PİSA 2015 uygulamasındaki maddelerin kültüre göre değişen madde fonksiyonu açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, PISA 2015 öğrenci anketinde yer alan fen bilimlerine karşı tutum maddelerinin dil ve kültüre göre değişen madde fonksiyonu (DMF) gösterip göstermediğini incelemektir. DMF analizleri için genelleştirilmiş Mantel Haenszel (GMH), ordinal lojistik regresyon (OLR) ve poly-SIBTEST yöntemleri kullanılmıştır. GMH yöntemi için GMHDIF programı, poly-SIBTEST ve OLR yöntemleri için R yazılımından faydalanılmıştır. Çalışmanın veri setini PISA 2015 uygulamasına katılan 5089 öğrenci ile Türkiye, 5157 öğrenci ile İrlanda, 5000 öğrenci ile Amerika Birleşik Devletleri (ABD) ve 4417 öğrenci ile İngiltere örneklemleri oluşturmaktadır. Yapılan analizler sonucunda dokuz tutum maddesinden, İngiltere-İrlanda karşılaştırmasında GMH ve OLR yöntemleriyle altı maddede ve poly-SIBTEST yöntemiyle yedi maddede DMF belirlenmiştir. İngiltere-ABD karşılaştırmasında GMH ve OLR yöntemleriyle yedi maddede ve poly-SIBTEST yöntemiyle altı maddede DMF belirlenmiştir. İngiltere-Türkiye karşılaştırmasında ise GMH yöntemiyle sekiz maddede, OLR yöntemiyle dokuz maddede ve poly-SIBTEST yöntemiyle yedi maddede DMF tespit edilmiştir. Her üç yönteme göre İngiltere-İrlanda ile İngiltere-ABD karşılaştırmalarında beş maddede, İngiltere-Türkiye karşılaştırmasında ise yedi maddede DMF içeren tutum maddeleri saptanmıştır. Araştırma sonucunda analizde kullanılan OLR, GMH ve poly-SIBTEST yöntemlerinin tespit ettikleri DMF'li madde sayısında uyum gözlenirken, OLR ve poly-SIBTEST yöntemlerinde DMF'li maddelerin düzeylerinde farklılıklar olduğu gözlenmiştir. Bununla birlikte, OLR ve poly-SIBTEST yöntemleriyle DMF içeren maddeler incelendiğinde DMF türleri ve maddelerin avantaj sağladığı gruplar arasında uyumluluk gözlenmiştir. The aim of this study is to research whether or not the attitude items towards sciences in PISA 2015 student questionnaire including differential item functioning (DIF) in terms of language and culture. Generalized Mantel Haenszel (GMH), ordinal logistic regression (OLR) and poly-SIBTEST methods are applied for DIF analyzes. The GMHDIF program was used for the GMH method and the R software was used for the poly-SIBTEST and OLR methods. The study works with PISA 2015 dataset. This dataset encompasses 5089 students in Turkey, 5157 student in Ireland, 5000 students in USA and 4417 students in England. As a result of the analysis carried out on 9 items, DIF is determined in six items by using GMH and OLR methods and four items by using poly-SIBTEST method in the England-Ireland data. In the England-USA data, DIF is determined in eight items by GMH method, nine items by OLR method and three items by poly-SIBTEST method. In the England-Turkey data, DIF is determined eight items in the GMH method, nine items by OLR method and five items by poly-SIBTEST method. Based on three methods, five items in comparison with England-Ireland and England-USA, and also seven items in comparison England-Turkey are detected attitude items including DIF. As a result, it is found that there was accordance the number of DIF items determined by OLR, GMH and poly-SIBTEST methods. On the other hand there are differences in the levels of DIF according to OLR and poly-SIBTEST methods. Furthermore, when the items containing DIF are examined by OLR and poly-SIBTEST methods, it is observed that there was accordance between the groups with the advantages.
Collections