Kırsal hekimlik gezici hizmet gözlemi esnasında dönem-6 öğrencilerinin kırsal hekimlik ile ilgili kaygı düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Altıncı sınıf; tıp öğrencilerinin gelecekleri ve kariyerleri ile ilgili kararlarını verdikleri, iyi bir iletişim ve takım çalışması ile klinik beceri ve özgüven kazandıkları önemli bir süreçtir. Bu çalışmada, benzer araştırmaların literatürde taranması sonucu oluşturulan bir anket ile birlikte, durumluk ve sürekli kaygı ölçeği kullanılarak, kırsal hekimlik gezici hizmet gözlemi esnasında Dönem- 6 öğrencilerinin kırsal hekimlik ile ilgili kaygı düzeylerinin ve kaygıyı etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.Materyal ve Metod: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi?nde Haziran 2011- Haziran 2012 tarihleri arasında Aile Hekimliği Stajı alıp, Samsun?un Çarşamba ilçesinin bir köyünde çalışan aile hekiminin bir günlük gezici hizmetine eşlik eden son sınıf öğrencisi 129 katılımcı, yapılandırılmış bir anket formu ile birlikte durumluk ve sürekli kaygı ölçeğini doldurmuşlardır. Uygulanan anketteki demografik veriler ve ölçek sonuçları SPSS (Statistical Package for Social Sciences Version 15.0) istatistik programına aktarılmış, veriler sayı ve yüzde olarak değerlendirilmiş, istatistiksel açıdan anlamlılık düzeyi t testi ve ki kare testiyle analiz edilmiştir. İstatistiksel anlamlılık p<0,05 olarak kabul edilmiştir.Bulgular: Çalışmaya toplam 129 öğrenci katılmış olup, katılımcıların 60?ı (%46,5) kadın, 69?u (%53,5) erkektir ve yaş ortalamaları sırasıyla 23,57±0,96 ve 24,65±1,31 bulunmuştur. Grubun genel yaş ortalaması 24,15±1,28 idi. Uzmanlık eğitimi almayı düşündüğünü belirten 126 (%97,7) öğrenci; uzmanlık eğitimi almayı düşünmeyen ise 3 (%2,3) öğrenci vardı. Öğrencilerin ilk tercih olarak en çok istediği uzmanlık dallarının on birer (%8,5) katılımcı tarafından tercih edilen cildiye, fizik tedavi ve rehabilitasyon, pediatri olduğu belirlendi. Radyoloji 10 (%7,8) katılımcı tarafından tercih edilerek ikinci sırada yer alıyordu. İlk tercih olarak aile hekimliği ve dahiliyeyi tercih edenlerin sayısının 8 (%6,2) olup, üçüncü sırada yer aldığı görüldü. Öğrencilerin 117?si (%90,7) pratisyen hekim olarak kentsel bölgede çalışmayı tercih edeceği yönünde cevap verdi, 12 (%9,3) öğrenci kırsal bölgede çalışmayı tercih edeceğini söyledi. Çalışmamızda `Kırsal bölgede hekimlik yapma düşüncesi sizi endişelendiriyor mu?? diye sorduğumuz katılımcıların 76?sı (%58,9) endişe duyduğunu belirtirken; 53?ü (%41,1) endişe duymadığını belirtti. Sonuç: Kırsal işgücünün devamlılığının sağlanabilmesi, birinci basamağa ve aile hekimliğine olan ilginin artırılabilmesi için tıp fakültelerinin mezuniyet öncesi eğitim müfredatlarını yenileyerek öğrencilerin birinci basamakla gerçek ortamında karşılaşmasının sağlanması ve kaygılarının giderilmesi gereklidir. Bu nedenle, sorunun çözümü için kaygıyı etkileyen ve arttıran faktörler incelenmelidir. Aim: Sixth year is an important process that the medical students make decision on their future and careers, gain clinical skills and self-confidence with a good communication and teamwork. In this study, identification of the anxiety levels and the factors influence anxiety of the sixth year students were aimed using a questionnaire prepared by literature search on similar studies and state- trait anxiety inventory during mobile rural health service observation. Material and Methods: In Ondokuz Mayis University Medical School, 129 last year students who participated mobile rural health service of a family physician working in a village of Çarşamba town of Samsun completed a structured questionnaire and state- trait anxiety inventory during the family medicine clerkship between June 2011 and June 2012. Demographic data of the questionnaire and inventory results were recorded in SPSS (Statistical Package for Social Sciences Version 15.0), data were evaluated as frequency and percentages, student t-test and chi-square test were used to analyze statistical significance. Significance level was accepted as p<0.05.Results: Total 129 students participated the study, 60 (46.5%) were female and 69 (53.5%) were male and the ages were 23.57± 0.96 and 24.65±1.31 respectively. Mean age of the group was 24.15±1.28. Total 126 (97.7%) students said that they wanted to have specialty education and three (2.4%) did not want. First specialty choices were dermatology, physical therapy and rehabilitation and pediatrics with 11 students (8.5%) for each. Radiology was the second with 10 (7.8%) participants. Family medicine and internal medicine were the third group with the first preference of 8 (6.2%) students. Total 117 (90.7%) students answered that they would prefer working in urban area as a practitioner without specialization and 12 (9.3%) students wanted to work in rural area. When we asked ?Does the idea of working in rural area make you anxious??, 76 (58.9%) participants answered yes and 53 (41.1%) answered that they did not feel anxiety.Conclusion: Medical schools should renovate undergraduate curriculums for the continuity of the rural workforce, to enhance the affinity of the primary care and family medicine and provide the students to encounter the real primary care environment and decrease the anxiety. Therefore, factors influencing and increasing anxiety should be examined for the solution of the problem.
Collections