Show simple item record

dc.contributor.advisorKaya, Mehmet
dc.contributor.authorYildiz, Banu
dc.date.accessioned2020-12-29T13:54:25Z
dc.date.available2020-12-29T13:54:25Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435649
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı; çocuklarda maddi değerlere verilen önem ile aleksitimi arasında ne tür bir ilişkinin olduğunu ortaya koymaktır. Ayrıca ilk ve ortaokul öğrencilerinin, aleksitimi ve maddi değerlere verdikleri önem düzeylerinin, çeşitli sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmanın kapsamına, Kocaeli ili Derince ilçesinde iki farklı ilk ve ortaokulda öğrenim gören 394 öğrenci dâhil edilmiştir. Araştırma kapsamına dâhil edilen öğrenciler uygun örnekleme yoluyla seçilmiştir.Araştırmanın veri toplama araçları olarak, araştırmacı tarafından çalışmaya katılanla-rın demografik özellikleri ile ilgili verileri toplamak amacıyla hazırlanan kişisel bilgi formu, çalışmaya katılanların aleksitimi düzeylerini tespit etmek amacıyla Taylor ve diğerleri (1985) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlaması Dereboy (1990) tara-fından yapılan, Toronto Aleksitimi Ölçeği, maddi değerlere verdikleri önem düzeyle-rini ölçek amacıyla Opree, Buijzen, Reijmersdal ve Valkenburg (2011) tarafından ge-liştirilen ve Türkçeye uyarlaması Akın, Gülşen, Kara ve Yıldız (2013) tarafından yapılan Çocuklar için Maddi Değerler Ölçeği kullanılmıştır.Demografik değişkenler ile maddi değerlere verilen önem ve aleksitimi arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemek amacıyla `t? testi ve ANOVA kullanılmıştır. Ayrıca maddi değerlere verilen önem ile aleksitimi arasında ne yönde bir ilişki olduğunu belirlemek amacıyla Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon kat-sayısına bakılmıştır. Veriler SPSS 11.5 paket programı ile analiz edilmiştir.Araştırma sonunda yapılan veri analizlerinden elde edilen bulgulara göre, maddi değerlere verilen önem ile aleksitimi arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkiye ulaşılmıştır. Demografik değişkenlerden elde edilen verilerde sınıf, yaş, algılanan akademik başarı, algılanan anne baba tutumuna göre hem aleksitimi hem de maddi değerlere verilen önem arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Sıklıkla kullanılan ele ilişkin, yalnızca aleksitimi düzeyinde anlamlı bir farklılığa ulaşılmıştır. Algılanan sosyo-ekonomik durum, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu ve cinsiyet açısından ise hem aleksitimi düzeyi hem de maddi değerlere verilen önem düzeyine ilişkin anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonunda elde edilen bulgulara tartışma-yorum ve sonuç- öneriler kısmında yer verilmiştir.Anahtar Kelimeler: Aleksitimi, Maddi Değerlere Verilen Önem, Çocuklar
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine the relationship between the level of importance given to material values and the level of alexithymia in children and to examine the level of alexithymia and the importance given to material values in regards to various socio-demographic variables by primary and secondary school students. To examine this relationship, 394 students studying in two different primary and secondary schools have been included in the scope of the study in İzmit, Kocaeli. The students included in the research were selected through appropriate sampling.As the data collection tools, A personal information form that was prepared by the researcher in order to collect data on demographic characteristics of study participants has been used. Additionally, Toronto alexithymia scale, developed by Taylor and his colleagues in order to determine the levels of alexithymia of the participants in 1985 and adapted to Turkish by Dereboy (1990), was also used. To determine the levels of material values of the participants, Material Values Scale for Children was also used, that was developed by Opree, Buijzen, Reijmersdal ve Valkenburg (2011) and adapted to Turkish by Akın, Gulsen, Kara and Yildiz (2013).In order to determine whether there is a significant difference between demographic variables and the importance given to material values and the alexithymia `t? test and and ANOVA have been used. In also, Pearson Product-moment Correlation Coeffici- ent is examined for determining the kind of the relationship between the importancegiven to material values and level ofalexithymia. The data was analyzed by SPSS 11.5 software. According to the findings, a significant positive relationship between importance given to material values and alexithymia was found. A significant difference was also found between both importance given to material values and alexithymia depending on the data obtained from demographic variables such as class, age, perceived academic achievement, perceived parental attitudes. A significant difference regarding the frequenlty used hand was only found in the context of alexithymia. Also it is concluded that there is no significant difference on the level of alexithymia or the importance given to material values in terms of the perceived socio-economic status, mother's education level, father education level or gender. Findings obtained at the end of the research are given in the discussion- comments and suggestions-results section.Keywords: Alexithymia, Importance Given to Material Values, Childrenen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleThe relationship between alexithymia and the importance given to material values in children
dc.title.alternativeÇocuklarda maddi değerlere verilen önem ile aleksitimi arasındaki ilişki
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmPrimary school students
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmMaterialism
dc.subject.ytmAlexithymia
dc.identifier.yokid10004754
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySAKARYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid336024
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplineEğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess