7. sınıf öğrencilerinin ispata yönelik algı ve ispat yapabilme becerilerinin irdelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada 7. sınıf öğrencilerinin ispata yönelik algı ve becerilerini geliştirmeyi amaçlayan bir öğretim süreci sonrasında öğrencilerin ispata yönelik algı ve becerilerini betimleyebilmek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda araştırma, nitel araştırma yaklaşımlarından birisi olan eylem araştırması olarak kurgulanmış ve araştırmada betimsel analiz kullanılmıştır.Çalışma grubunun seçiminde maksimum çeşitlilik örneklemi tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinde, Çankaya ve Yenimahalle ilçelerine bağlı iki ortaokulda birer 7. sınıf oluşturmaktadır. Araştırmada 54 öğrenci yer almıştır.Araştırmanın uygulama sürecinde 14 hafta, haftada 1 saat süren ispat öğretimi gerçekleştirilmiştir. Bu derslerde doğrudan ispat, karşı örnek vererek ispat, tüketerek ispat ve durum yoluyla ispat yöntemleri ele alınmıştır. Gerçekleştirilen bu uygulamanın ardından öğrencilere, ispata yönelik algılarındaki değişimi belirlemeyi amaçlayan ispat testi 1 ile ele alınan ispat yöntemlerine yönelik beceri ve performanslarını betimlemeyi amaçlayan ispat testi 2 ve 3 uygulanmıştır. Bu testler araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Bu testlerin ardından, öğrencilerin verdikleri yanıtları ayrıntılandırmak amacıyla 16 öğrenci ile yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, 7. sınıf öğrencilerinin ispat kavramına yönelik algı ve ispat yapabilme becerilerinde bir gelişim gözlenmiştir. Öğrenciler karşı örnek vererek ispat yöntemi ile ispatlanan önermelerde başarılı olurken, durum yolu ile ispat yönteminin kullanılacağı önermelerde belirgin bir şekilde başarısız olmuşlardır. Durum yolu ile ispat yönteminde diğer yöntemlere göre daha çok zorlanan öğrencilerden bazıları gerçekleştirilen görüşmede öğrenciler, araştırmacının destek ve yönlendirmesi ile bu ispat yöntemi ile de ispat yapabilmişlerdir. Anahtar sözcükler: İspat, ispat algısı, ispat yöntemleri, örnekle doğrulama, genelleme This study aims to determine the ability and perceptions of students towards proof after a teaching process with the objective of developing the perceptions and skills of 7th grade students towards proof. Accordingly, the study was designed as action research, which is one of the qualitative research approaches, and descriptive analysis was employed in the study.Purposive sampling was preferred in the selection of the study group. The study group of the study consisted of a 7th grade from each of the two schools from the districts of Çankaya and Yenimahalle in the province of Ankara. 54 students took part in the study.First of all proof teaching for 1 hour a week was performed for 14 weeks in the application process of the study. Direct proof, proof by counter-example, proof by exhaustion and proof by cases were discussed during the instruction. After this application, proof test 1 with the objective of determining the perception of students towards proving and proof test 2 and 3 with the objective of determining the abilities of students towards proving was utilized. Than, semi-structured in-depth interviews were conducted with 16 students in order to refine their responses to those tests. As a result of the study, an improvement on ability and perceptions of students towards proving had been observed. Students were more succesful on proof by counterexample method than the others. But they clearly failed in proof by cases. Some of the students who were forced at proof by cases method, could be able to prove at interviews by the help of researchers support and guidance. Keywords: Proof, proof perception, proof methods, justification by example, generalizationKeywords: Proof, proof perception, proof methods, justification by example, generalization
Collections