Hasta merkezli bakım konusunda hekimlerin ve hastaların algı ve görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş ve Amaç: Günümüzde tıp uygulamaları hekim merkezliden hasta merkezli yaklaşıma doğru bir değişim göstermektedir. Bu çalışmada tıp fakültesi dönem bir, üç, altı öğrencilerinin ve hastaların hasta merkezli bakım konusundaki algı ve tutumlarını yanı sıra dönem altı öğrencilerine verilen eğitimin hasta merkezli bakıma ve empati seviyelerine etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Yöntem: Gözlemsel analitik tipte kesitsel ve yarı deneysel nitelikteki çalışmamıza 259 hasta ve 551 tıp öğrencisi katılmıştır. Katılımcılara sosyodemografik veri formu, Hasta-Hekim İlişkisine Yönelik Tutum Ölçeği (PPOS) ve Hekim Empati Ölçeği- Öğrenci versiyonu (JSPE-S) uygulanmıştır. Veriler sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, %95 güven aralığı ile sunulmuştur. Verilerin karşılaştırılmasında ki-kare, t testi ve ANOVA kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Bulgular: Dönem 1, 3, 6 öğrencilerinin ve hastaların PPOS ortalaması sırasıyla 4,17±0,42, 3,76±0,37, 3,33±0,34 ve 3,10±0,76 puandır. Kız öğrencilerin PPOS ortalaması (3,93±0,55) erkek öğrencilerden (3,54±0,43) anlamlı olarak daha yüksektir (p=0,000). Hastaların cinsiyet açısından PPOS ortalamaları arasında bir fark saptanmamıştır. Kız öğrencilerin JSPE-S ortalaması da erkek öğrencilerden anlamlı olarak daha yüksektir. Eğitim ile öğrencilerin hem hasta merkezli tutumu hem de empati seviyeleri anlamlı olarak olumlu yönde etkilenmiştir.Sonuç: Çalışmamızda tıp öğrencilerinin ve hastaların tutumunun doktor merkezli olduğu saptanmıştır. Eğitimler aracılığıyla öğrencilerin empati seviyelerinin yükseltilmesi ve hasta merkezli olmaları sağlanabilir. Introduction: Nowadays medicine, the physician-centered shows a shift to patient-centered. In this study, it was aimed to evaluate the attitudes of one, three, and six-year medical students and patients on patient-centered care and the effect of education on sixth-year students on patient-centered care and empathy levels.Method: The cross-sectional, observational analytic and quasi-experimental design study included 259 patients and 551 medical students. Participants sociodemographic data form, the Patient Practitioner Orientation Scale (PPOS) and The Jefferson Scale of Physician Empathy (JSPE-S) is applied. Data are presented in number, percent, mean, standard deviation, 95% confidence interval. Chi-square, t-test and ANOVA were used in the comparison of the data. Statistical significance was accepted as p <0.05.Results: The mean PPOS of the students 1, 3, 6 and patients were 4,17 ± 0,42, 3,76 ± 0,37, 3,33 ± 0,34 and 3,10 ± 0,76, respectively. Female students' PPOS means are significantly higher than male students. There was no difference between the PPOS averages in terms of sex of the patients. Female students' JSPE-S averages are significantly higher than male students. Education significantly positively affected both the patient-centered attitude and the empathy levels of the students.Conclusion: In our study, it was figured out that the attitudes of medical students and patients were doctor-centered. Through the educations, it is possible to increase the empathy levels of the students and to be patient-centered.
Collections