Yedinci sınıf öğrencilerinin matematiksel modelleme etkinlikleriyle matematikselleştirme süreçlerinin ve finansal okuryazarlıklarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada yedinci sınıf öğrencilerinin matematiksel modelleme etkinlikleri aracılığıyla finansal karar verirken matematikselleştirme becerilerini nasıl kullandıkları incelenmiştir. Buna ek olarak matematiksel modelleme etkinliklerinin uygulanma süresinde öğrencilerin finansal okuryazarlıkları ortaya konmuştur. Matematikselleştirme süreci, Gerçekçi Matematik Eğitimi (GME) teorik çerçevesi kapsamında matematikselleştirmenin iki boyutu olan yatay ve dikey matematikselleştirme temel alınarak yapılandırılmıştır. Öğrencilerin finansal okuryazarlıkları ise Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PİSA) finansal okuryazarlık kavramsal çerçeve'de belirtilen içerik, süreç ve bağlam standartlarına göre incelenmiştir. Araştırma deseni olarak durum çalışması kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları matematik notu 80 ve üzeri olan altı 7. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmacı tarafından finansal standartlara, kazanımlara ve yedinci sınıf matematik kazanımlarına uygun beş etkinlik geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Katılımcılar üçerli gruplar halinde çalışmışlardır. Çalışmanın verileri, grupların sorunun çözümü sırasındaki tartışmalarını ve sınıfta sunulmasını içeren video ve ses kayıtlarının yazıya dökümü, araştırmacı gözlem notları ve öğrenci çalışma dokümanlarından oluşmaktadır. Araştırmanın sonuçları, öğrencilerin yatay ve dikey matematikselleştirme süreçlerinin öğrenme alanlarına göre farklılıklar gösterdiğini; öğrencilerin genellikle prosedür ve işlemleri doğru uyguladıklarını; buna karşın kavramlar arasındaki ilişkiyi kuramamaktan dolayı kimi zaman hata yaptıklarını göstermektedir. Finansal okuryazarlıkları ise içerik, süreç ve bağlam kriterlerine göre incelendiğinde, öğrencilerin yaşantılarında karşılaştıkları finansal durumlarda daha iyi finansal yorumlar yapabildikleri ve matematiksel ilişkileri daha iyi yorumlayabildikleri anlaşılmıştır. Araştırmada öğrencilerin finansal okuryazarlıklarının matematik eğitimi yoluyla geliştirilmesi için uygun olduğu belirtilerek bu konuda daha fazla çalışma yapılması önerilmektedir. In this study seventh grade students' mathematization skills which are used while deciding financially are investigated. Additionally, the students' financial literacy during application of mathematical modelling activities is examined. The process of mathematization was structured on two different levels of Realistic Mathematics Education (RME) framework namely, horizontal mathematization and vertical mathematization. This study was designed as a case study. The participants of the study were six seventh grade students who were good at mathematics. Five mathematical modelling activities in accordance with standards were designed and applied by the researcher. The participants studied on the activities in groups of three. The source of data comprised of transcription of video tapes during the group discussions, group presentations, worksheets and researchers' fieldnotes. The results of this study revealed that horizontal and vertical mathematization processes of students' vary by learning area. Although students were successful at procedural and operational process they failed at linking concepts with each other. Research on financial literacy of students with respect to content, processes and contexts revealed that students who met difficulties similar to financial problems were more successful regarding making financial comments and linking mathematical relations. As as result it is found that financial literacy of students' can be developed via mathematics education and it is recommended making further researches about this subject.
Collections