İlkokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel destek algısı (Polatlı ilçesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Ankara İli Polatlı İlçe merkezindeki ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel destek algısını belirlemektir. Araştırmada örgütsel destek algısının; okul türü ve büyüklüğü ile, öğretmenlerin cinsiyetine, mesleki kıdemine, branşına, öğrenim durumuna ve medeni durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Betimsel tarama modelinde gerçekleştirilen bu araştırmanın evrenini, 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında, Ankara İli Polatlı İlçe Merkezi'nde devlet ve özel ilkokullarında görev yapan 295 öğretmen oluşturmaktadır. Bu kapsamda evrenin tümüne ulaşılmaya çalışılmıştır. Veri toplama sürecinde ise veri işlemeye uygun 270 ölçek elde edilmiştir. Araştırma verileri, 'kişisel bilgi formu' ve Nayır (2011) tarafından geliştirilmiş olan 'Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği'-(AÖDÖ) olmak üzere iki alt bölümden oluşan veri toplama aracı ile toplanmıştır. Araştırmada toplanan verilerin çözümlenmesinde SPSS 17.0 istatistik programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve post-hoc tukey testi kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda Polatlı'daki ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin, örgütsel destek algılarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmenlerin örgütsel desteğin alt-boyutlarından; `örgütsel adalet` boyutunda orta, `yönetim desteği` boyutunda yüksek ve `örgütsel ödüller ve iş koşulları` boyutunda orta düzeyde örgütsel destek algısına sahip oldukları da belirlenmiştir. Öğretmenlerin görev yaptıkları okul türüne dayalı olarak gerçekleştirilen analizlerde `örgütsel adalet`, `yönetici desteği` ve `örgütsel ödüller ve iş koşulları` alt-boyutlarında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Farkın kaynağını belirlemek üzere gerçekleştirilmiş analizlerde, özel okullarda görev yapan öğretmenlerin devlet okullarında görev yapan öğretmenlere göre, AÖDÖ'nün her üç alt-boyutunda da daha yüksek bir destek algısına sahip oldukları saptanmıştır. Bununla birlikte örgütsel destek algısının cinsiyet değişkenine göre fark göstermediği belirlenmiştir. Ancak öğretmenlerin örgütsel destek algılarının kıdem, branş, eğitim durumu, medeni durum ve okul büyüklüğü değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılaştığı görülmüştür. Buna göre 5 yıl ve daha az süredir görev yapan öğretmenlerin, branş öğretmenlerinin, lisans mezunu öğretmenlerin ve bekar öğretmenlerin örgütsel destek algılarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte öğrenci sayısının 1000 ve daha altı olan okullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel destek algılarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir.Anahtar Sözcükler: Algılanan Örgütsel Destek, Devlet İlkokulu, Özel İlkokul The general purpose of the present study is to determine the organizational support perception of teachers working at primary schools in Ankara province, Polatlı district. In the study, it was also examined whether the organizational support perception of the teachers differed significantly in terms of school type, school size, gender, professional experience, branch, educational background, and marital status. The population of the study, which was conducted by using of descriptive survey model, was composed of 295 teachers working at public and private primary schools in Ankara province, Polatlı district in the academic year of 2013-2014. It was tried to reach each member of the population, since it is relatively small. During the data collection process, totally 270 scales were returned completely. During the study, `The Perceived Organizational Support Scales (POSS)` developed by Nayır (2011) was used. The statistical software SPSS 17.0 was employed to analyze the data collected during the study. While analyzing the data arithmetical mean, standard deviation, t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and post-hoc Tukey test were employed. At the end of the study, the organizational support perception of teachers working at the primary schools in Polatlı was concluded to be at moderate level. Regarding the sub-dimensions of the organizational support it was determined that they perceive organizational support at moderate level for the `organizational equity` dimension, high level for `management support` dimension, and mid level for `organizational reward and working conditions` dimension. Regarding the type of school at which the teachers are working significant difference was observed for the sub-dimension of organizational equity, management support, organizational reward and working conditions. After the analyses conducted to identify the reason of that difference all three sub-dimension of the POSS were found to be higher in teachers working at private schools in comparison with those working at public schools. However, it was concluded that the organizational support perception did not differ according to the gender. On the other hand, significant difference was observed according to professional seniority, branch, educational background, marital status of teachers and the size of school. Accordingly, it was determined that organizational support perception of branch teachers, those with a bachelor's degree, single teachers and those with five years or less professional background was higher. Besides, it was found that organizational support perception of teachers working at schools with 1000 or less students was higher. Keywords: Perceived organizational support, public primary school, private primary school.
Collections