The role of big five personality traits in predicting prospective EFL teachers` academic motivation and achievement
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, hâlihazırda İngiliz Dili Eğitimi alanında eğitim almakta olan öğretmen adaylarının akademik başarıları ile kişilik özellikleri ve akademik güdülenmeleri arasındaki ilişkileri araştırmaktır. Buna ek olarak, söz konusu çalışma kişilik özelliklerinin ve akademik güdülenmenin öğretmen adaylarının akademik başarısı üzerindeki yordayıcı gücünü tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu alanda yapılmış diğer çalışmaların ışığında, `Büyük Beş` Kişisel Özelliklerinin (McCrea & Costa, 1985) -ki bunlar Açıklık, Sorumluluk, Dışadönüklük, Uyumluluk ve Duygusal Denge Eksikliği olarak adlandırılabilir- çalışmanın kişilik özellikleri ile ilgili olan kısmında kullanılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünü oluşturan akademik güdülenme kısmında ise Deci ve Ryan (1985) tarafından geliştirilen Öz Belirleme Kuramından yararlanılmıştır. Katılımcıların akademik başarısı genel not ortalamaları ile belirlenmiştir. Çalışmanın örneklemini ise Hacettepe Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği lisans programında ikinci, üçüncü ve dördüncü yıllarını okumakta olan 201 öğrenciden oluşmaktadır. Fakat veri geçerliliği ve güvenirliği gibi konular nedeniyle 181 öğrenciden alınan veri incelenmiştir. Elde edilen veriler SPSS 20.0 istatistik analiz programı ile incelenmiştir. Araştırmada Pearson-Product korelasyon testleri ve çoklu regresyon analiz yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları kişilik özelliklerinden Sorumluluk, Açıklık ve Uyumluluk ve genel not ortalaması arasında istatistiksel anlamda önemli ve pozitif yönde bir ilişki olduğunu göstermektedir. Çalışmanın akademik güdülenme bölümü ile ilgili olan bulgular ise, dışsal güdülenmenin alt başlıkları olan Dışsal Düzenleme, İçe Yansıtılmış Düzenleme ve Belirlenmiş Düzenleme ve akademik başarı arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif ilişkiler olduğunu göstermektedir. Benzer şekilde, içsel güdülenme türlerinden Öğrenme İçsel Motivasyonu ve Başarma İçsel Motivasyonu ile genel not ortalaması arasında anlamlı ve olumlu yönde ilişkiler tespit edilmiştir. Akademik başarı ve güdülenememe arasında ise beklendik şekilde negatif yönde bir ilişki görülmüştür. Regresyon çalışmalarının sonuçları Büyük Beş Kişilik Kuramı dâhilinde kişilik özelliklerinin öğretmen adaylarının akademik başarısını %17 oranında Öz Belirlerme Kuramı kapsamında akademik güdülenmenin ise akademik başarıyı %10 yordayabildiğini göstermektir.Anahtar sözcükler: `Büyük Beş` kişilik kuramı, Öz belirleme kuramı, akademik güdülenme, kişilik özellikleri, akademik başarı The aim of this thesis is to investigate possible relationships among personality traits, academic motivation and academic achievement of prospective teachers of English as a Foreign Language studying in the field of English Language Teaching. Additionally, the current study aims at determining the predictive power of personality traits and academic motivation on the academic achievement of prospective teachers. In the light of previous research, the Big Five Personality Traits Model (McCrea & Costa, 1985), which accommodates traits that are Openness, Conscientiousness, Extraversion, Agreeableness and Neuroticism, formed the personality part of the study. In the second part of the study dealing with academic motivation, the Self Determination Theory, created by Deci and Ryan (1985) was utilized. Academic achievement of the participants was determined by GPA grades. Sample of the study included 201 students in their second, third or fourth years at the Department of English Language Teaching at Hacettepe University. However, due to validity and reliability issues, data from 181 students were analyzed. Data were analyzed with the help of SPSS Statistical Analysis Software Version 20.0. In the study, Pearson-Product Correlation Test and multiple regression tests were computed. The findings of the study indicated that there are statistically significant and positive correlations between GPA and Openness, Conscientiousness and Agreeableness. The results with regard to academic motivation revealed that types of Extrinsic Motivation, that is; External Regulation, Identified Regulation and Introjected Regulation, correlated significantly and positively with academic achievement of the participants. Likewise, Intrinsic Motivation to Know and Intrinsic Motivation to Accomplish, which are types of Intrinsic Motivation, correlated positively with GPA grades of the participants. The only negative correlation of the study was expectedly between amotivation and academic achievement. Additionally, regression analyses showed that while personality traits within the scope Big Five Personality Traits Model were able to predict 17% of the academic achievement of prospective English language teachers, academic motivation within the scope of Self Determination Theory could explain 10% of the variance in academic achievement of the participants.Keywords: Big Five Personality Traits, Self Determination Theory, personality,academic motivation, academic achievement
Collections