Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi aile hekimliği stajı`nda görev alan saha eğiticisi hekimlerin saha eğitimi konusundaki geri bildirimlerinin kalitatif araştırması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Mezuniyet öncesi eğitimde bir eğitim fırsatı olarak aile hekimliği stajındaki saha eğitiminde görevli saha eğiticilerinin bu konudaki geri bildirimlerini ortaya çıkarmak ve alınan geri bildirimlerle stajı daha efektif ve verimli hale getirmek ve diğer tıp fakültelerinde de saha eğitimi programının yaygınlaşmasını sağlamaktır.Gereç ve Yöntem: Araştırmada Temmuz 2009'dan beri saha eğitiminde görevli olan, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi altıncı sınıf bir aylık aile hekimliği stajında haftanın iki günü (Salı- Perşembe) saha eğiticisi olarak öğrenci alan, her öğrenciyle bir hafta çalışan 16 saha eğiticisi ile üç odak grup görüşmesi yapılmış olup, saha eğitimi ile ilgili geri bildirimleri alınmıştır. Odak grup çalışmalarının önemli bir unsuru olarak ses kayıt cihazı kullanılmıştır, eş zamanlı not tutulmuş ve önceden yapılandırılmış yönergeye uygun bir şekilde gerçekleştirilmiştir. Veri analizi tematik kodlama yöntemi ile yapılmıştır.Bulgular: Çalışmaya katılan 16 saha eğiticisinin 10'u (% 62,5) kadın, 6'sı (% 17,5) erkektir. Eğiticilerle yedi ana tema üzerinde konuşulmuştur. 1. Çalışmaya katılan saha eğiticilerinin saha eğitimi hakkında genel görüşleri tartışılmıştır. Katılımcılar aile hekimliğini ve birinci basamağı tanıtıp öğrencilerde bir fikir oluşturduklarını şu ifadelerle belirtmişlerdir: ``Öğrencilere katkım; rol model olmak''. ``İlk korkuyu yenmede katkım var''. ``Birebir eğitim için öğrenci sayısı bir olmalı''. ``Dört haftalık süre yeterli''. 2. Saha eğitiminin günlük iş akışına etkisi şu şekilde tartışılmıştır: ``Enerji veriyorlar bize''. ``İşler yavaşlıyor''. ``Hastalar ilk başta şaşırıyorlardı''. ``Personel memnun''. 3. Çalışmaya katılan saha eğiticilerinin saha eğitimlerinin öğrencilerin meslek yaşantısına etkileri hakkında görüşleri: ``Ben birinci basamak hekimi olmak istiyorum, diyenler çok oldu ''. ``Aile hekimlerinin sahada ne yaptığını görüyorlar nelerin yapılıp neyin yapılamayacağını görüyorlar ''. ``Meslek yaşantısına katkısı çok fazla. Mesleğin incelikleri hakkında bilgileri oluyor, kendilerine güvenleri artıyor. ''4.Saha eğiticileriyle öğrenci geri bildirimleri tartışıldığındaki ifadeler: ``Memnun olduklarını söylüyorlar''. ``Genellikle olumlu oluyor, teşekkür ediyorlar''. 5. Saha eğiticilerinin saha eğitimi için eğitim alma gerekliliği hakkındaki düşünceleri şöyle tartışılmıştır: ``Eğitim gerekli, ipuçlarımız olursa daha iyi olur''. ``Eğitim alma taraftarı değilim ama toplantılar sıklaşmalı''. 6. Saha eğiticilerinin saha eğiticiliğinin eğlenceli ve can sıkıcı tarafları hakkındaki görüşleri tartışılmıştır: ``İstekli öğrenci iyi, isteksiz öğrenci can sıkıcı''. ``Can sıkıcı taraf yok''. 7. Saha eğiticilerinin saha eğitiminin geliştirilmesi gereken tarafları hakkındaki görüşleri tartışılmıştır: ``Geri bildirimleri öğrenmem faydalı olabilir, ayrıca düzenli eğitim verilmeli''. ``Bu stajı ciddiye almalarını sağlamak lazım''.Sonuç: Mezuniyet öncesi tıp eğitiminde saha eğiticilerinin rolü çok önemlidir ve tüm tıp fakülteleri birinci basamak kuruluşlarında eğitim ortamı yaratmalıdır. Saha eğiticilerine gerekli eğitimler verilerek, tıp fakültesi aile hekimliği stajının daha etkin hale gelmesi sağlanabilir. Aim: We aimed to reveal feedbacks of the preceptors who are in charge in the community-based teaching of family practice internship as an education opportunity in the education, before the graduation, to make internship more effective and advantageous with feedbacks received and to provide the community-based teaching program being widespread in the other medical faculties.Material and Method: In the research , a family practice in the 6th grade of Ondokuz Mayıs University medical faculty who is in charge on the community-based teaching since 2009 July, took students twice a week (wednesday-thursday) as a preceptor. 16 participated in three focus group interviews. As an important element of the focus groups work recorder was used, was taken notes simultaneously and was carried out according to an instruction pre-configured. Data analysis was made by thematic coding.Results: 16 of the 10 study participants were women (62.5%) and 6 of them are men (17.5%). It was talked about the seven main themes with the educators. 1. General opinions on preceptorship. Participants indicated their ideas with these statements about introducing family practice and first step and having a common idea with students: ?My contribution to students is being a role model?. ? I have a contribution to defeat the first fear ?. ? For a perfect education, the number of the students should be one-to-one?. ?Four weeks are enough?. 2. Effect of preceptorship on daily workload: Preceptors were generaly positive. ? They give us energy ?. ?Works slows down?. ? The patients are surprise at the beginning?. ?Staff are satisfied?. 3.Their contribution on the profeessional development of the students: They think the students don?t know primary care. ?There were so many people who say I want to be primary care physician?. ? They see what the family doctor do in primary care and what should be done or not ?. ? It has lots of contribution to career??. ``They have information about the details of the job and have a self-confident?. 4. Students feedbacks to them: General possitive. ? They say they are satisfied?. ? Generally, they are positive and thank?. 5. Is education for preceptorship necessary?: Of the preceptors fifteen thought it was necessary, one taught that brain storming sessions are necessary. ?Education is necessary and if we have clues, it will be better?. ?Though I'm not in favor of making education, meetings should be intensified?. 6.Most funny and boring conditions in preceptorship: ?Eager students are funny, reluctant student is annoying?. ? There's nothing boring?. 7. What to do for a better preceptorship?: ? It can be useful for me learning feedbacks, additionally there should be a systematic?. ?They should be provided to take this internship seriously?.Conclusion: Medical education, the role of the preceptor is significant and all of the medical faculties should create an education environment in the primary institution. Providing necessary education to preceptors, family practice internship of medicine faculty can be provided to become more active.
Collections