Öğretim elemanlarının algıladıkları örgütsel destek düzeyinin örgütsel bağlılıkları üzerine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, (1)öğretim elemanlarının algıladıkları örgütsel desteğin örgütlerine olan bağlılıklarına olan etkisini ve (2) algılanan örgütsel destek, bağlılık ve alt boyutlarına ilişkin değerleri öğretim elemanlarının cinsiyet, unvan ve mesleki hizmet süresi değişkenlerine göre yordamaktır. Bu araştırma için çalışma grubunu, bir vakıf üniversitesinden 83 ve bir devlet üniversitesinden 188 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Örgütsel destek ölçeği ile örgütsel bağlılık ölçeği, araştırma problemlerine cevap bulabilmek amacıyla kullanılmıştır. Bu ölçme araçlarının geçerliğinde Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA), güvenirliğinde ise Cronbach alfa katsayısı hesaplanmıştır. İlgili üniversitelerde görevli öğretim elemanlarının algıladıkları örgütsel destek düzeyinin örgütsel bağlılığı ve alt boyutlarını etkileyip etkilemediği basit doğrusal regresyon analizi ile incelenmiştir. Aynı zamanda ilgili öğretim elemanlarının örgütsel destek algıları, örgüte genel bağlılık düzeyleri ve alt boyutları olan duygusal, normatif ve devam bağlılığı değişkenlerinin cinsiyet, ünvan ve hizmet süresi değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ise t testi ve tek yönlü ANOVA ile incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre örgütsel destek sırasıyla genel bağlılık değişkenini (%45), duygusal bağlılık değişkenini (%81) normatif bağlılık değişkenini (%79) ve devam bağlılığı değişkenini de (%37) oranında açıklamaktadır. Buna ek olarak, örgütsel destek algısı cinsiyete göre farklılaşırken; normatif bağlılık öğretim üyesi ve araştırma görevlisi – öğretim görevlisi olma durumuna göre farklılaştığı belirlenmiştir ve son olarak da vakıf üniversitesinde görevli öğretim elemanlarının devam bağlılığı hariç tüm değişkenlerde daha yüksek puanlara sahip olduğu belirlenmiştir.Anahtar sözcükler: Algılanan örgütsel destek, örgütsel bağlılık, öğretim elemanları In this study it is aimed (1) to examine the effect of perceived organizational support on organizational commitment and it's sub dimensions (affective, normative and continuance commitment) and (2) to compare perceived organizational support, organizational commitment and it's sub dimensions of the university teaching staff according to gender, status and their professional length of service. For the research of this study scanning method is being used. The study group is composed of 83 university teaching staff from a private university and 188 university teaching staff from a local university. In order to find responses for the research problems the Perceived Organizational Support and Organizational Commitment scales are used. The validity of these scales is measured by Confirmatory Factorial Analysis, whereas the scales reliability is measured by the Co efficiency Cronbach Alpha. Basic regression analysis was performed to assess the effects of perceived organizational support on dimensions and total of organizational commitment and t-test and ANOVA Test were performed in unrelated samples when comparing the levels of perceived organizational support, organizational commitment and its sub dimensions of the university teaching staff according to gender, status and professional length of service. For all the statistical analysis, critical significance level is adopted as.05.The findings indicated that organizational support explains the variables of general organizational commitment with the rate of (45%), affective commitment with the rate of (81%), normative commitment with the rate of (79%) and continuance commitment with the rate of (37%). In addition to this, the perception of organizational support is differentiated in respect of gender and normative commitment differentiated in respect of status in favor of faculty members. Finally, it is stated the private university teaching staff has higher points in each variable except the continuance commitment.Keywords: Perceived Organizational Support, organizational commitment, university teaching staff
Collections