İkinci dil eğitimi alan ve almayan okul öncesi dönem çocuklarının dil ve kavram gelişimlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dil kişiler arası iletişimi sağlayan, toplumların temel taşlarından biri, kültürün ise hem oluşmasını hem de aktarılmasını sağlayan bir araçtır. İletişimi sağlamak için araç olarak dil, bu aracın kullanımında da konuşma kullanır (Topbaş, 2011). Okul öncesi eğitimde çocuğun dil gelişimi açısından; anlama, anlatma, güzel konuşma ve iletişim yetilerinin desteklenmesi hedeflenmektedir. Kavram gelişimi ise nesne ve olayların ortak özelliklerinin içselleştirilmiş bir süreci sonucunda değerlendirilmektedir. Okul öncesi dönemde çocuk yaşamakta olduğu bu süreci dili kullanarak dışa vurmakta ve gelişimi hakkında fikir sahibi olabilmemizi sağlamaktadır. Küreselleşen dünya düzeni insanların kilometrelerce mesafelerden birbirlerine ulaşabilmeleri, iletişimin sağlanması ihtiyacını doğurmuş bu ihtiyaç da ikinci dil eğitimi ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Günümüzde Milli Eğitim Bakanlığı - Okul Öncesi Eğitim Programı'nda ikinci dil eğitimi yer almamasına rağmen özel okulların birçoğunda bu eğitim verilmektedir. Bu çalışma ile okul öncesi eğitimlerinde ikinci dil eğitimi alan ve ikinci dil eğitimi almayan çocukların dil gelişimi ve kavram gelişimi düzeylerinin (renk, harf, sayı, boyut, karşılaştırma, şekil, yön-pozisyon, bireysel-sosyal farkındalık, miktar, zaman-sıralama) incelenmesi hedeflenmiştir. Çalışmanın temelini `Okul öncesinde ikinci dil eğitimi alan ve ikinci dil eğitimi almayan çocukların dil ve kavram gelişimi düzeyleri nedir?` sorusu oluşturmuştur. Çalışma sonunda ikinci dil eğitimi alan ve almayan iki grup için de cinsiyet değişkeninin çocukların dil ve kavram gelişimlerinde anlamlı bir fark yaratmadığı, yaş gruplarına göre ise dil ve kavram gelişimlerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.Anahtar sözcükler: Okul öncesi eğitim, dil gelişimi, kavram gelişimi, ikinci dil eğitimi Language, the one basic stone of community is a tool that manage communication between people and both provide formation and transfer of culture. To manage communication language is used as a tool and while using this tool speaking is used (Topbaş, 2011). In early childhood period; comprehension, explanation, speaking fluent and supporting communication abilities are the aims of language development. In this period concept development is viewed with the consequences of internalizing common characteristics of object and events. A child externalizes this process by using language and ensures us to observe and form an opinion about the development. Globalization constitutes communication need and these need results in second language education. Today there is no second language education in the programme of early childhood education that is planned by Ministry of Education. Hovewer most of the private schools give second language Education. With this research, examining language and concept devolopment levels of (color, letter, number, size, comparing, shapes, direction-position, personal-social awareness, quantity, time-sequence) children in early childhood period was aimed. The basis of this research is built on the question `What is the levels of preschoolers' language and concept development, who get and dont get second language education?`. With the results it is detected that the sex is ineffective variable for the language and concept development levels of 2 groups' children, but age variable makes significant differences in the language and concept development levels of 2 groups' children.Keywords: Preschool education, language development, concept development,second language education
Collections