Kriptoloji kullanımının fonksiyon kavramının anlaşılmasına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı fonksiyon kavramını kriptoloji kullanarak öğretmek ve bu konuyu günlük hayata entegre etmede zorluk çeken öğrencilere destek sağlayıp sağlamadığını incelemektir.Araştırmanın çalışma grubu Ankara'daki bir devlet üniversitesi ilköğretim matematik öğretmenliği bölümü 1. sınıfta öğrenim gören 50 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmanın etkisi tek bir grup üzerinde incelendiği için araştırmanın deseni tek grup ön test- son test olan zayıf deneysel çalışmadır. Araştırma temel fonksiyon kavramının öğretiminde kriptolojiyi kullanmanın avantaj ve dezavantajlarını ortaya koymaya yönelik olduğundan nitel veriler toplanarak analiz edilmiştir. Araştırmanın veri toplama aracı gözlemci araştırmacı, uygulayıcı araştırmacı ve ölçme değerlendirme uzmanı tarafından hazırlanan 10 sorudan oluşan başarı testidir. Bu başarı testi hem ön test hem de son test olarak uygulanmıştır. Araştırma 4 hafta sürmüştür. Bu sürede her hafta farklı bir etkinlik yapılarak fonksiyonlar konusu farklı etkinliklerle işlenmiştir. Etkinlikler gözlemci araştırmacı ve uygulayıcı araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Fonksiyonlar konusunda da sadece fonksiyonun tanımı, ters fonksiyon, bire-bir fonksiyon, tanım kümesi değer kümesi, görüntü kümesi ve fonksiyonların günlük hayatta nerelerde kullanılabileceği hakkında kriptolojiden yararlanılmıştır. Ayrıca her derste ses kaydı tutulmuştur. Ön test ve son test soruları nitel olarak analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının verdiği cevaplar incelenmiştir. Bu cevaplar uygulayıcı araştırmacı ve gözlemci araştırmacı tarafından en çok verilen cevaplar üzerine oluşturulmuştur.Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının fonksiyon konusunda farkındalıklarının arttığı ve fonksiyonlar konusunu günlük hayatla bağdaştırmada kriptoloji kullanmanın avantajlı olabileceği sonucuna varılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının fonksiyonun tanımını yapabilme ve fonksiyonun tersini alma hakkında farkındalıklarının arttığı söylenebilir. Görüntü kümesi ve değer kümesi arasındaki farkın öğrenildiği sonucuna varılabilir. Ancak bu avantajlı durumun başarı testindeki bütün sorular için geçerli olmadığı gözlenmiştir. Bire-bir fonksiyon, örten fonksiyon, tanım ve değer kümeleri tanımının yer aldığı sorularda öğretmen adaylarının olumlu veya olumsuz yönde gelişim gösterdikleri söylenemez. Dolayısıyla bu soruda kriptoloji etkinliği ile yapılana uygulama avantajlı olmadığı söylenebilir. Yapılan etkinlikler ve işlenen ders süreci bize bu soruların ön test ve son test cevapları arasında farklılıklar olmadığını göstermiştir. Anahtar sözcükler: Fonksiyon, kriptoloji, şifreleme, deşifreleme The aim of this research is cryptology using to teach concept of the functions and investigating this theme in term of providing supports to students who have difficulty in transferring into daily life.Study group of the research consists 50 teacher candidates who has been studying Elementary Mathematics Education at first grade at a state university in Ankara. The figure of research is weak experimental design which is the one-group pretest-protest design since the effect of research has been investigated on a single group. Research is analyzed into collecting qualitative data since it brings up advantages and disadvantages of using cryptology to teach function concept of foundation.Data collection device is an achievement test consisting of 10 questions prepared by researcher, thesis advisor and a measurement and evaluation expert. This achievement test is used as pretest and protest. The research lasted 4 weeks. In the meantime functions are discussed by performing a different activity each week. Activities were prepared by researcher and thesis advisor. It was used cryptology only about the definition of function, inverse function, one-to-one function, domain, codomain, range, and where functions can be used in daily life. In addition, each course was recorded. Pre-test and post-test questions were analyzed qualitatively. Answers given by teacher candidates were examined. These answers were generated by researcher and thesis advisor according to the most given answers. According to the results gathered in the research; teacher candidates raised awareness on function theme and it is concluded that using cryptology can be advantageous to transfer function into daily life. Furthermore it can be said that teacher candidates develop their knowledge of function and in which situation inverse function is used. It can be concluded that differences between range and codomain have been learnt. However, it was observed that this advantageous situation couldn't apply to all questions in achievement test. It can't be said that teacher candidates have positive or negative progress about question involving definition of one-to-one function, surjective function, domain and codomain. Therefore, in this question it can be said that the activities done with cryptology weren't disadvantageous activities. Activities and lessons have shown us that there aren't differences between pre-test and post-test answers to these questions.Key Words: Function, cryptology, cryptography, decryption
Collections