İlkokul müdürlerini seçme, atama ve yetiştirme politika ve uygulamalarına ilişkin karşılaştırmalı bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı İran ve Türkiye'de ilkokul müdürlerini seçme, atama ve yetiştirme politika ve uygulamalarına ilişkin okul müdürlerinin ve öğretim elemanlarının görüşlerini almaktır. Araştırmada, nitel veri toplama tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, İran Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Tahran İl Mili Eğitim okullarında müdür olarak görev yapan 20 okul müdürü ve Türkiye'de Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Ankara İl Milli Eğitim okullarında müdür olarak görev yapan 20 okul müdürü ve Türk üniversitelerinde görevli olan 5 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde dokuman incelemesi yöntemi ve metafor analizi kullanılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre İran ve Türkiye'de ilkokul müdürleri için herhangi bir hizmet öncesi eğitim bulunmamaktadır. Araştırmanın katılımcıları okul müdürlerinin eğitim lideri özelliklerine, etkili iletişim, vizyon ve problem çözme becerisine sahip olmaları gerektiğine işaret etmektedir. Ayrıca, İranlı okul müdürleri, okul müdürünü her şeyden sorumlu, tüm problemleri çözmesi gereken birisi olarak algılamışlar, Türk okul müdürleri ise okul müdürünü bir lider vasfında değerlendirmişlerdir. Araştırmaya katılan eğitimciler genel olarak hem İran hem Türkiye'de İlkokul müdürü yetiştirmede yapılan çalışmaların yetersiz olduğunu ifade etmişlerdir. Dolayısıyla okul müdürlüğü mesleki bir iş olarak görülmemiştir. Okul müdürü yetiştirmede her iki ülkenin Milli Eğitim Bakanlıklarının üniversitelerle işbirliği yaparak teorik ve uygulamalı okul müdürü yetiştirme programları düzenlemeleri önerilebilir. The purpose of the research is to receive the opinions of the school principals and faculty members with regard to the policies and applications of electing, assigning and training of elementary school principals in Iran and Turkey. In the research, qualitative data collection technique was used. The study group of the research consists of 20 school principals working as principals in the schools of Tehran Provincial Directorate for National Education affiliated to Iran Ministry of National Education and 20 school principals working as principals in the schools of Ankara Provincial Directorate for National Education affiliated to Ministry of National Education in Turkey as well as 5 faculty members in working in Turkish universities. Data were collected in accordance with the semi-structured interview form. For the analyses of the data, document review method and metaphor analysis were utilized. According to the findings of the research, there are no pre-service training for the elementary school principals in Iran and Turkey. The participants of the research state that the school principals should possess instructional leadership qualities, effective communication skills, vision and problem-solving ability. In addition, the study showed that Iranian school principals perceive the school principal as a person who is in charge of everything and who needs to solve any problem. As for the Turkish school principals, they describe the school principal as a leader. The instructors participated in the research emphasized that the practices conducted for training of elementary school principals both in Iran and Turkey is generally insufficient. In this context, the headship is not perceived as a vocational career. In training of school principals, both the Ministries of National Education can carry out theoretical and practical programs of training of school principals through cooperation with universities.
Collections