Ortaokul öğrencilerinde öz yeterlik ve narsisizm
dc.contributor.advisor | Çelik, Eyüp | |
dc.contributor.author | Gönülalan, Gözde Deniz | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:50:39Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:50:39Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-04-09 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/434304 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin öz yeterlik düzeyleri ile narsisizm düzeyleri arasındaki ilişkiyi ve öğrencilerin öz yeterlik düzeyleri ile narsisizm düzeylerinin cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, akademik başarı, anne eğitim durumu ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu Yalova ilinin farklı ortaokullarında öğrenim gören 299 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmaya katılan 299 öğrenciden 162'si (%54,2) erkek, 137'si (%45,8) kız öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Çocuklar İçin Öz Yeterlik Ölçeği ve Çocukluk Çağı Narsisizm Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler korelasyon analizi, tek yönlü varyans analizi, Welch testi ve ilişkisiz örneklem t testi ile analiz edilmiştir. Ortaokul öğrencilerinin öz yeterlik ve narsisizm düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek için yapılan korelasyon analizi sonucunda bu iki değişken arasında pozitif yönde ve istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Yapılan t-testi sonucunda, kız ve erkek öğrencilerin öz yeterlik düzeylerinin cinsiyete göre istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde farklılaşmadığı, ancak narsisizm düzeylerinin cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür.Öğrencilerin öz yeterlik ve narsisizm düzeyleri açısından yaş aralıklarına göre anlamlı farklılıklar olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılan tek yönlü varyans analizi sonucunda öğrencilerin öz yeterliklerinde yaşa göre anlamlı farklılıklar görüldüğü, ancak narsisizm düzeyleri açısından yaş aralıklarına göre anlamlı farklılıklar olmadığı saptanmıştır. Çalışma grubunu oluşturan öğrencilerin öz yeterlik ve narsisizm düzeylerinde kardeş sayılarına göre anlamlı farklılıklar olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılan Welch testi sonucunda öğrencilerin öz yeterliklerinin kardeş sayısına göre anlamlı düzeyde farklılaştığı, ancak yapılan tek yönlü varyans analizi sonucunda narsisizm düzeyinin kardeş sayısına göre anlamlı bir biçimde farklılaşmadığı bulgusu elde edilmiştir. Tek yönlü varyans analizi sonucuna göre akademik başarı durumları farklı olan öğrencilerin öz yeterlik puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu, yapılan Welch testi sonucunda ise narsisizm puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Yine araştırmada ortaokul öğrencilerinin öz yeterlik ve narsisizm düzeylerinin anne ve baba eğitim durumlarına göre farklılaşmadığı bulgusu elde edilmiştir. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate whether the relationship between self-efficacy levels and narcissism levels of secondary school students and students' self-efficacy levels and the levels of narcissism differ significantly according to gender, age, number of siblings, academic achievement, mother's educational status and father's educational status. The study group consists of 299 students from different secondary schools in Yalova. Of the 299 students participating in the study, 162 (54.2%) are male and 137 (45.8%) are female. Personal Information Form, Self-Efficacy Scale for Children and Childhood Narcissism Scale were used as data collection tools.The data were analyzed using correlation analysis, one-way variance analysis, Welch test and unbound sample t-test. The correlation between the two variables was found to be positive and statistically significant in terms of the correlations between the levels of self-efficacy and narcissism of the secondary school students. As a result of the t-test, it was found that the levels of self-efficacy of male and female students were not statistically significant, but the levels of narcissism were statistically significant. The results of one-way variance analysis to determine whether the students have significant differences in the age ranges in terms of self-efficacy and narcissism, showed that the students had significant differences in their self-efficacy compared to the age ranges, but there was no significant differences in the age ranges in terms of narcissism levels. The results of Welch test to determine whether the students who constituted the study group had significant differences in the number of siblings in their level of self-efficacy and narcissism, found that the students ' self-efficacy differ significantly from the number of siblings, but the one-way analysis showed that the level of narcissism did not differ significantly from the number of siblings. The results of the one-way analysis of variance based on the academic achievement status of the students showed that there was a statistically significant difference between the self-efficacy scores of the students with different academic achievement status, and that there was no statistically significant difference between the narcissistic scores of the Welch Test. Again in the research, it was found that self-efficacy and narcissism levels of secondary school students did not differ according to their parents' educational status. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinde öz yeterlik ve narsisizm | |
dc.title.alternative | Self efficacy and narcissism in secondary school students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-04-09 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Narcissism | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Sufficiency | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy belief | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.identifier.yokid | 10249229 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SAKARYA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 550958 | |
dc.description.pages | 102 | |
dc.publisher.discipline | Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı |