Üniversite öğrencilerinde yılmazlık ve alçak gönüllülük düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin yılmazlık ve alçak gönüllülük puanlarının cinsiyet, okuduğu bölüm, yaş, anne babanın eğitimi, aile geliri ve fakülte değişkenlerine göre incelenmesi amacıyla yapılan betimsel bir çalışmadır. Ayrıca, üniversitede öğrenim gören öğrencilerin yılmazlık ve alçak gönüllülük düzeyleri arasında ilişki olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 2015-2016 öğretim yılında Gaziantep ilinde bir devlet üniversitesinde, Eğitim Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Güzel sanatlar Fakültesinde öğrenim gören 231 (%53) kadın ve 208 (%48) erkek olmak üzere toplam 439 lisans öğrencisinden oluşmaktadır.Araştırmada üniversite öğrencilerinin yılmazlık düzeyini ölçmek amacıyla Gürgan (2006a) tarafından geliştirilen Yılmazlık Ölçeği ve Alçak gönüllülük düzeylerini belirlemek için Sarıçam, Akın, Gediksiz ve Akın (2012) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Alçak gönüllülük Ölçeği ve öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin bilgi toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemeleri SPSS 20 programı aracılığıyla yapılmıştır. Yılmazlık ile alçak gönüllülük arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Gruplar arasındaki farklılığın istatistiksel açıdan anlamlı olup olmadığını belirlemede tek yönlü varyans analizi (ANOVA), t testi ve değişkenlerin çeşitli kombinasyonları çerçevesinde MANOVA, tek yönlü MANOVA, tek yönlü ANOVA ve Bonferroni post hoc testleri uygulanmıştır.Araştırma sonucunda, yılmazlık ve alçak gönüllülük arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna varılmıştır (r=0.054; p>0.05). Öğrencilerin yılmazlık ortalama puanları (?̅=185.29) yüksek olduğu ve katılımcıların alçak gönüllülük ortalama puanları (?̅= 42.3) nispeten yüksek oldukları tespit edilmiştir. Öğrencilerin yılmazlık puanları arasında öğrencilerin okuduğu bölüme göre anlamlı farkivbulunmuştur. En yüksek ortalama puan ( X ̅=198.1) moda ve tekstil tasarımı bölümü ğrencilerine, en düşük ortalama puan ise ( X ̅=171.76) inşaat ve mimarlık bölümü öğrencilerine ait olduğu görülmektedir. Öğrencilerin yılmazlık puanları cinsiyet, okuduğu bölüm, yaş, anne baba eğitim düzeyi ve aile gelirine göre farklılaşmamaktadır. Öğrencilerin alçak gönüllülük puanları, cinsiyet, yaş, okuduğu bölüm, anne baba eğitim düzeyi ve aile gelir düzeyine göre farklılık göstermemektedir ( p>0.05). Ayrıca tek yönlü MANOVA testi bulgularına uygulanan Bonferroni Post hoc testine göre eğitim fakültesi ile güzel sanatlar fakültesinde okuyan öğrencilerin yılmazlık puanları mühendislik fakültesinde okuyan öğrencilerin yılmazlık puanlarından anlamlı olarak daha yüksektir. Sonuçlar literatür ışığında tartışılmış ve ortaya çıkan sonuçlar doğrultusunda, alanda çalışan araştırmacılar ve psikolojik danışmanlar için öneriler sunulmuştur.Anahtar sözcükler: Yılmazlık, alçak gönüllülük, üniversite öğrencileri.Danışman: Prof. Dr. Oya Gülendam ERSEVER, Hacettepe Üniversitesi, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı This research is a descriptive study that investigates the resilience and humility scores of university students with respect to their gender, study field, age, parental education level, family income and faculty variables. In addition, the relationship between resilience and humility levels of the participants is analyzed. Participants of the study are selected among 439 [231 (53%) females, 208 (48%) males] undergraduate students who are enrolled in Faculty of Education, Faculty of Engineering and Faculty of Fine Arts in a state university in Gaziantep, Turkey.The Resilience Scale that is developed by Gürgan (2006a) in order to assess the resilience levels of the students, and the Humility Scale that is developed by Sarıçam, Akın, Gediksiz and Akın (2012) in order to assess the humility levels of the students are used in this research. Also, a personal information form is used in order to collect demographic information about the participants.In this research, SPSS 20 is utilized for the statistical analyses of the data. In order to analyze the relationship between resilience and humility, Pearson product-moment correlation coefficient is calculated. One-way ANOVA, t-test, MANOVA, one-way MANOVA, one way ANOVA and Bonferroni host hoc tests with different combinations of data are utilized for assessing the statistical significance of the difference between groups.As a result, there is no statistically significant relationship found between resilience and humility among participants (r=0.054; p>0.05). Relatively high average scores of resilience (X ̅=185.29) and humility (X ̅= 42.3) levels of students are also found. A statistically meaningful difference is found between resilience scores of the students with respect to study fields. Students in the department of Fashion and Textile Design have the highest mean score (X ̅=198.1) and students in the department of Construction and Architecture have the lowest mean score (X ̅=171.76). Resilience scores of the students have no statistically meaningfulvidifference with respect to their gender, study field, parental education level and family income variables. Humility scores of the students with respect to their gender, age, study field, parental education level and family income variables are also not found different at a statistically significant level ( p>0.05). Furthermore, statistical findings of Bonferroni post hoc test based on one-way MANOVA show that resilience scores of students enrolled in Faculty of Education and Faculty of Fine Art are significantly higher than corresponding scores of students in Faculty of Engineering. Findings of the research are discussed in the light of relevant literature and some recommendations are presented for the researchers and psychological counselors practicing in the field.Keywords: Resilience, humility, University students.Advisor: Prof. Dr. Oya Gülendam ERSEVER, Hacettepe University, Department of Educational Sciences, Division of Psychological Counseling and Guidance
Collections