Ilköğretim ikinci kademedeki öğrencilerin psikolojik belirtilere göre sanal zorba/mağdur düzeylerinin yordanması
dc.contributor.advisor | Ayas, Tuncay | |
dc.contributor.author | Batmaz, Metin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:54:50Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:54:50Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435798 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın temel amacı, çağımızın güncel ve her geçen gün daha da yaygınlaşarak evrensel bir soruna dönüşen sanal zorbalığı ve sanal mağduriyeti psikolojik belirtiler açısından incelemektir. Araştırma, genel tarama modeli türlerinden ilişkisel tarama modeline göre yürütülmüştür. Araştırmanın bağımlı değişkenleri sanal zorbalık ve sanal mağduriyettir, bağımsız değişkenleri ise psikolojik belirtiler, cinsiyet ve sınıf düzeyidir. Araştırmanın evrenini; İstanbul, İzmit ve Sakarya illeri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini; İstanbul'da 2, İzmit'te 1 ve Sakarya'da 1 olmak üzere bu illerde bulunan toplam dört ilköğretim okulu oluşturmaktadır. Araştırmaya 192'si kız, 215'i erkek toplam 407 ilköğretim ikinci kademe öğrencisi katılmıştır. Katılımcılara Derogatis (1992) tarafından geliştirilmiş ve Şahin ve Durak (1994) tarafından Türkiye'ye uyarlanan Kısa Semptom Envanteri (KSE) ve Ayas ve Horzum (2010) tarafından geliştirilen Sanal Zorba/Mağdur Ölçeği uygulanmıştır.Psikolojik belirtiler ile sanal zorba ve psikolojik belirtiler ile sanal mağdur ilişkisini incelemek amacıyla regresyon analizi yapılmıştır. Cinsiyet ile sanal zorba ve sanal mağdur olma arasındaki farkın belirlenmesi amacıyla t-testi ve sınıf düzeyi ile sanal zorba ve sanal mağdur olma arasındaki farkın belirlenmesi amacıyla tek faktörlü varyans analizi -ANOVA testi- uygulanmıştır.Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, psikolojik belirtiler sanal zorbalık ve sanal mağduriyeti pozitif, orta düzeyde ve anlamlı olarak yordamaktadır. Cinsiyete göre, sanal zorba/mağdur olma düzeyi incelendiğinde, erkeklerin kızlara oranla hem daha çok sanal zorba hem de daha çok sanal mağdur oldukları tespit edilmiştir. Sınıf düzeyi ile sanal zorbalık ve sanal mağduriyet arasındaki farkın incelendiği analiz sonuçlarına göre, sınıf düzeyi ile sanal zorbalık ve sanal mağduriyet arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.Anahtar kelimeler: Psikolojik belirtiler, sanal zorba, sanal mağdur | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to analyse cyberbullying/cybervictimization, is spreading day by day as a universal problem in our age currently, in terms of psychological symptoms. This research was carried on according to relational scanning model is a kind of general scanning model. Dependent variables of the research are cyberbullying/cybervictimization and independent variables of the research are psychological symptoms, gender and level of class. The field of research is in Istanbul, Izmit and Sakarya city. The sample survey of research was implemented on four school schools. For two school in Istanbul, for one school in Izmit and for one school in Sakarya. 407 secondary school students took part in this research. Of the participants 192 were female and 215 were were male. Short Symptom Inventory developed by Deregotis in 1992 and adapted to Turkey by Şahin and Durak in 1994 and Cyberbullying/Victim Scale (developed by Ayas and Horzum in 2010) were used in this research.The regression analysis was done to analyse the relationship between the psychological symptom and cyberbullying/cybervictimization. t-test was used to indicate the differences between gender and cyberbullying/cybervictimization. On the other hand ANOVA test was used to indicate the differences between the level of class and cyberbullying/cybervictimization.According to getting result from the research, there are positive, satandart level and meaningful relations between psychological saymptoms and cyberbullying/cybervictimization of males are higher than females.Therefore, the results of analysis in this research shows that the cyberbullying/cybervictimization differentiated only in relation to gender and did not differentiate related to level of class.Keywords: Psyclogical symptoms, cyberbullying, cybervictimization. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Ilköğretim ikinci kademedeki öğrencilerin psikolojik belirtilere göre sanal zorba/mağdur düzeylerinin yordanması | |
dc.title.alternative | Presumption of the secondory school pupil's cyberbullying/cybervictimization levels terms of psychological symptoms | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Psychological symtoms | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Cyberbullying | |
dc.subject.ytm | Unjust treatment | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.identifier.yokid | 452288 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SAKARYA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 328129 | |
dc.description.pages | 116 | |
dc.publisher.discipline | Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı |