OECD ülkeleri ile Türkiye`nin eğitim harcamalarının karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Türkiye ve seçilmiş OECD ülkelerini eğitim harcamaları ve akademik başarı ilişkisi yönünden incelemektir. Çalışmanın kapsamı Türkiye ile eğitim harcamaları yönünden en üst düzeyde olan seçilen 5 ülke (İngiltere, Yeni Zelanda, Danimarka, Norveç ve ABD) ve en düşük düzeyde olan 4 ülke (Almanya, İtalya, Çek Cumhuriyeti ve Macaristan) dir. Eğitim harcamaları; genel bütçe içindeki, GSYİH içindeki ve öğrenci başına düşen eğitim harcamalarını kapsamaktadır. Eğitim harcamaları ve akademik başarı arasındaki ilişki, OECD raporlarında yer alan regresyon analiz verileriyle belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda Yeni Zelanda'nın hem GSYİH içinde hem de genel bütçede en fazla pay ayıran ülke olduğu fakat öğrenci başına az harcama yapan ülkeler arasında bulunduğu tespit edilmiştir. Genel bütçe içinde İtalya, GSYİH içinde ise Macaristan eğitim için en az pay ayıran ülkelerdir. Türkiye'deki GSYİH içinde eğitime ayrılan pay OECD ülkelerinin altındadır ve aynı zamanda öğrenci başına yapılan harcama yönünden en düşük düzeydedir. Öğrenci başına en fazla pay ayıran ülkenin ise ABD olduğu belirlenmiştir. PISA sonuçlarına bakıldığında eğitime fazla pay ayıran ülkelerin genellikle yüksek puanlara sahip olduğu görülmüştür. Fakat akademik başarının yordanmasında öğrenci başına yapılan eğitim harcamalarının tek başına yeterli olmadığı, çeşitli faktörler (öğrenci sayısı, milli gelir vb.) açısından da değerlendirilmesi gerektiği tespit edilmiştir. The purpose of this study is to analyze the relationship between Turkey and the selected OECD countries related to educational expenditures and academic success. The content of this study consists of the selected 5 countries (Great Britain, New Zealand, Denmark, Norway and the USA) with the highest degree of educational expenditures and 4 countries (Germany, Italy, Czech Republic and Hungary) with the lowest educational expenditures and Turkey. Educational expenditures cover educational expenditure in the general budget in GDP and per student. The relationship between educational expenditure and academic achievement was determined by the regression analysis data contained in the OECD reports. As a result of the survey, it was found that New Zealand is the country with the highest share in both GDP and the general budget, but among the countries with low spending per student. Italy is within the overall budget, and Hungary is the country with the least share of education in GDP. The share of GDP allocated to education was below the OECD countries, and also it was found that expenditure per student was the lowest degree in Turkey. The largest share of students per student was determined to be the United States. Related to the results of the PISA, it was seen that the countries with high share of education usually have high scores. However, it has been determined that educational expenditures made per student are not enough alone and that they should be evaluated in terms of various factors (number of students, national income, etc.).
Collections