Etkinlik temelli öğrenmeye dayalı ters yüz edilmiş sınıf modelinin öğrencilerin akademik başarı ve öğrenme motivasyonlarına etkisi
dc.contributor.advisor | Akgün, Özcan Erkan | |
dc.contributor.author | Duman, İbrahim | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:49:12Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:49:12Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-28 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/433790 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı etkinlik temelli öğrenmeye dayalı ters-yüz edilmiş sınıf modelinin öğrencilerin akademik başarı ve motivasyonları üzerindeki etkisini karşılaştırmalı olarak belirlemektir. Deneysel desen içerisinde bu etki, etkinlik temelli öğrenmeye dayalı ters-yüz, sadece etkinlik temelli ve sadece önceden geldiği şekilde geleneksel eğitim koşulları karşılaştırılarak incelenmiştir. Araştırma 3x2 yarı deneysel desende yürütülmüştür. Desenin birinci faktörünü dersin işlenme yöntemi oluşturmaktadır. Bu faktörün üç alt düzeyi (koşulu) bulunmaktadır. Bunlardan birinde ters –yüz edilmiş sınıf (TYES) modeli ile desteklenmiş etkinlik temelli öğrenme (ETÖ) yöntemi kullanılırken diğerinde ise sadece etkinlik temelli öğrenme yöntemi kullanılmıştır. Son koşulu ise geleneksel düz anlatım yönteminin kullanıldığı kontrol grubu oluşturmaktadır. Araştırmanın ikinci faktörü ise zamana bağlı yapılan ölçümlerdir. Bu faktörde öntest ve sontest olmak üzere iki ölçüm bulunmaktadır. Araştırmanın bağımlı değişkenleri ise akademik başarı ve öğrenme motivasyonunu sağlamaya yönelik değişkenlerden (içsel hedef yönelimi, dışsal hedef yönelimi, görev değeri, öz-yeterlik algısı, kontrol inancı ve sınav kaygısı) oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümünde eğitim gören ve Temel Bilgi Teknolojileri dersini alan 45'i kız 39'u erkek 84 öğrenci oluşturmaktadır. Her bir grupta 28 er öğrenci bulunmaktadır. Deneysel işlemler boyunca öğrencilere sekiz farklı etkinlik uygulanmıştır. Uygulama sonunda deney grubundaki öğrenciler ile uygulama sürecine yönelik görüşmeler yapılmıştır. Ayrıca kullanılan yöntemlere ilişkin görüş almak amacıyla deney grubunda yer alan öğrenciler ile görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler tek faktörlü ANCOVA analizi kullanılarak incelenmiştir.Araştırma sonucunda hem etkinlik temelli öğrenmenin hem de ters-yüz edilmiş sınıfta etkinlik temelli öğrenmenin, geleneksel duruma göre akademik başarıyı anlamlı olarak artırdığı bulunmuştur. Ancak etkinlik temelli öğrenmenin başarı üzerindeki etkisi, ters yüz edilmiş sınıf modelinin kullanılıp kullanılmamasına göre farklılaşmamıştır. Bu sonuç, etkinlik temelli öğrenme yönteminin akademik başarıyı artırma açısından tercih edilmesi gereken bir öğretim yöntemi olduğunu göstermektedir.Öğrencilerin öğrenme motivasyonlarını etkileyen faktörlerle ilgili sonuçlar, gruplar arası farklılık olmadığını göstermektedir. Araştırmanın nitel bulguları öğrencilerin TYES modelinde ve ETÖ yönteminde çalışırken daha çok emek harcadıklarını ve zorlandıklarını göstermektedir. Öğrencilerin çalışma sürecinde yeni bir öğrenme modelinde yer almaları sonucu yaşadıkları zorluklar nedeniyle motivasyonel faktörlerden etkilendiği, bu değişkenlerin öğretim yöntemiyle ilişkisinin ilerleyen araştırmalarda incelenmesi gerektiği söylenebilir. Bununla birlikte araştırma sonuçları öğrencilerin hem TYES hem de ETÖ koşullarında öğrenmeyle ilgili görüşlerinin genel olarak olumlu olduğunu bu yöntemleri gerekli ve faydalı bulduklarını göstermektedir.Anahtar Kelimeler: Etkinlik Temelli Öğrenme, Ters Yüz Edilmiş Sınıf Modeli, Akademik Başarı, Motivasyon | |
dc.description.abstract | The aim in this study was to comparatively determine the effect of an activity-based flipped classroom model on academic achievement and motivation. In an experimental design, this effect was examined by comparing three conditions: the activity-based flipped classroom model, the activity-based model only and the traditional lecture model only.The study was conducted as a 3×2 quasi-experimental design. The first factor of the design was the way the course was taught. There were three categories of this factor. In one of them, the activity-based learning (ABL) method supported by the flipped-classroom (FC) model was used, whereas in another, only the activity-based learning method was employed. The last condition was the control group using the traditional lecture method. The second factor of the study was the time-dependent measurements. There were two measurements in this factor: pretest and posttest. The dependent variables of the study consisted of variables related to academic achievement and learning motivation (intrinsic goal orientation, extrinsic goal orientation, task value, self-efficacy perception, control belief and test anxiety). The sample of the study was composed of 84 students consisting of 45 male and 45 male students, who were studying at the Department of Special Education of Sakarya University Faculty of Education in the spring term of 2016–2017 academic year and took the Basic Information Technologies course. There were 28 students in each group. Eight different activities were administered to the students during the experimental procedures. At the end of the implementation, the students in the experimental group were interviewed about the implementation process. In addition, interviews were conducted with the students in the experimental group to learn their opinions on the methods used. The data obtained from the study were analysed using one-factor ANCOVAs. As a result of the study, it was found that both the activity-based learning and the activity-based learning in the flipped classroom significantly increased academic achievement compared to that in the traditional condition. However, the effect of the activity-based learning on achievement did not differ according to whether the flipped classroom method was used or not. This result shows that the activity-based learning is an instructional model that should be preferred in terms of increasing academic achievement.The results related to the factors that affect students' learning motivation show that there was no difference between the groups. The qualitative findings of the study show that the students exerted more effort and had more difficulty when working in the FC model and ABL method. It can be said that the students were affected by motivational factors due to the difficulties they faced as a result of being involved in a new learning model during the study, and that the relationship between these variables and teaching methods should be examined in future studies. However, the results of the study show that the students' views on learning in both FC and ABL conditions were generally positive and that they found these methods necessary and useful.Keywords: Activity Based Learning, Flipped Classroom Model, Academic Achievement, Motivation | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Etkinlik temelli öğrenmeye dayalı ters yüz edilmiş sınıf modelinin öğrencilerin akademik başarı ve öğrenme motivasyonlarına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of flipped classroom model incorporating activity-based learning on students' academic achievement and learning motivation | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-28 | |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10295417 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SAKARYA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 584820 | |
dc.description.pages | 128 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |