Employment and schooling of children in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, 2003 Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması verilerini kullanarak Türkiye'deçocukların çalışma ve okumalarını etkileyen faktörleri belirlemeyi amaçlamaktadır. Buçalışmanın teorik çerçevesi, Hanehalkı Üretim Modeli, hanehalkını gelirle sınırlananortak fayda fonksiyonunu maksimize etmeye çalışan bir karar verme birimi olaraktanımlar. Hanehalkı karar verme mekanizması sonunda her hanehalkı üyesinin zamanayırdığı faaliyet belirlenir. Bu teorik çerçeve sonucunda bu çalışmada dört alternatif öneçıkmıştır: sadece okumak, sadece çalışmak, hem okuyup hem çalışmak ve ne okuyup neçalışmak.Betimleyici analizler vasıtasıyla, Türkiye'de çocukların çalışma ve okumaları bazıgöstergelerden yararlanılarak bazı sosyoekonomik özelliklere göre tanımlanmıştır.Bulgulara göre, çocuğun yaşı ve cinsiyeti okuma ve çalışma durumunu etkileyen ikiönemli etkendir. 6-17 yaş grubundaki çocukların yüzde 80.2'sinin okula devam ettiğitespit edilmiştir (erkekler için yüzde 83.9, kızlar için yüzde 76.4). İşgücüne katılımoranı 12-17 yaş grubundaki çocuklar için yüzde 24.1 olarak hesaplanmıştır (oran 12-14yaş grubundaki çocuklar için 12.7, 15-17 yaş grubundaki çocuklar için 35.2'dir). Kırsalalanda işgücüne katılım yüzde 33.8 iken kentsel alanda yüzde 18.9'dur. Çalışançocukların yüzde 43.8'i tarım sektöründe çalışmaktadır ve bu çocukların yüzde 71.9'uücretsiz aile işçisidir.Literatürdeki çalışmaların bulguları doğrultusunda, çocukların okuma ve çalışmasınınhanenin yoksulluk ve refah seviyesi, ebeveyinlerin çalışma ve eğitim durumları vehanehalkı büyüklüğü gibi arz yönlü faktörlerden etkilenmesi beklenmektedir.Literatürün ve betimleyici analizlerin ışığında, bu faktörlerin çocuğun okuma veçalışması üzerindeki etkisi ileri analiz (lojistik regresyon) vasıtasıyla test edilmiştir.Anne ve babanın eğitim seviyesi ve hanenin refah seviyesi arttıkça çocukların çalışmaolasılığının düştüğü, okuma olasılığının arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Ebeveyinlerinçalışmasının çocuğun okuma olasılığı üzerinde arttırıcı bir etkisi varken anneninçalışmasının çocuğun çalışma olasılığını yükselttiği görülmüştür. İki cinsiyet için ayrıayrı yapılacak bir analiz bunun anne-kız çalışmasının tamamlayıcı olma özelliğindenkaynaklandığını ortaya koyabilir. This thesis attempts to find out the socio-economic factors that affect employment andschooling of children in Turkey by using Turkey Demographic and Health Survey 2003data. The theoretical framework of this study, Household Production Model, defineshousehold as a single decision making unit whose aim is to maximize a common utilityfunction subject to full income constraint. As a result of this decision making process,time allocation activity of each member is determined. This theoretical frameworkresults in four alternatives in this study: work only, school only, both work and school,neither work nor school.Through descriptive analyses, employment and schooling of children in Turkey isdescribed according to some background characteristics by the help of some indicators.According to the findings, age and sex of the children are two important factorsaffecting employment and schooling. 80.2 percent of children in 6-17 age group (83.9male and 76.4 percent female children) are found to be attending school. Labor forceparticipation rate of children aged 12-17 is found to be 24.1 (12.7 percent for 12-14 agegroup and 35.2 percent for 15-17 age group). Labor force participation rate for rural is33.8 percent while it is 18.9 for urban. 43.8 percent of working children is working inagriculture and 71.9 percent of these children are unpaid family workers.According to studies in the literature, child employment and schooling are expected tobe influenced by supply side factors such as poverty and wealth status of household,education and work status of parents and household size. In the light of literature anddescriptive analyses, impact of these factors on children?s employment and schoolingare tested through multivariate analysis (logistic regression). It is found that as theeducational level of mother and father and wealth status of household increase,children?s probability of working decreases and schooling increases. Parents? workinghas an increasing effect on the probability of children?s schooling while mothers?working increases the probability of children?s working. A further analysis for each sexwill probably support the argument that employment of mother and girl arecomplementary.
Collections