Show simple item record

dc.contributor.advisorOkutan, Semih
dc.contributor.authorKilinç, Merve
dc.date.accessioned2020-12-29T13:47:07Z
dc.date.available2020-12-29T13:47:07Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-10-16
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/433065
dc.description.abstractKüreselleşen dünya ile birlikte dünyada kıt kaynaklar da hızla tükenmeye başlamıştır. Özellikle teknolojide yaşanan gelişmeler ve teknolojinin yaygın olarak kullanılması çevreye olan zararı arttırmıştır. Bu durumda teknolojik ürünlerin çevreye olan etkisini düşündürmeye başlamıştır. Çalışmanın amacı, tüketicilerin çevreye duyarlı teknolojik ürün algısının ve reklamlardaki çevresel özelliklerinin satın alma niyetine etkisini ölçmektir. Bu çalışma üç bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde tüketicilerin çevreye duyarlı teknolojik ürün algısı ölçülmeye çalışılmıştır. İkinci bölümde ise, katılımcıların reklamlardaki çevresel özellikleriyle ilgili boyutlar ölçülmüştür. Son olarak da katılımcıların satın alma niyetine ilişkin ifadelere yer verilmiştir.Bu bağlamda 2019 yılında Şubat-Mart aylarında kolayda örnekleme yöntemiyle 519 katılımcıya online anket uygulanmıştır. Veriler SPSS 22.0 programında analiz edilmiştir. Anket İstanbul ve Sakarya' da yapılmıştır.Araştırmanın sonucunda ise katılımcıların çevreye duyarlı teknolojik ürün bilincinin satın alma niyetini etkilediği gözlenmiştir. Yine katılımcıların reklamlardaki çevresel özellikler sayesinde edindiği bilgilerin satın alma niyetini olumlu etkilediği görülmüştür.
dc.description.abstractDue to globalization process, scarce resources of the world began to run out rapidly. Especially the developments in the technology and the widespread use of the technological products, have increased the damage to the environment. In this case, the impact of technological products on the environment began to be considered. The aim of this study is; to measure the effect of environmentally friendly technological product perception and the emphasize on environmental properties in advertising on the purchase intention.The study consists of three parts. In the first part, environmentally friendly technological product perception of consumers has been tried to be measured. In the second part, the dimensions related to environmental advertising were measured. Finally, the participants' statements on environmental purchasing intention are included.In this context, an online questionnaire was applied to 519 participants, who were selected by convenience sampling method, between February-March 2019. Collected data was analyzed in SPSS 22.0 program. The questionnaire was conducted in Istanbul and Sakarya. As a result of the study, it was observed that the environmentally friendly technological product awareness of the participants has affected the purchasing intention. Also, it was revealed that the information acquired by the participants through the product advertisements that emphasizes on environmental properties, has a positive effect on the environmental purchasing intention.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectReklamcılıktr_TR
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleÇevreye duyarlı teknolojik ürün algısı ve reklamlarda çevresel özelliklerin vurgulanmasının satın alma niyetine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of environmentally friendly technological product perception and the emphasize on environmental properties in advertising on the purchase intention
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-10-16
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAdvertisements
dc.subject.ytmEnvironment
dc.subject.ytmEnvironmental sensitivity
dc.subject.ytmEco-sensivite products
dc.subject.ytmEnvironmental technology
dc.subject.ytmTechnology sector
dc.subject.ytmEnvironmental properties
dc.subject.ytmPurchasing behavior
dc.subject.ytmPurchase intention
dc.subject.ytmCustomer behavior
dc.identifier.yokid10259907
dc.publisher.instituteİşletme Enstitüsü
dc.publisher.universitySAKARYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid560837
dc.description.pages110
dc.publisher.disciplineÜretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess