemporary Turkish culture and art to the living conditions, Each piece of music has its own unique form whether it's children songs, youth marches, orchestral works, each piece has created a form that fits its own music.Although he wrote some compositions in tonal system, most of Muammer Sun's work composed in the form of quadral-harmony which systemised by famous Turkish music theorist Kemal İlerici. The composer, who stated that he tried to find new melodies in Turkish music makams. He mainly uses Turkish music rhythms in his pieces as well. Sun's music is easily perceived, adopted and loved, and prone to spread quickly. The composer, who prefer to use a lot of oboe in his works, used the oboe in solo, in chamber music and in orchestra works very effectively. The actual use of the oboe is a solo instrument but also can play with other groups in some situations thus enrich the sound colour of other instruments. Even be used as short accompaniment figures where it's necessary. Oboe can sound very fast passages in the hands of his master with an impressive, joyful expression although the possibilities are technically limited. The musical and technical use of oboe in orchestra and chamber music works of composer were examined with examples, individual interviews were made with very himself and opinions of the related artists were taken in this work.
Collections