36-72 aylık çocukların benlik kavramlarının incelenmesi: Türkiye – Almanya örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de ve Almanya'da okul öncesi eğitim alan 36-72 aylık çocukların benlik kavramlarının incelenmesi ve çocukların benlik kavramı düzeyleri arasında anlamlı fark olup olmadığının belirlenmesidir. Çalışmaya Türkiye'den 433 çocuk, Almanya'dan 206 çocuk amaçlı örnekleme yöntemi içerisinde yer alan ölçüt örnekleme yöntemi ile dahil edilmiştir. Araştırmanın modeli, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelidir. Veriler Çocuklar İçin Benlik Kavramı Anketi (Okul Öncesi Versiyon) ölçme aracı yardımı ile toplanmıştır. Verilerin analizine başlamadan önce varsayımlar test edilmiş ve alt gruplarda normallik varsayımının sağlanmadığı belirlenmiştir. Bu nedenle anlamlı farklılığın belirlenmeye çalışıldığı alt problemlerde karşılaştırma yapılacak grup sayısının iki olması durumunda Mann Whitney U testi, ikiden fazla olması durumunda ise Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda benlik kavramının alt boyutları olan becerilere yönelik ve bedensel benlik kavramı alt boyutlarının her ikisinde de çocukların elde ettikleri puanların ülkelere göre Türkiye lehine anlamlı farklılık gösterdiği ancak sosyal benlik kavramı alt boyutunda ülkelere göre anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur. Bunun yanı sıra, okul öncesi eğitim alan 36-72 aylık hem kız hem de erkek çocukların bedensel benlik kavramı düzeylerinin Türkiye'deki kız ve erkek çocuklar lehine anlamlı farklılık gösterdiği; becerilere yönelik benlik kavramı ve sosyal benlik alt boyutlarında ise ülkelere göre anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur. Ayrıca 36-48, 49-60, 61-72 aylık çocuklar arasında üç yaş grubu için de becerilere yönelik ve sosyal benlik kavramı alt boyutlarında çocukların düzeylerinin ülkelere göre anlamlı farklılık göstermediği, ancak bedensel benlik kavramı alt boyutunda 36-48, 49-60 ve 61-72 olmak üzere her üç yaş grubunda da Türkiye'deki çocuklar lehine anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. The aim of this study was to investigate and determine the difference between self-concept levels of 36-72 -month -old children attending preschools in Turkey and Germany. The sample group consisted of 433 children from Turkey and 206 children from Germany. The sample group was determined by using criterion sampling method. Criterion sampling is a purposeful sampling method. In this study, relational screening model, one of the methods of quantitative research, was used. The data collection tool was the Self-Concept Questionnaire (Preschool Version) measurement for children. The assumptions were tested before analyzing the data and it was determined that the normality assumption was not met for the subgroups. Therefore, the Mann Whitney U and Kruskal Wallis tests were adopted. As a result, it was concluded that physical self-concept and ability-based self-concept scores of Turkish children were higher than those of German children. However, there was no statistically significant difference between the social self-concept scores of Turkish and German children. Moreover, the physical self-concept levels of 36-72 months old Turkish children were found to be higher than those of German children. On the other hand, there was no statistically significant difference between the ability-based self-concept and social self-concept scores of Turkish and German children. There was no statistically significant difference between the ability-based self-concept and social self-concept scores of 36-48, 49-60 and 61-72 months old Turkish and German children while there was a statistically significant difference between the physical self-concept scores of these there age groups in favor of Turkish children.
Collections