0-36 ay çocuklara yönelik resimli çocuk kitaplarının bir analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocuk kitapları aracılığı ile çocuğun zihinsel, sosyal, duygusal, dil ve kişilik gelişiminin desteklenmesi, estetik eğilimlerinin gelişimi, okuma alışkanlığının kazandırılması gibi çok yönlü gelişime katkı sağlaması beklenmektedir. Çocukların yaş dönemlerinde ihtiyaçlarının farklılaşması, çocuk kitaplarında `çocuğa görelik ilkesinin` benimsenmesine neden olmuştur. Çocuk kitaplarında bulunması gereken kriterler, `çocuğa görelik ilkesi`ne göre belirlenir. Bu nedenle çocuk kitaplarının; fiziksel özellikleri, içerik özellikleri ve resimlendirme özellikleri, kitabın hazırlandığı yaş grubuna göre değerlendirilir. 0-36 ay çocukların gelişim alanlarındaki değişimin hızlı olması, resimli çocuk kitaplarında bulunması gereken özelliklerinde farklılaşmasını gerektirmektedir. Bu çalışma tarama modelinde tasarlanmış ve nicel yönteme göre veriler toplanmış, örneklem seçimi kriter örnekleme ile yapılmıştır. 0-36 ay çocuklara yönelik resimli çocuk kitaplarında bulunması gereken özelliklerin analiz edilmesi amacıyla, 2019 yılında Ankara ilinde satılan 135 resimli çocuk kitabı, araştırmacı tarafından geliştirilen `0-36 Ay Resimli Çocuk Kitapları Değerlendirme Formu` na göre incelenmiştir. Araştırma sonucunda; 0-36 ay çocuklara yönelik resimli çocuk kitaplarının içerik (konu, çeşitlilik vs.) açısından yetersiz, resimleme ve fiziksel özellikleri açısından yeterli olduğu görülmüştür. Children's books, children's; mental, social, emotional, language and personality development, aesthetic tendencies development, reading habits are expected to contribute to such a multidimensional development. The differentiation of the needs of children in certain age ranges led to the adoption of the `children relativity principle` in children's books. The criteria to be found in children's books are determined according to the `children relativity principle`. Therefore, children's books; physical characteristics, content and illustration characteristics are evaluated according to the age group in which the book is prepared. The rapid change in the development areas of children aged 0-36 months requires the differentiation of the features that should be present in the picture books. The aim of this study; 0-36 months of `picture children's books` for children; content properties, physical properties and illustration features, it is investigated. The research was designed in a screening model. The universe of the research is the `illustrated children's books` which are sold in bookstores in the central districts of Ankara for children aged 0-36 months. Sampling method was made according to criterion sampling. In the study; In 2019, 135 illustrated children's books sold in Ankara were examined according to the `0-36 Months Illustrated Children's Books Evaluation Form` developed by the researcher. As a result of the research; Illustrated children's books for children aged 0-36 months were found to be insufficient in terms of content (subject, diversity,etc.) and sufficient in terms of illustration and physical characteristics.
Collections