Öğrencilerin sınav türü tercihlerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın temel amacı, öğrencilerin sınav türü tercihlerini etkileyen değişkenleri belirlemektir. Bu kapsamda öğrencilerin cinsiyetine, sınıf düzeyine, öğrenim gördüğü okul türüne göre sınav türü tercih düzeylerinde farklılık olup olmadığı incelenmiş ve sınav türü tercih nedenleri belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin öğrenme yaklaşımları ve sınav kaygılarında cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türüne göre farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Son olarak öğrencilerin sınav türü tercihlerini yordayan değişkenler belirlenmiştir.Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Özkent Akbilek Fen Lisesi, Mustafa Hakan Güvençer Fen Lisesi, Toki Anadolu Lisesi, Yavuz Sultan Selim Anadolu Lisesi, Mamak Anadolu İmam Hatip Lisesi ve Kazan Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nde 9. sınıf ve 12. sınıfta öğrenim görmekte olan toplam 630 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmanın verileri `Yazılı, Kısa Cevaplı, Doğru Yanlış ve Çoktan Seçmeli Testler İçin Tercih Nedenleri Envanteri`, `Öğrenme Yaklaşımları Envanteri` ve `Sınav Kaygısı Envanteri` ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde, betimsel istatistikler, tekrarlı veriler için varyans analizi, çok değişkenli varyans analizi (Manova), t testi, varyans analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır.Araştırmanın bulgularından yola çıkılarak, öğrencilerin en fazla çoktan seçmeli testleri, en az yazılı sınavları tercih ettikleri; yazılı sınav tercih nedenlerinin en başında anlatmak istediklerini daha rahat ifade ettikleri; çoktan seçmeli test tercih nedenlerinin en başında ise alacakları notu tahmin edebilmelerinin geldiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre sınav türü tercih düzeylerinde farklılıklar bulunmuştur. Buna göre; dört sınav türünde de erkek öğrencilerin tercih düzeyi kız öğrencilerin tercih düzeyinden daha yüksektir. 9. sınıf öğrencilerinin yazılı sınav, kısa cevaplı test ve doğru yanlış test tercih düzeyi ise 12. sınıf öğrencilerine göre daha yüksektir. Okul türüne göre öğrencilerin sınav türü tercihlerinde anlamlı farklılık bulunmamıştır. Öğrencilerin öğrenme yaklaşımlarında cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar yoktur. Öğrenme yaklaşımlarının alt boyutu olan derin öğrenme yaklaşımı, sınav türü tercihleri ile düşük düzeyde ilişkilidir. Öğrencilerin sınav kaygılarında cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü değişkenlerine göre farklılıklar bulunmuştur. Kız öğrenciler erkeklerden, 9. sınıf öğrencileri 12. sınıf öğrencilerinden, Fen Lisesi öğrencileri Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinden daha fazla sınav kaygısı yaşamaktadır. Sınav kaygısı ve alt boyutları (kuruntu ve duyuşsallık) öğrencilerin sınav türü tercihleri ile düşük düzeyde ilişkilidir. Öğrencilerin dört sınav türü için sınav türü tercihlerini yordamada en fazla katkısı olan değişkenler, öğrenme yaklaşımları ve sınav kaygısıdır.Anahtar sözcükler: Öğrencilerin sınav türü tercihleri, sınav türü tercih nedenleri,öğrenme yaklaşımları, sınav kaygısı The main purpose of this study is to identify the variables which affect the examination type preferences of students. In this regard, it was examined if there is a significant difference on students' examination type preference level according to students' gender, class level and type of school. Also causes of examination type preference were identified. Besides, it was checked that if there is a significant difference on learning approaches and test anxiety according to students' gender, class level, type of school. Lastly, contributing variables for the prediction of the students' examination type preference were identified.The research group consists of the 9 and 12 class totally 630 students who are educated at the Özkent Akbilek and Mustafa Hakan Güvençer High School of Science, Toki and Yavuz Sultan Selim Anatolia High School, Mamak Religious Vocational High School and Kazan Vocational and Technical High School in Ankara.The research data were obtained with `Reasons of the Exam Type Preference for Written Examination, Short Answer Test, True False Test and Multiple Choice Test Inventory`, `Learning Approaches Inventory` and `Test Anxiety Inventory`. In the data analysis; descriptive statistics, analysis of variance for repeated measure, multivariate analysis of variance (Manova), t test, analysis of variance and multiple linear regression analysis were used.According to research findings, students' preference for written examination is the least one and multiple choice test is the most one between the four test types. The reason of preferring written examination is that, the students can explain easily what they would like to state; on the other hand the reason of preferring multiple choice test is that, the students are able to predict their scores easily. In addition, there is a significant difference according to students' gender and class level variables on their examination type preferences. According to these findings, male students' preference level average is more than female students in terms of four test types. Also 9 class students prefer written exam, short answer test and true false test more than 12 class students. On the contrary, there is no significant difference on the students' examination type preference according to the types of high school. Similarly, there is no significant difference on the students' learning approaches according to gender, class level and type of the high school variables. Deep learning approach, which is the sub dimension of the learning approaches, is slightly related to the students' examination type preferences. It was found that there is a significant difference on the students' test anxiety according to their gender, class level and the type of school variables. Female students have more test anxiety than males, 9 class students have more test anxiety than 12 class students and the students who are educated at the school of science have more test anxiety than the students who are educated at the vocational and technical high school. Test anxiety and its sub dimensions are slightly related to the students' examination type preferences. It was also found that learning approaches and test anxiety are the most contributing variables for the prediction of the students' examination type preference.Keywords: Students' examination type preferences, examination type preference causes, learning approaches, test anxiety
Collections