An evaluation of mixed methods studies: A case study for Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Karma yöntem, nicel ve nitel yöntemlerin yanında üçüncü yöntembilim hareketi olarakortaya çıkmıştır. Araştırmacılar için özellikle son yirmi yılda önemli ölçüde popularhale gelmiştir. Ancak karma yöntemin felsefesi ve uygulanabilirliği tartışmaların enönemli konuları olarak öne çıkmaktadır.Bu tartışmalardan hareketle, bu çalışma Türkiye'deki karma yöntem araştırmalarınıdeğerlendirmeyi amaçlamaktadır. Türk üniversitelerinde, 2017 yılında eğitim vesosyoloji alanında yazılmış 30 yüksek lisans tezi, karma yöntemin nasıl algılandığı veuygulandığı sorusu temelinde içerik analiziyle incelenmiştir. YÖK Tez Merkezi VeriTabanı kullanılarak çeşitli anahtar kelimelerle yapılan aramalarla bu tezlereulaşılmıştır.Bu tez nitel metodolojiye göre tasarlanmış olup yorumlayıcı yaklaşıma sahiptir. Bunailavaten, tezleri incelemek için içerik analizi uygulanmış olup yedi kategorioluşturulmuştur. Gerekçe, tanımlama ve isimlendirme, model ve desen, örneklem, veritoplama, veri analizi ve etik değerlendirme kategorileri olarak çalışmada yeralmaktadır.Bu çalışma, çoğu tezin nitel yöntemi metodolojik olarak ele almadığını, niteltekniklerin nicel araştırmanın uzantısı olarak rol aldığını ve bu sebeple tezlerinçoğunun genişletilmiş nicel araştırma olarak kategorize edilebileceğini savunmaktadır.Ayrıca karma yöntemin bu tezlerde, terminolojik muğlaklık, çeşitlilik ve titizlikle ilgilihususlardan ötürü bir karmaşa içerisinde olduğu ortaya konmaktadır. Mixed methods came to light as the third methodological movement besides thequantitative and qualitative methods. It has been significantly popular for researchers,particularly in the last twenty years. However, its philosophy and applicability havebeen the major site of discussions.Motivated by these debates, the purpose of this thesis is to evaluate mixed methodsstudies in Turkey. How mixed methods is perceived and applied to be the guidingresearch question, 30 master's degree theses of 2017 in the fields of education andsociology from Turkish universities are examined with content analysis. Council ofHigher Education Thesis Center Database is the medium for reaching the theses andseveral keywords are used to screen the mixed methods studies.This thesis is designed according to the qualitative methodology and it holds theinterpretive approach. In addition, content analysis is employed with seven categoriesfor examining the theses. The rationale, definition and naming, model and design,sampling, data collection/generation, data analysis and ethics are the categories for theevaluation.This study argues that the theses, mostly, can be categorized as extended quantitativeinquiries in which the researchers do not have a methodological approach for thequalitative side, rather the qualitative techniques serve for extension of the quantitativeresearch. Furthermore, it is asserted that the theses reflect the messiness of mixedmethods with the terminological unclarity, diversity and issues related to the rigor.
Collections