Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin erişkin bağışıklaması konusundaki bilgi, algı ve tutumlarının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
AMAÇ: Aşı ile korunulabilen hastalıklar tüm dünyada yaygın bir sorundur. Başarılı bir bağışıklama programı, sağlık çalışanlarının kendisinin, yakın çevresinin ve bakımından sorumlu olduğu hastaların korunmasını sağlar. Son yıllarda başta risk grupları olmak üzere erişkin bağışıklamasına verilen önemde iyileşme olmasına rağmen maalesef erişkin aşılama programları, erişkin aşılama bilinci ve aşıya erişebilirlik oldukça düşük düzeylerdedir. Biz de üniversitemizde öğrenim gören tıp fakültesi öğrencilerinin erişkin bağışıklaması konusundaki bilgi, algı ve tutumlarını değerlendirmeyi amaçladık.GEREÇ VE YÖNTEM: Çalışmamız OMÜTF'de öğrenim gören, çalışma hakkında bilgilendirilen, çalışmayı kabul eden tıp fakültesi öğrencilerine uygulanmıştır. Araştırmaya katılan kişilere kişisel bilgilerini almak ve konuyla ilgili literatür taranarak erişkin bağışıklama hakkındaki bilgi, algı ve tutumlarını ölçmek amaçlı bir başka anket hazırlanmış ve uygulanmıştır. Veriler SPSS for Windows 22 aracılığıyla bilgisayar ortamına girilerek değişkenler arasındaki ilişkiler incelenmiştir.BULGULAR: Çalışmamıza dahil edilen 499 tıp fakültesi öğrencisinin yaş ortalaması 20,63±2,248 (min:18-maks:29) olup %51,5'i kadındı. Katılımcıların %73,5'i aşılama programlarını desteklediğini, %75,2'si aşılanma düzeylerinin iyileştirilmesinin önemli olduğunu, %64,9'u erişkin dönem aşılarını hastalarına önerdiğini belirtmiştir. Katılımcıların %33,7'si geçtiğimiz yıl, %27,1'i iki yıl önce aşı yaptırdığını belirtmişti. Düzenli mevsimsel grip aşısı yaptırmadığını belirtenlerin %82'si kadındı. Pnömokok, HAV, HBV, meningokok ve HPV aşılarının erişkin dönem aşılarından olduğunu belirtenlerin anlamlı bir çoğunluğu klinik dönem öğrencileri iken, zona aşısının erişkin dönem aşılarından olduğunu belirtenlerin anlamlı bir çoğunluğu preklinik dönem öğrencileridir. Erişkin bağışıklama konusunda bilgisinin yetersiz olduğunu düşünenlerin %67,1'i, tıp fakültesi eğitimi sırasında aşılar ve immünizasyon konusunda yeterli eğitimi aldığını düşünenlerin %31,3'ü klinik dönem öğrencileri idi.SONUÇ: Çalışmamız öğrencilerin öğrenim gördükleri yıl arttıkça aşılar hakkında bilgilerinin de arttığını göstermiştir. Mezuniyet öncesi aşılama konusunda verilecek olan eğitim erişkin aşılanma oranlarının artırılmasında olumlu katkılar sağlayabilir.Anahtar kelimeler: aşılama, erişkin, tıp öğrencileri, bilgi, tutum, algı AIM: Diseases that can be prevented by vaccination are a worldwide problem. A succesful vaccination programme provides a protection for helathcare workers themselves, their inner circles amd the patients they are responsible to take care. In recent years even though attention which is given to the adult vaccination is getting better, unfortunately adult vaccination programmes, the awareness of adult vaccination and accessibility to vaccines are quite low. So we determined to evaluate knowledge, perception and attitude about adult vaccination of our university's medical faculty students. MATERIALS METHOD: Our study was performed on Ondokuz Mayıs University Faculty of Medicine students who are informed about the study and agreed to attend. To collect the personal informations and determine the knowledge, perception and attitude about adult vaccination, we prepared a questionnare after reviewing the concerning literatüre. We used SPSS for Windows 22 to computerize the data and examine the correlations between variables.RESULTS: The average age of 499 attendonts in our study was 20,63±2,248(min:18-max:29), the 51,5% were females. 73,5% of attendonts reported they support vaccination programmes. 75,2% reported improving the vaccination rate are important. 64.9% reported that they recommend adult vaccines to their patients. Attendonts who reported getting vaccine in last season were 33,7% and who reported getting vaccine two years ago were 27,1%. 82% of attendonts who reported they don't get seasonal influenza vaccine regularly, were female. While the ones who are reported pneumococccus, HAV, HBV, meningococcus and HPV are adult vaccines, were mostly in clinical period, the ones who are reported zoster vaccine is an adult vaccine were mostly in preclinical period. 67,1% of the ones reported the knowledge of adult vaccination is not adequate and 31,3% of the ones reported they didn't get sufficient education about adult vaccination and immunisation were clinical period students. CONCLUSION: Our study indicates that the more education years past, students' knowledge about vaccination increases. Providing an aducation about vaccination before graduation may have positive contritibutions on increasing the adult vaccination rates.Keywords: vaccination, adult, medicine students, knowledge, attitude, perception
Collections