dc.contributor.advisor | Okur, Alpaslan | |
dc.contributor.author | Batir, Riza | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:52:18Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:52:18Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-05-10 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/434872 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, Türkiye'de eğitim gören uluslararası öğrencilerin Türkçe dil yeterliliklerinin, sosyokültürel uyumlarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.Aynı zamanda araştırmada, katılımcı öğrencilerin sosyokültürel uyum seviyeleri; yaş, Türkiye'de bulunma süreleri, cinsiyetleri ve Türkiye'yi tercih nedenlerine göre de incelenmiştir.Araştırmanın evrenini, 92'si A, 96'sı B1, 17'si B2 düzeyinde olmak üzere Gazi Üniversitesi TÖMER'de Türkçe eğitimi alan 205 öğrenci oluşturmuştur.Araştırmanın verileri, Ward ve Kennedy (1999) tarafından geliştirilen sosyokültürel uyum ölçeği kullanarak toplanmıştır. Ölçeğin kullanım izni araştırmacılardan email yoluyla alınmıştır. Uygulanan sosyokültürel uyum ölçeği 20 maddeden oluşan 5'li likert tip bir ölçektir. Ölçek açımlayıcı faktör analizine tabi tutulmuş, Ölçeğin 20 maddesi faktör sayısı iki olacak biçimde temel bileşenlerine ayrılmıştır. Temel bileşenler; kültürel empati ve kişisel çabalardır.Araştırmadan çıkan sonuçlara göre, öğrencilerin Türkçe dil yeterliliklerinin, sosyokültürel uyumlarına olumlu bir etkisi vardır. Araştırmada, B2 seviyesindeki öğrencilerin sosyokültürel uyumlarının, ölçeğin her iki faktöründe ve toplam puanında, hem B1 hem de A seviyesindeki öğrencilere göre daha iyi olduğu görülmüştür. B1 ve A seviyesi arasında istatiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Katılımcı öğrencilerin yaş ve Türkiye'de kalma süreleri arasında anlamlı bir ilişki bulanamadığı gibi, öğrencilerin yaşları ve Türkiye'de bulunma süreleri ile sosyokültürel uyumları arasında anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir.Öğrencilerin cinsiyetleri ve sosyokültürel uyumları arasındaki ilişki incelendiğinde ise uluslararası kız öğrencilerin, ölçeğin ikinci faktöründe ve toplamında aldıkları puanların, erkek öğrencilere göre daha fazla olduğu görülmüştür. Çıkan sonuca göre katılımcı kız öğrencilerin sosyokültürel uyumları erkek öğrencilere göre daha iyidir.Araştırmada, öğrencilerin Türkiye'yi tercih sebeplerinin 1. sırasında kendi ilgi ve istekleri ile Türkiye'de eğitim almak için olduğu görülmüş, bunu Türkiye'deki bursların cazipliği ve diğer sebepler takip etmiştir. Öğrencilerin Türkiye'yi tercih sebepleri ile sosyokültürel uyumları arasında istatiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Araştırmadan çıkan sonuçlar yorumlanmış, Türkiye'de bulunan uluslararası öğrencilerin sosyokültürel uyumlarının artması için yapılması gerekenler önerilmiştir.Anahtar Kelimeler: Uluslararası Öğrenciler, Sosyokültürel Uyum, Dil Yeterlilik,Kültürel Şok | |
dc.description.abstract | This research was conducted with the aim of investigating the effect of Turkish language proficiency on the sociocultural adaptation of international students studying in Turkey.The research also investigated the sociocultural adaptation of students in relation to age, length of stay in Turkey, gender, and reasons for studying in Turkey.The scope of this study covers 205 students studying Turkish at Gazi University TOMER. Of the students surveyed, 92 of them were enrolled in A1-level classes, 96 of them were in B1-level classes, and 17 of them were in B2-level classes. The data were collected using a sociocultural adaptation scale that was developed by Ward and Kennedy in 1991. Permission to use the scale was obtained from the writers via e-mail. The sociocultural adaptation scale is a Likert-type scale, consisting of 20 items. Exploratory factor analysis was performed on the scale and yielded two distinct factors: cultural empathy and individual efforts.According to the results gathered from the study, students' language proficiency has a positive effect on their sociocultural adaptation. In the study, it was found that the sociocultural adaptation of B2-level students is better than B1- and A2-level students in terms of both factors and the scale's total point value. A significant difference between B1- and A-level students was not identified. A significant connection was not identified between the students' length of stay in Turkey and their age. Furthermore, no connection was detected between the sociocultural adaptation of students and their age and length of stay in Turkey.When the connection between the students' gender and their sociocultural adaptation was examined, female students were found to have scored higher in the second factor and in the total point value of the scale. According to this data, female international students have achieved better sociocultural adaptation than male international students in Turkey.In the research, it was found that the students' primary reasons for studying in Turkey were `their own interest` and `to receive an education in Turkey.` These were followed by appealing scholarship opportunities in Turkey and other reasons. No meaningful connection was found between students' preference for Turkey and their sociocultural adaptation.The data gathered from the study were interpreted and the necessary suggestions to improve students' sociocultural adaptation were outlined.Keywords: International Students, Sociocultural Adaptation, Language Proficiency,Cultural Shock | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde dil yeterliliklerinin sosyokültürel uyuma etkisi | |
dc.title.alternative | In teaching Turkish as a foreign language the effect of turkish language proficiency on the sociocultural adaptation | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-05-10 | |
dc.contributor.department | Sosyal Bilgiler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Adjustment | |
dc.subject.ytm | Turkish teaching | |
dc.subject.ytm | Sufficiency | |
dc.subject.ytm | Socio-cultural structure | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Foreign domestic students | |
dc.subject.ytm | Language teaching | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | Turkish | |
dc.identifier.yokid | 10146750 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SAKARYA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 462310 | |
dc.description.pages | 99 | |
dc.publisher.discipline | Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Bilim Dalı | |