Örneklem büyüklüğünün test eşitlemeye etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada; 2011 ve 2012 yılı SBS 8'inci sınıf matematik alt testlerine ait puanların, farklı örneklem büyüklüğü koşulu altında doğrusal ve eşit yüzdelikli eşitleme yöntemleri kullanılarak eşitlenmesi ve bu yöntemlerden en uygun olanının önerilmesi ile örneklem büyüklüğünün test eşitlemeye etkisinin gösterilmesi amaçlanmıştır.Bu araştırmanın evrenini, 2011 ve 2012 yıllarında SBS 8'inci sınıf alt testine tabi tutulan 517.382 kişi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, bilgisayar aracılığıyla tesadüfî olarak seçilerek belirlenmiş olup evrenin yaklaşık %1'ini oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, 6000 kişiden oluşmaktadır. Bu araştırmada, iki test formunu eşitleyebilmek için, `eşdeğer gruplar deseni` kullanılmıştır.Verilerin analizi dört aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada alt testlerin betimsel istatistikleri hesaplanmış; ikinci aşamada testlerin eşitleme koşullarını sağlayıp sağlamadığı test edilmiş; üçüncü aşamada 100, 500, 1500 ve 3000 kişilik örneklem büyüklüklerinde, doğrusal ve eşit yüzdelikli eşitleme yöntemleri kullanılarak eşitlenmiş puanlar elde edilmiştir. Son aşamada 100, 500, 1500 ve 3000 kişilik örneklem büyüklüklerinde her bir eşitleme yönteminde yapılan hata miktarları Ağırlıklandırılmış Hata Kareleri Ortalaması (AHKO) ölçütü ile hesaplanmıştır.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, örneklem büyüklüğünün artması ile daha az hatalı eşitlemeler yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda, tüm örneklem büyüklüklerinde doğrusal eşitleme yöntemi yerine eşit yüzdelikli eşitleme yönteminin tercih edilmesi sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar sözcükler: Test eşitleme, doğrusal eşitleme, eşit yüzdelikli eşitleme, eşdeğer gruplar deseni, örneklem büyüklüğü. In this study, equating the scores belonging to SBS 8th Grade Math Subtests, which are done in 2011 and 2012, with linear and equipercentile equating methods under the condition of different sample size and suggesting the most appropriate method and also showing the effect of sample size on test equating were aimed.Population of this study was 517.382 people who taken 2011 and 2012 SBS 8th Grade Math Subtests examinations. Sample of the study was determined by computer randomly and it was composed of 1% of the population. Sample size was 6000. In this study, in order to equate two test forms `the common-item nonequivalent groups design` was used.Data analysis was completed in four steps. In the first step, the descriptive statistical analysis was completed for each subtests; in the second step, whether or not each of the subtests provided assumptions of equating methods was examined; in the third step, the equated scores were provided with using linear and equipercentile equating method on sample sizes of 100, 500, 1500, 3000; and in the last stage, the equating error was calculated for each methods with WMSE criterion.According to the findings, it was concluded that with the increase in sample size less faulty equating could be made. In addition, in line with the findings obtained in the study, when using the all sample sizes used in the study the equipercentile equating method should be preferred instead of linear equating method.Keywords: Test equating, equipercentile equating, linear equating, the random groups design, sample size.
Collections