8. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik metaforik algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tezin amacı, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine yönelik metaforik algılarını belirlemek ve bu metaforik algılar ile öğrenmeye ilişkin motivasyon düzeyleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmanın ana problemini, `Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine yönelik metaforik algıları nelerdir, bu metaforik algılar ile öğrenmeye ilişkin motivasyon düzeyleri ve akademik başarıları arasında ilişki var mıdır?` sorusu oluşturmaktadır. Bu bağlamda tezin alt problemleri: (1) Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine yönelik metaforik algıları nelerdir? (2) Tanımlanan metaforik algılar gerekçelerine göre hangi kavramsal kategoriler altında toplanabilir? (3) Kavramsal kategoriler öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersini öğrenmeye ilişkin motivasyon düzeyleri bakımından anlamlı fark göstermekte midir? (4) Kavramsal kategoriler öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersi başarı düzeylerine göre anlamlı fark göstermekte midir? (5) Öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersini öğrenmeye ilişkin motivasyon düzeyleri ile Fen ve Teknoloji Dersi başarıları arasında anlamlı bir ilişki var mıdır? şeklinde belirlenmiştir. Araştırma yukarıdaki sorulara cevap almak amacıyla 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Gölbaşı ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bir devlet okulunda 8. sınıfta öğrenim görmekte olan 133 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırma tarama modelinin kullanıldığı nitel ve nicel bir çalışmadır. Araştırmada öğrencilerden `Fen ve Teknoloji Dersi … gibidir. Çünkü …` cümlelerini tamamlamaları istenmiştir. Sonuçta 80 farklı metaforik algı elde edilmiştir. Öğrenciler tarafından üretilen her metaforik algı gerekçelerine göre tasnif edilerek toplam 7 farklı kavramsal kategori oluşturulmuştur. Bu kategoriler; Sevgi / Mutluluk / Eğlence (% 17,29), Hem Olumlu Hem Olumsuz (%17,29), Gerekli / Değerli / Önemli (%24,06), Zor / Karmaşık / Sıkıcı / Sevilmeyen (%10,53), Emek Gerektiren (%7,52), Geniş İçerikli (%11,28), Yeni ve Değişik Bilgiler (%12,03) şeklinde belirlenmiştir. Yapılan analiz sonucunda öğrencilere ait motivasyon puanlarının öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersine ait oluşturdukları metaforik algılardan elde edilen kavramsal kategorilere göre istatiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği ancak öğrencilerin başarı puanlarının istatiksel olarak anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Öğrencilerin motivasyon puanları ile başarı düzeyleri arasında istatiksel olarak düşük düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. The aim of the thesis is to identify metaphorical perceptions of 8th grade students in secondary school towards the science and technology courses and to uncover the relationships between the level of motivation for learning and academic achievement through these metaphorical perceptions. The question 'What are the metaphorical perceptions of 8th grade students in secondary school towards the science and technology courses, is there a relationship between the level of motivation for learning and academic achievement through these metaphorical perceptions?' constitutes the main problem of this study. In this context, sub-problems of the thesis: They are defined as (1) What are the metaphorical perceptions of 8th grade students in secondary school towards the science and technology courses? (2) In which conceptual categories, these defined metaphorical perceptions can be grouped into according to their reasons? (3) Do conceptual categories indicate a significant difference in terms of students' motivation level for learning science and technology courses? (4) Do conceptual categories indicate a significant difference according to the achievement levels of students' in science and technology courses? (5) Is there a significant relationship between the level of motivation for students to learn science and technology courses and their success of science and technology courses? This research was conducted on 133 students in 8th classs in a state school connected to the the Ministry of Education in Ankara Gölbaşı district in 2014-2015 education-training year in order to get answers to the questions above. This research is a qualitative and quantitative study using screening model. In the study, students were asked to complete the sentence `Science and technology course is like .... Because ... `. As a result, 80 different metaphors were obtained. Totally 7 different conceptual categories have been established by classifying each metaphorical perceptions produced by students according to their justification. These categories are defined as ; Love-Happiness-Entertainment (% 17,29), Both Positive and Negative(%17,29), Essential-Precious-Significant(%24,06), Difficult-Complex-Boring-Disliked(%10,53), Requiring study(%7,52), Wide Ranging(%11,28), New and Various Information(%12,03).Of the analyzes result, it was determined that students' motivation scores showed statistically meaningful difference according to the conceptual categories obtained from metaphorical perceptions in science and technology courses but the achievement scores of students showed no statistically significant difference. It was seen that there is a meaningful relationship between the motivation scores of students and achievement levels statistically at a low level and in a positive direction.
Collections