Tıp fakültesi 6.sınıf öğrencilerinin aile hekimliği ile ilgili düşünceleri ve mezuniyet öncesi tıp eğitiminde aile hekimliği stajının yerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin birinci basamak algısının ve burada çalışma isteğinin iyileştirilmesi için tıp eğitimindeki mezuniyet öncesi müfredatın iyileştirilmesi son derece önemlidir. Bu çalışmayla tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin aile hekimliği disiplini ile ilgili bilgi ve algı düzeylerini belirlemeyi, mezuniyet öncesi tıp eğitimi müfredatında aile hekimliği stajının yeri ve önemini, öğrencilerin birinci basamağa yaklaşımını, aile hekimliği kariyerine olan ilgilerini ve bunu etkileyen faktörleri değerlendirmeyi amaçladık.Materyal ve Metod: 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi, Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi, Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Gülhane Askeri Tıp Akademisi'nde okuyan ve çalışmaya katılmayı kabul eden tüm tıp fakültesi 6. sınıf öğrencileri, yapılandırılmış bir anket formunu doldurmuşlar, veriler SPSS 17.0 istatistik programına aktarılmış, sayı ve yüzde olarak değerlendirilmiş, istatistiksel açıdan anlamlılık düzeyi ki-kare testiyle analiz edilmiştir. Üniversiteler arasındaki grubun değişkenleri bağımsız örneklem student-t testi, ki-kare ve Mann-Whitney U testleriyle karşılaştırılmış, korelasyon analizi yapılmıştır, istatistiksel anlamlılık p<0,05 olarak kabul edilmiştir.Bulgular: Çalışmaya katılan toplam öğrenci sayısı 269 olup, yaşları 22- 28 yıl arasında değişmektedir. Yaş ortalaması 24,10 ± 1,7 olan çalışma grubundaki öğrencilerin 186'sı (% 69,1) erkek, 83'ü (% 30,9) bayandır.Katılımcıların 263 (% 97,8)'ü uzmanlık yapmak isterken 6 (% 2,2) kişi uzmanlık yapmak istememektedir 83 (% 30,9) kişi birinci basamak sağlık kuruluşlarında çalışabileceğini söylerken, 185 (% 69,0) kişi ise birinci basamakta çalışmak istememektedir. 162 (% 60,2) öğrenci birinci basamakta hizmet veren hekimlerin uzmanlaşması gerektiğini düşünüyor, 106 (% 39,6) kişi ise birinci basamakta çalışmak için uzmanlık yapmayı gerekli görmüyordu. ``Aile hekimliği uzmanlığı yapmak ister misiniz?'' sorusuna 65 (% 24,8) öğrenci evet 197 (% 75,2) kişi ise hayır cevabı verdi. ``Aile hekimliği uzmanlık alanıyla ilgili yeterince bilgi sahibi değilim'' önermesine 142 (% 53) kişi olumlu görüş bildirirken, 53 (% 19,8) kişinin bir fikri yoktu. ``Aile hekimliği uzmanlığı toplumda yeterince tanınmıyor'' önermesini 219 (% 81,7) kişi, ``Aile hekimliği uzmanlığı sağlık çalışanlarınca yeterince tanınmıyor'' önermesini ise 185 (% 69,3) kişi doğru bulduğunu belirtti.Sonuç: Birinci basamağa duyulan ilginin arttırılması için tıp fakülteleri son derece hızlı bir şekilde müfredatlarını yenileyerek birinci basamak kuruluşlarında eğitim ortamı yaratmalı, öğrencilerinin birinci basamakta çalışma tercihini arttırarak, tercih etmelerini engelleyen faktörleri azaltmak üzere politikalar geliştirmelidirler.Anahtar kelimeler: İntern, tıp eğitimi, birinci basamak, aile hekimliği, genel pratisyenlik. Aim: It is extremely important to improve the undergraduate medical education curriculum in order to improve medicine faculty students? primary care perception and their wishes to work at primary healthcare services. With this study, we aimed to determine the final year students? knowledge and perception level related to family practice discipline and to evaluate the place and importance of family practice clerkship in the undergraduate medical education curriculum, the students? attitudes to primary care, their interest for family practice and the factors affecting this.Material and Method: Last year students who were studying at Ondokuz Mayıs University Faculty of Medicine, Adnan Menderes University Faculty of Medicine, Atatürk University Faculty of Medicine, Gülhane Military Medical Academy during the 2009-2010 Academic Year and who accepted to participate in the study completed a structured questionnaire. The data were transferred to SPSS 17.0 statistical program, they were evaluated as numbers and percentages and their statistical significance values were analyzed by chi-square test. The variables of the group between universities were compared through Student?s t test for independent samples, Chi-Squared and Mann-Whitney U tests, their correlations were analyzed and the statistical significance was taken as p<0,05.Results: The total number of students who participated in the study was 269 and their ages varied between 22-28 years. The average of age was 24,10 ± 1,7 and 186 (69,1%) were male while 83 (30,9%) were female.263 (97,8%) of the participants stated that they wanted to specialize, while 6 (2,2%) stated that they didn?t want to specialize. 83 (30,9%) of the participants stated that they could work in primary healthcare organizations, while 185 (69,0%) stated that they wouldn?t want to. 162 (60,2%) of the students thought that it physicians working in primary healthcare had to specialize, while 106 (39,6%) thought that it wasn?t necessary to specialize to work in primary healthcare. 65 (24,8%) of the students answered the question ?Would you like to specialize in family practice?? as yes, 197 (75,2%) answered as no. For the item ?I don?t have enough information about family practice specialty? 142 (53%) of the students responded positively, while 53 (19,8) of them stated that they had no ideas. 219 (81,7%) of the participants responded positively to the item ?family practice specialty is not sufficiently known by the public?, while 185 (69,3%) of the participants responded positively to the item ?family practice specialty is not sufficiently known by the medical staff?.Conclusion: In order to increase the interest in primary care, medicine faculties should update their curriculum and create opportunities for training in primary healthcare organizations and also they should develop policies which aim to increase the students? preference for primary care and decrease the factors deterring students? from preferring primary care.Key words: İnternship, medical education, primary care, family medicine, general practice.
Collections