Üstün yetenekli öğrencilere yönelik zenginleştirilmiş öğretim programının bilimsel süreç becerilerine ve başarıya katkısına ilişkin eylem araştırması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, üstün yetenekli öğrencilere yönelik fen bilimleri dersine göre bir programın olmayışı sebebi ile öğrencilerin ihtiyaçları ve bu öğrencilere hizmet veren kurumların uygulamada yaşadığı sıkıntılar dikkate alınarak, üstün yetenekli öğrenciler için `Elektriğin İletimi` ünitesine ilişkin zenginleştirilmiş altıncı sınıf fen bilimleri öğretim programı geliştirmek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırmada, var olan uygulamanın eleştirel bir değerlendirilmesi yapılarak, durumu iyileştirmek için yapılması gerekenlerin belirlenmesi amaçlandığı için araştırma yöntemi eylem araştırması olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan Yasemin Karakaya Bilim ve Sanat Merkezi'ndeki (BİLSEM), Bilimsel Yetenekleri Fark Ettirme (BYF) programına kayıtlı üstün yetenekli olarak tanılanmış 32 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada daha çok kişiye uygulama yapılabilmesi için araştırmacı üç hafta süre ile hafta içi altı grupla ayrı ayrı çalışmıştır. Bu üç haftalık sürede her bir grupla haftada üç ders saati ders yapılmıştır. Tüm derslere katılan 19 öğrencinin verileri değerlendirmeye alınmıştır.Araştırmanın veri toplama araçlarını `Bilimsel Süreç Becerileri Testi`, açık uçlu değerlendirme sorularından oluşan başarı testi, öğrencilere uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme formları, etkinliklerin sonunda öğrencilere yazdırılan yansıtıcı günlükler ve araştırmacı tarafından hazırlanan araştırmacı notları oluşturmaktadır. Bilimsel süreç becerilerine ilişkin uygulanan testten elde edilen veriler SPSS. 15 yazılım programında Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi yardımı ile analiz edilmiştir. Açık uçlu sorulardan oluşan başarı testi üç farklı puanlayıcı tarafından değerlendirilmiş, puanlayıcıların değerlendirmeleri arasındaki korelasyona bakılarak puanlayıcı güvenirliği hesaplanmıştır. Yansıtıcı günlük ile yarı yapılandırılmış görüşmeden elde edilen bulgular içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre zenginleştirilen programın öğrencilerin bilimsel süreç becerileri üzerine olumlu katkılarının olduğu ve başarılarını arttırdığı görülmüştür. Öğrenci görüşlerine bakıldığında öğrencilerin ilgi çekici ve daha önce görmedikleri etkinliklerle karşılaşmaktan, bu etkinliklere aktif katılım sağlamaktan, öğrendiklerini günlük hayatla ilişkilendirmekten ve bilgileri yapılandırarak öğrenmelerini daha kalıcı kılmaktan keyif aldıkları görülmektedir. Bu veriler göz önüne alınarak araştırmada, alandaki araştırmacılara ve uygulamacılara yönelik etkili program geliştirme ve uygulama sürecine ilişkin önerilere yer verilmiştir.Anahtar sözcükler: Üstün yeteneklilik, fen bilimleri, zenginleştirilmiş öğretim programı, altıncı sınıf, bilimsel süreç becerileri. This study is prepared due to the lack of the science curriculum for gifted students by considering their needs and the struggles at the institutions which provide education for them to develop an enriched science curriculum which related to the unit of `Conduction of Electricity` for 6th grade students. The study is specified as an action research in order to enhance the existing situations by making a critical approach.The study group is formed by 32 students identified as gifted students who are registered to the Noticing Scientific Gifts Program of the Yasemin Karakaya Science and Art Center in Ankara allied to the Ministry of National Education. The researcher worked one by one with 6 groups during the weekdays in 3 weeks to be able to reach more people. In this three-week period, three lessons per week were studied with each group. The data of 19 students who attended all the lessons of studying are evaluated. In this study, Science Process Skills Test and a science achievement test which includes open-ended questions, semi-structured interview form applied to the students, reflective diaries that were kept by the students after the activities and researcher's journal were used for collecting data. Data gathered from the Science Process Skills Test analyzed by the Wilcoxon Signed Rank Test in SPSS.15 software program. The achievement test was evaluated by 3 different evaluators and interrater reliability was determined by correlation between the scores of the evaluators. Findings which are gotten from the reflective diary and semi-structured interview have been analyzed by content analysis.According to results of the research, it is found that the enriched program has positive effects on the science process of students and improves the academic success level of the participants. Examining the students opinion, it is obvious that students are more likely to be excited about coming across interesting and never-before-seen activities, participating actively in these activities, associating the learned subject with daily life and making their learning more permanent by constructing the information. By considering these results, for the researchers and the teachers, recommendations about developing effective program and practices are mentioned at this research.Keywords: Gifted and talented, science, enriched curriculum, 6th grade, science process skills.
Collections