48 - 66 aylık çocukların bilimsel süreç becerileri ve matematik kavramları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, 48-66 aylık çocukların bilimsel süreç becerileri ile matematik kavramları arasındaki ilişki incelenmiştir. Bilimsel süreç becerileri ve matematik kavramları; çocukların ve öğretmenlerin cinsiyeti, çocukların daha önce herhangi bir okul öncesi eğitim kurumuna devam edip etmeme durumu ve devam edenlerin devam etme süresi, çocukların ve öğretmenlerin yaşları, öğretmenlerin meslekteki hizmet süreleri, öğrenim durumları ve mezun oldukları bölüm türleri, öğretmenlerin çalıştığı, çocukların devam ettiği okul öncesi eğitim kurumunun türü gibi değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Ankara ili merkez ilçelerinde bulunan MEB'e bağlı resmi ve özel anaokulları, ilköğretim bünyesindeki anasınıfları ve kurum anaokullarına devam eden 48-66 aylık 250 çocuk ve bu çocukların sınıflarında görev yapan 50 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Türkiye'de ilk defa 1995 yılında Berrin Akman tarafından kullanılan, Bütün-Ayhan ve Aral (2007) tarafından geçerlik güvenirlik çalışması yapılan `Bracken Temel Kavramlar Ölçeği- Gözden Geçirilmiş Formu` (BBCS-R), Alaska Department of Education & Early Development internet sitesinden ulaşılan araştırmacılar tarafından dil, kapsam ve yapı geçerliği ile güvenirlik çalışması yapılan Fen Süreçleri Gözlem Formu (Science Observation Form) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 16.0 paket programı ile analiz edilmiş olup verilerin analizinde; yüzde ve frekans, nicel araştırma yöntemlerinden non-parametrik testlerden `Kruskal Wallis H-testi` ve Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Bununla birlikte çocukların matematik kavramları ile fen becerileri arasında ilişki olup olmadığına Sperman Brown Sıra Farkları Korelasyon katsayısı ile bakılmıştır. Araştırma kapsamında çocukların; yaş, devam ettikleri okul türü, daha önce okul öncesi eğitimi alma durumu bağımsız değişkenlerinin, çocukların matematik kavramlarının ve bilimsel süreç becerilerinin anlamlı bir açıklayıcısı olduğu görülürken öğretmenlerin hizmet sürelerinin, çocukların okul öncesi eğitimi alma süresi ve çocukların cinsiyetlerinin matematik kavramlarının ve bilimsel süreç becerilerinin anlamlı bir açıklayıcısı olmadığı görülmüştür. Ayrıca çocukların bilimsel süreç becerileri ile matematik kavramları arasındaki ilişkinin de yüksek düzeyde, pozitif ve anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. In this study relation between science process skills and mathematical concepts of children with ages varying between 48-months and 66-months is analyzed. Science process skills and mathematical concepts of children are investigated in terms of factors such as gender of children and teachers, whether they have attended to another educational institutions before and duration of attendance for the ones who attend another educational institutions, ages of children and teachers, period of service of teachers, educational background of teachers and department of graduation of teachers, type of pre-school education institution for teachers who work for these institutions and for children who attend to these institutions. Sample of research consists of 250 children ages between 48-months and 66-months who attends state and private kindergartens dependent to the ministry of national education (MEB), nursery classes of elementary schools and kindergartens of establishments in central district of Ankara and 50 teachers who serve in these children's classes. `Bracken Basic Concept Scale-Revised Form` (BBCS-R) which is firstly used in Turkey by Berrin Akman in 1995 and analyzed in terms of validity and reliability by Bütün-Ayhan and Aral (2007) and Science Observation Form and Personal Information Form which is analyzed in terms of language, content, construct validity and reliability by the researchers reached via website of Alaska Department of Education &Early Development are used as data collection tools. Data obtained in the study are analyzed with SPSS 16.0 packaged program and percentage and frequency,`Kruskal Wallis H-test` and Mann-Whitney U test which are one of the non-parametric tests, one of the quantitative research are used in the analyzing of data. On the other hand whether there is a relation between science skills and mathematical concepts of children or not is investigated with Spearman Brown Sequence Differences Correlation Coefficient. Within the context of study it has been seen that independent variables of age, type of school attending and status of attendance to pre-school education are meaningful expositive in gaining mathematical concepts and science process skills for children. It has been seen that period of service of teachers, duration of attendance to pre-school education for children and gender of children are not meaningful expositive in gaining mathematical concepts and science process skills for children. Moreover, it has been concluded that relation between science skills of children and mathematical concepts of children is in high degree, positive and meaningful.
Collections