Samsun ilindeki Juvenil Fibromyalji Sendromu sıklığı: Yaşam kalitesi, depresyon ve okul başarısı üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş: Fibromiyalji sendromu (FMS), yaygın kas iskelet sistemi ağrısı, yaygın hassas noktalar, tutukluk, yorgunluk, uyku bozukluğu, kognitif disfonksiyon ile karakterize kronik bir hastalıktır. FMS'nin erişkinlerde önemli morbiditeye sebep olduğu bilinmesine rağmen, çocuk hastalardaki etkisi tam olarak bilinmemektedir. Çalışmamızda Samsun merkezindeki çocuklarda FMS (JFMS) sıklığını, yaşam kalitesini, hastalığa eşlik eden depresyon sıklığını, okula devam durumlarını ve ders başarılarını değerlendirmeyi amaçladık.Materyal-metod: Kesitsel tipteki bu çalışma Samsun merkezinde eğitim gören 12-18 yaş arası 1109 öğrenci ile gerçekleştirildi. Öğrencilerin yapılandırılmış bir formu doldurması istendi ve tanıyı doğrulamak için tüm öğrenciler tek tek muayene edildi. Çalışmamızda JFMS tanısı için Yunus- Masi kriterleri kullanıldı. JFMS tanısı alan çocuklar yaş ve cinsiyet açısından benzer özellikleri taşıyan ve JFMS tanısı almayan kontrol grubu ile karşılaştırıldı. JFMS'de depresyon sıklığı Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği (ÇDÖ) ile, yaşam kalitesi ise Pediatrik Yaşam Kalitesi 4.0 Envanteri (PedsQL 4) ile değerlendirildi. Her çocuktan bir önceki ayda okula gelemediği gün sayısı öğrenildi.Bulgular: Çalışmaya alınan 1109 öğrencinin 560'ı (%50.5) kız, 549'u (%49.5) erkek olup yaş ortalaması 14.8±2.0 yıl olarak bulundu. 1109 öğrencinin 61'i (%5.5) (13 erkek ve 48 kız) JFMS tanı kriterlerini karşılamaktaydı. JFMS'li grupta ÇDÖ toplam puan ortalaması 17.1±6.5 iken, kontrol grubunda 8.9±5.0 olarak bulundu. (p<0.001). Hasta grubunun yaşam kalitesi ölçek toplam puanı (1341.3 ± 344.9) kontrol grubundan (1854.3 ± 267.0) daha düşük olarak tespit edildi (p<0.05). JFMS'li grubun okul not ortalaması 3.6 ± 1.1, kontrol grubunun ise 3.9 ± 0.9 olarak bulundu (p<0.05). JFMS gurubunda son 1 ay içerisinde okula devamsızlık süresi ortalama değeri 1.5 ± 2.1 okul günü, kontrol grubunda ise 0.4 ± 0.9 okul günü olarak tespit edildi (p<0.05).Sonuçlar: JFMS'li çocuklarda sıklıkla depresyon, yorgunluk ve uyku bozukluğu görülmektedir. Sonuçta yaşam kalitesi azalmakta ve okul başarısı etkilenmektedir. JFMS semptomlarının erişkin döneme taşınmaması için erken tanı en etkili strateji olarak görülmektedir. Objective: Fibromyalgia Syndrome (FMS) is a chronic health condition characterized by widespread musculoskeletal pain, multiple tender points on physical examination, generalized muscular aching, stiffness, fatigue, nonrestorative sleep pattern, cognitive dysfunction, and mood disturbance. Although FMS is known to cause significant morbidity in adults, its impact in the pediatric population is not well known. The aim of this study was to evaluate the prevalence of juvenile FMS (JFMS); the impact of fibromyalgia on quality of life, depression, school absence and the school grade note in the school children in Samsun.Material and Methods: A cross-sectional study was performed in 1109 school-children aged 8-18 years in Samsun. A structured questionnaire was applied to the children and a detailed medical examination was performed to confirm the diagnosis. The children with JFMS were compared with age and sex matched healthy controls. Yunus and Masi?s criteria were used for diagnosis of JFMS in this study. Depression was assessed with Children?s Depression Inventory (CDI) and the quality of life was evaluated with Pediatric Quality of Life Inventory 4.0 (PedsQL 4). The number of days absent from school during the one month prior to the date of the assessment was obtained directly from each child.Results: The study group group consisted of 549 (%49.5) boys and 560 (%50.5) girls (mean age 14.8±2.0 years). 61 (5.5 %) (13 boys and 48 girls) of 1109 children met the diagnostic criteria of JFMS. While the CDI total score was 17.1±6.5 in the JFMS group, 8.9±5.0 in the control group. (p<0.001). Total score of Pediatric Quality of Life Inventory was lower in the JFMS children (1341.3 ± 344.9) than in the control group (1854.3 ± 267.0) (p<0.05). The school grade note was 3.6 ± 1.1 in the JFMS group, and 3.9 ± 0.9 in the control group (p<0.05). The school absences were 1.5 ± 2.1 days of school per month for the JFMS group and 0.4 ± 0.9 days of school per month for the control group (p<0.05).Conclusion: Children with JFMS experience depression, fatigue and sleep difficulties. JPFS has also been shown to compromise psychosocial functioning, evidenced by poor school attendance and increased emotional distress. Providing early intervention may be the most effective strategy in preventing the persistence of JFMS into adulthood.
Collections