Lise öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile sosyal duygusal becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Arslan, Serhat | |
dc.contributor.author | İşeri, İlker | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:52:49Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:52:49Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/435065 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada duygusal zeka ile sosyal duygusal öğrenme arasındaki olası ilişkiler ve bu iki yapı açısından cinsiyet ve sınıf seviyesi değişkenlerine göre farklılıklar bulunup bulunmadığının incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın çalışma grubu 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Bursa Atatürk Anadolu Lisesi'nde öğrenim gören 399 erkek 249 kadın olmak üzere toplam 648 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada duygusal zeka ve alt boyutları ile sosyal duygusal öğrenme ve alt boyutları değişkenleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bu ilişkilerin incelenmesinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu yöntemi kullanılmıştır. Duygusal zeka, sosyal duygusal öğrenme ve alt boyutları değişkenleri açısından, cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre oluşan gruplar arasındaki farklılıklar ise ikili gruplarda t testi; ikiden fazla olan gruplarda Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılarak incelenmiştir. ANOVA sonucunda anlamlı farklılıkların hangi gruplar arasındaki farklardan kaynaklandığını bulmak için Tukey Çoklu Karşılaştırma Testi kullanılmıştır. Bunların dışında değişkenleri betimleyen ortalama, standart sapma, yüzdelik dilim gibi değerler hesaplanmıştır. Araştırmada duygusal zeka ve sosyal duygusal öğrenme yapılarının birbiriyle ilişkili oldukları bulgusuna ulaşılmıştır. Lise öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile görev tanımlama alt boyutu, akran ilişkileri alt boyutu ve öz düzenleme alt boyutu arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Araştırmada duygusal zeka seviyesi açısından cinsiyete göre anlamlı bir faklılık olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Duygusal zeka puan ortalamaları açısından 9, 10, 11 ve 12. sınıf öğrencileri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.Sosyal duygusal öğrenme düzeylerine bakıldığında kadın lise öğrencilerinin erkek lise öğrencilerinden daha yüksek puan aldığı görülmüştür. Araştırmaya göre 9. sınıf öğrencilerinin sosyal ve duygusal öğrenme düzeyleri 10, 11, ve 12. sınıf öğrencilerinden yüksektir. Elde edilen sonuçlar kavramlarla ilgili alan yazın ile tartışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Duygusal Zeka, Sosyal Duygusal Öğrenme, Ortaöğretim | |
dc.description.abstract | The present study aims to investigate the relationship between emotional intelligence and social and emotional learning and to investigate whether there are differences on the levels of two constructs in terms gender and grade.Study group consists of 648 high school students (249 females, 399 males) studying at Bursa Ataturk Anadolu High School in 2014. In this study, relationships between the variables of emotional intelligence and social emotional learning were investigated. Pearson Product Moment Correlation method was used in order to examine these relationships. The differences on the levels of emotional intelligence and social and emotional learning in terms of gender, and grade level variables were examined with the statistical procedures of independent samples t-test (for variables having two groups) and One-Way Analysis of Variance (ANOVA; for variables having more than two groups) were utilized. Tukey's Multiple Comparison Test was employed in order to find which pair of groups statistically significant differences after the results of ANOVA. In addition, descriptive statistics such as mean, standard deviation and percentile values were calculated. As results of the study, emotional intelligence and social and emotional intelligence scores were correlating significantly and positively. The study found a positive and medium correlation between emotional intelligence and peer relations, goal setting, and self-management sub-dimensions at high school students. The study suggests that there is no difference in emotional intelligence levels in terms of gender variable. Emotional intelligence scores of 9, 10, 11 and 12th graders shows no significant difference. When it comes to social and emotional learning, the study found that the female students got higher scores than the male students. The study also suggests that social and emotional learning level of the 9th grade students are higher than 10,11 and 12th grade students. Findings were discussed in the literature related to variables.Keywords: Emotional Intelligence, Social Emotional Learning, Middle School | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Lise öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile sosyal duygusal becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the relationships between emotional intelligence level and social emotional learning skills of high school students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Emotional intelligence | |
dc.subject.ytm | Emotional skills | |
dc.subject.ytm | Social skill | |
dc.subject.ytm | Social-emotional skills | |
dc.identifier.yokid | 10112634 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SAKARYA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 431335 | |
dc.description.pages | 136 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |