The effect of different self-assessment tools on students` attitudes towards learning English
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, 2016-2017 akademik yılında Bülent Ecevit Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksekokulu'nda faklı öz-değerlendirme araçlarının öğrencilerin İngilizce öğrenmeye karşı tutumları üzerindeki etkisini araştırmıştır. Ayrıca, bu okuldaki öğrencilerin ve öğretmenlerin Avrupa Dil Portfolyosu'na (ADP) olan algılarını incelemiştir. ADP, öğrenme stili envanteri ve ünite odaklı kazanım listesi bu çalışmada kullanılan öz-değerlendirme araçlarıdır.Bu çalışmada üç veri toplama aracından faydalanılmıştır. Öğrencilerle ve beş öğretmenle mülakat yapılmıştır ve öğrencilere anket verilmiştir. Çalışmanın nitel ve nicel sonuçları ADP, öğrenme stili envanteri ve ünite odaklı kazanım listelerinin sınıflarda öğretmenler ve öğrenciler tarafından doğru kullanımları şartıyla iyi birer öz-değerlendirme aracı olduklarını ve dil öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştmeye katkı sağladıklarını kanıtlamıştır. Ayrıca, ADP hakkında yeterince bilgiye sahip olaları koşulu ve sınıflarda doğru şekilde uygulanması koşuluyla öğrencilerin ADP'ye ve ADP ile çalışmaya olumlu yaklaştıkları görülmüştür. İlaveten, öğrenciler ve öğretmenler ADP'nin iyi bir öz-değerlendirme aracı olduğunu, fakat ADP Türkiye'de yeni bir araç olduğu için Bülent Ecevit Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu öğretmenlerinin ADP'yi müfredata ekleme ve doğru uygulanması konusuna desteğe ihtiyaçları olduğu görülmüştür. Ayıca, bu çalışma ADP'nin öz-değerlendirmeyi desteklemek ve öğrenci odaklı sınıflar oluşturmak için iyi bir araç olarak kullanılabileceğini göstermiştir. The study investigated the effect of self-assessment via European Language Portfolio (ELP), unit based checklist and learner style inventory on students' attitudes towards learning English. The study was conducted at Bülent Ecevit University the School of Foreign Languages Basic English Deparment in the 2016-2017 academic year. The study also examined the attitudes of students and teachers towards the ELP and its implementation into the curriculum. Three data collection instruments were employed in this study. Interviews were conducted with thirty students and five teachers. Questionnaires were given to the students. Both the qualitative and quantitative results of the study indicated that the ELP, learner style inventory and unit based checklists are tools which can promote self-assessment on the condition that they are used effectively both by the teachers and students and as a consequence they support having more positive attitudes towards learning English. Additionally, it was found that the students felt positive towards the ELP and working with it, except for the fact that they had limited information about the ELP and used it correctly in their classes as part of the curriculum. In addition, the findings of the study indicated that both the teachers and the students believed that the ELP was a tool for self-assessment; however, the implementation of the ELP in the curriculum of the School of Foreign Languages at Bülent Ecevit University needs support since the ELP has only been newly introduced in Turkey as well and the teachers have very little information about the use and effectiveness of the ELP in language learning. However, this study showed that the ELP could be used as a tool to promote self-assessment and to create learner-centered classrooms in Turkey. Thus, promoting self-assessment is not as difficult as it is thought to be, and the ELP, learner style inventory and the unit based checklists are important tools to promote it.
Collections