Örgütsel yaratıcılık ve merak duygusu arasındaki ilişkinin ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi (Ankara ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı resmi ortaokullarda görev yapmakta olan öğretmenlerin görüşlerine göre örgütsel yaratıcılık ve merak duygusu arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmada Ankara ili merkez ilçelerinde bulunan resmi ortaokullarda görev yapan 457 öğretmenin görüşlerine başvurulmuştur. Öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık düzeylerini belirlemek amacı ile Balay (2010) tarafından geliştirilen Örgütsel Yaratıcılık Ölçeği, merak düzeylerini belirlemek amacı ile de Kashdan vd. (2009) tarafından geliştirilen, Acun vd. (2013) tarafından Türkçeye uyarlama çalışmaları yapılmış olan Merak ve Keşfetme Ölçeği-II kullanılmıştır. Yapılan güvenilirlik analizleri sonucunda ölçeklerin çalışmada kullanılabilecek güvenli birer veri toplama aracı olacağına karar verilmiştir. Verilerin analizi için SPSS 20.0 programı kullanılmış ve veriler aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız örneklemler t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve çoklu doğrusal regresyon analizleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre katılımcıların yüksek düzeyde örgütsel yaratıcılık algısına sahip oldukları belirlenmiştir. Cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, yaş, branş, meslekteki hizmet yılı ve kurumdaki hizmet yılı gibi değişkenlerine göre incelendiğinde örgütsel yaratıcılığın bu değişkenlere göre anlamlı bir fark göstermediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca katılımcıların orta düzeyde merak duygusuna sahip oldukları ve değişkenlere göre incelendiğinde yalnızca cinsiyet boyutunda erkek öğretmenler lehinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan korelasyon analizleri sonucunda örgütsel yaratıcılık ve merak arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönlü ve orta düzeyde bir ilişkinin varlığı tespit edilmiştir. Son olarak merakın örgütsel yaratıcılığın bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar sözcükler: Örgütsel yaratıcılık, merak ve keşfetme, ortaokul, öğretmen This study aims to examine the relationship between organizational creativity and curiosity with regard to the opinions of the teachers working at state secondary schools in Turkey. Participants were 457 teachers who teach at different state secondary schools in central districts of Ankara, Turkey. In order to identify the levels of organizational creativity and curiosity of teachers, Organizational Creativity Scale developed by Balay (2010) and Curiosity and Exploration Inventory-II developed by Kashdan et al. (2009) and adapted by Acun et al. (2013) were used as materials respectively.As a result of reliability analyses, two scales mentioned above were found to be reliable data collection tools. In order to analyze the data, mean, standard deviation, independent samples t-tests, one-way analysis of variance, (ANOVA), correlation and multiple linear regression analyses were used with SPSS 20.0.Findings of the study revealed that participants had a high level of organizational creativity perception. However the results showed a non-significant relationship between organizational creativity and gender, marital status, educational background, age, branch, experience in profession and experience in the institution. On the other hand, participants were found to have an average curiosity and findings yielded a statistically significant relationship between curiosity and gender as males' curiosity levels were higher than females'. As a consequence of the correlation analyses, it can be claimed that there is a moderate positive significant relationship between organizational creativity and curiosity. Ultimately, it can be said that curiosity is a predictor of organizational creativity.Keywords: Organizational creativity, curiosity and exploration, secondary school, teacher
Collections