Acil servise tekrar başvuran hastaların değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Çetin A., Acil servise tekrar başvuran hastaların değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, Acil Tıp Uzmanlık Tezi, Ankara, 2005. Tekrar ve sık başvurular, acil servis yoğunluğunun dolayısıyla hasta bakım kalitesinin ve hasta memnuniyetinin azalmasının nedeni olarak gösterilmektedir. Bu çalışmanın amacı, tekrar ve sık başvuran hastaların demografik özelliklerini, başvuru şikayetlerini ve acil servisi tercih etme nedenlerini saptayarak tekrar başvuru sayısını azaltmaya yönelik önerileri ortaya koymaktır. Bu prospektif çalışmaya, herhangi bir sağlık merkezinde son bir ay içinde tetkik ve tedavisi yapılan ve tekrar Hacettepe Üniversitesi Hastanesi Erişkin Acil Servisine başvuran 203 hasta dahil edildi. Hastaların demografik özellikleri, özgeçmişleri, önceki başvuru yerleri ve tarihleri, acil servise geliş nedenleri ve şikayetleri, son bir yıl içinde acil servise başvuru sıklığı sorgulandı. Aciliyet yönünden değerlendirilmesi yapıldı. Bir ay içinde tekrar başvuru sıklığının oranı %5,6 olarak bulundu. Hastaların %48,3'ünün kendi isteğiyle, %20,2'sinin poliklinik yönlendirmesiyle, %15,8'inin dış merkezden şevkle, %11,3'ünün poliklinikten randevu alamama ya da geç tarihe randevu alma nedeniyle acil servise tekrar başvurduğu ve triaj kriterlerine göre %60'nın acil olmadığı saptandı. Tekrar başvuran hastaların %52'sinin son bir yıl içerisinde acil servise 4'den fazla başvurusu olduğu tespit edildi. 65 yaş üstü ve kronik hastalığı olan hastalarda, tekrar ve sık başvurunun arttığı ve bu hastaların daha acil nedenlerle başvurduğu belirlendi. Kronik hastalıklardan malignite, hipertansiyon, koroner arter hastalığı ve özellikle multipl kronik hastalık varlığının tekrar başvuru oranlarını arttırdığı görüldü. Kardiyovasküler, pulmoner ve gastrointestinal sistemle ilgili şikayetleri olan hastaların tekrar ve sık başvuruların çoğunluğunu oluşturduğu saptandı. Anahtar Kelimeler: Acil servis, tekrar başvuru, sık başvuru, ABSTRACT Çetin A., Analysis of return visits to emergency room, Hacettepe University Faculty of Medicine, Thesis in Emergency Medicine, Ankara, 2005. In efforts to solve emergency department crowding, which leads decrease in care quality and patient satisfaction, return and frequent visitors of emergency department have been targeted. This study was designed to identify return visitors, to determine the reasons and the strategies to reduce return visits. The study population consisted of 203 patients returned to emergency department within 30 days after having any hospital, ambulatory care clinic or emergency department visit. Data on initial visit, medical history, frequency of emergency department utilization, and demographics were obtained. Urgency on presentation was assessed by triage criteria. The rate of return visits within 30 days was found 5,6%. The reasons given by patients for revisits were self-referral (%48,3), referrals by ambulatory care physicians (%20,2), other hospitals referrals (%15,8), problem to arrange follow up care (%1 1,3). 60% of the revisits were nonurgent conditions. 52% of revisitors had more than four emergency department visits within one year. Patients over 65 years old and having chronic illnesses correlated with increased risk of frequent and revisit and more likely to present with urgent conditions. Malignancies, hypertension, coronary artery disease and especially multiple chronic illnesses were prevalent among revisitors. Highest risks for frequent and revisits were symptoms related to cardiovascular, pulmonary and gastrointestinal problems. Keywords: Emergency department, revisit, frequent users
Collections