Education and adolescent fertility in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye'de son yirmi yıl içinde ilk evlenme ve çocuk doğurmayaşı artma eğilimindedir. Buna rağmen bu yaşlar ergenlikdönemiyle ilişkilidir. Ayrıca ülkemizde cinsellik vedoğurganlıkla ilgili davranışların başlaması ilk evlenme yaşıylailintilidir. Bununla birlikte, erken yaş evlilikleri gebelikriski altında geçen dönemi uzatarak gelecekteki doğurganlığı venüfus büyüklüğünü etkilemektedir. Eğitim ergenlik dönemindegerçekleşen evlilikleri ve doğurganlığı etkileyen başlıcaetkenlerden biridir. Çünkü eğitimde geçen süre nedeniyleevlikler ve doğumlar ileri yaşlara ertelenmektedir ve eğitiminbireylerin doğurganlık davranışlarını değiştirici etkisi vardır.Bu çalışmada, DHS-1998 de görüşülen kadınların bu konuyla ilgilibaşlıca göstergeleri çalışılmak istenmiştir. İlk olarak,aynıeğitim düzeyindeki, ergen ve yetişkin kadınların bölge ve kır-kent ayrımına göre aynı doğurganlık davranışlarını gösteripgöstermedikleri analiz edilmektedir. İkinci olarak, Türkiyegenelinde, aynı eğitim düzeyinde olup en az bir defa evlenmişyetişkin kadınların aynı doğurganlık davranışlarını gösteripgöstermedikleri incelenmektedir. Aynı şekilde, en az bir çocukdoğurmuş yetişkin kadınların doğurganlık davranışlarının ülkeninher yanında benzer olup olmadığı incelenmektedir.Çalışmanın verileri Türkiye'de, 1998 yılında yapılan, bir öncekiNüfus ve Sağlık Araştırmasından gelmektedir. Bu araştırmaHacettepe Nüfus Etütleri Enstitüsü tarafından Sağlık BakanlığıAna Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü ileişbirliği içinde yürütülmüştür.Çalışmanın sonuçları bu konudaki literatürde gösterildiğigibi,eğitim ile ergen evlilikleri ve doğurganlığı arasındaönemli bir ilişki olduğunu doğrulamaktadır. Yapılan anlamlılıktestlerinin sonuçlarına göre, aynı eğitimi almış ergen veyetişkin kadınlar yerleşim yerine ve bölgeye göre doğurganlıkdavranışlarında farklılık sergilemektedirler. Ayrıca yetişkinkadınlar ilk evlenme ve çocuk doğurma yaşlarına göregruplandığında, aynı eğitim seviyesinde farklı doğurganlıkdavranışları gösterdikleri saptanmıştır. Sonuç olarak kadınlarıneğitim düzeyleri ile ilgili olarak kır ve kent arasında bir farkvardır ve bu fark Doğu ve Batı bölgeleri arasında dagözlenmektedir. Bu farklılaşmalar kadınların araştırma sırasındasorgulanan başlıca doğurganlık davranışları üzerinde etkiyesahiptir.Anahtar kelimeler:Ergenlik Doğurganlığı, Eğitim Düzeyi, İlkEvlenme ve Doğum Yapma Yaşı. The age at first marriage and birth tends to increase in Turkeyfor the recent decades. However, these ages appears to berelated in adolescent ages. In addition, the beginning of thesexual behaviours and childbearing connected with the age atfirst marriage in our country. Besides, early age marriagesinfluences on the future fertility and population size bywidening the period of exposure to the risk of pregnancy.Furthermore, education is one of the main factors, which effecton adolescent marriages and fertility because of time spent inschool and changes in fertility behaviours of the individuals.In this study, it is intended to examine that the main fertilityindicators, which are reflect the teen ages fertility of thewomen who interviewed in 1998-DHS, in Turkey. Firstly, it isanalysed that whether the adolescent and adult women who are atthe same educational level have shown the same fertilityexperiences according to their type of place of residence andregion. Secondly, the adult women who are ever married andattained the same educational level analysed that they show thesame fertility experiences in the whole Turkey. In the same way,the adult women who are ever given birth are examined thatwhether their fertility behaviours are the similar or not bytheir educational level, across the country.Data source of the study is the previously DHS, which was heldin 1998, Turkey. Hacettepe Institute of Population Studies(HIPS) carried out the TDHS-1998 in collaboration with theGeneral Directorate of Mother and Child Health and FamilyPlanning, Ministry of Health.Results of the study verify the important relation between theeducational level and adolescent marriages and fertility as theliterature has shown. According to the findings of thesignificance test, adolescent and adult women who attained thesame educational level experience diverse in fertilitybehaviours across the place of residence and region. When adultwomen are grouped by their age at first marriage and birth, itis observed that they have shown different fertility behavioursaccording to their place of residence and region. To conclude,there is a gap between Urban and Rural for the educational levelof the women, and similar gap is observed between the Westernand Eastern regions. Those differentials have effect on the mainfertility behaviours of the women, at the time of the survey.Key Words: Adolescent Fertility, Educational Level, Age at FirstMarriage and Age at First Birth.
Collections