Türkiye ve İran`daki bazı devlet üniversitelerinde görev yapan öğretim elemanlarının örgütsel güvene ilişkin görüşleri (Ankara ve Tahran örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZÖrgütsel güven son zamanlarda örgüt ve yönetimi alanında dikkat çeken konular arasında yer almıştır. Daha çok örgütteki insan kaynağına bağlı olarak gelişen bu kavram örgütlerin amaçlarını gerçekleştirmesi açısından önem taşımaktadır.Bu araştırmanın amacı, Türkiye ve İran'daki bazı devlet üniversitelerinde görev yapan öğretim elemanlarının örgütsel güvene ilişkin görüşlerini belirlemek ve örgütsel güven düzeylerinin demografik değişkenlere (ülke, cinsiyet, yaş, kıdem, unvan ve çalıştıkları üniversite) göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmada örgütsel güvenin üç alt boyutu (yöneticiye güven, meslektaşlara güven ve öğrencilere güven) ayrı ayrı incelenmiştir.Araştırma iki farklı ülkede yapıldığından iki farkli evrenden ve buna bağlı olarak iki farklı örneklemden oluşmaktadır. 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Ankara'daki dört devlet üniversitesinde toplamda (10953) öğretim görevlisi görev yaparken Tahran'da ise dört devlet üniversitesinde (6512) öğretim elemanı görev yapmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise belirtilen evrenden tesadüfi yöntem ile seçilen 551 öğretim elemanından oluşmaktadır.Araştırma, tarama modelinde yapılmıştır. Önce ilgili literatür taranmış, daha sonra veriler Hoy ve Moran (2003) tarafından geliştirilen ve Gökduman (2012) tarafından Türkçeye uyarlanan `örgütsel güven` ölçeği ile toplanmıştır. Ölçme aracıyla elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 20.0 istatistik programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve post-hoc Tukey testi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, Ankara ve Tahran'daki devlet üniversitelerinde görev yapan öğretim elemanları örgütsel güvenin bütün boyutlarında `kısmen katılıyorum` düzeyinde görüş belirtmişlerdir. Öğretim elemanlarının örgütsel güvene ilişkin algıları en yüksek öğrenciye güven boyutundadır. Örgütsel güven ve alt boyutları Türkiye'de cinsiyet, yaş, kıdem, unvan ve üniversite değişkenleri açısından farklılık göstermemektedir. Örgütsel güven ve alt boyutları İran'da Güven algıları cinsiyet, yaş ve kıdem değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermemekte iken, unvan ve üniversite değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermektedir.Araştırmada; öğretim elemanlarının, yöneticilere, meslektaşlarına ve öğrencilere yönelik güven algılarını yükseltmek amacıyla etkinlikler ve hizmet içi eğitim faaliyetlerinin düzenlenmesi önerilmektedir.Anahtar sözcükler: Öğretim elemanları, Örgütsel güven, Devlet Üniversiteleri ABSTRACTOrganizational trust has recently been among the subjects that draw attention in the fields of organization and management. This concept, which develops depending more on the human resource in organization, is of great importance for organizations to achieve their goals.The aim of this research is to determine the opinions of the academic staff who work at some state universities in Turkey and Iran about organizational trust (Ankara and Tehran sample) and to examine whether their levels of organizational trust vary significantly by demographic variables (gender, age, seniority, degree and university) In the study, three sub-dimensions of organizational trust (trust in managers, colleagues, and students) are examined separately.As the research was conducted in two different universities, it consists of two different universes and so two different samples. While the total number of academic personnel working in four state universities in Ankara in 2013-2014 is 10953, it is 6512 in total from four state universities in Tehran. The research sample consists of 551 academic personnel, who were selected randomly from the specified universe.The research is a scanning model study. After the relevant literature was reviewed, the data were collected with `organizational trust` scale developed by the Hoy and Moran (2003) and adapted to Turkish by Gökduman (2012). The data which was obtained through the measurement tools was analyzed by using SPSS 20.0 statistical software. In data analysis, aritmethic average, standard deviation, t-test for independent groups, one-way analysis of variance ( ANOVA) and Tukey post-hoc test are used. According to the findings obtained through the research result, the academic staff from some state universities in Turkey and Iran stated their views at level of `somewhat agree` in all dimensions of organizational trust. The academicians' perception of organizational trust is the highest in the dimension of trust in students. Organizational trust and sub-dimensions of organizational trust perceptions do not differ in terms of gender, age, seniority, title, and university variables in Turkey. In Iran organizational trust and its sub-dimensions of organizational trust perceptions do not vary by gender, age and seniority variables, while they vary significantly by title and university. In the research; it is suggested to organize some activities and in-service trainings in order to increase academic staff's perception of trust for managers, colleagues and students.Keywords: Academic Staffs, Organizational Trust, State Universities.
Collections