dc.contributor.advisor | Sungur, Nuray | |
dc.contributor.author | Sari, Hilal | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:39:28Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:39:28Z | |
dc.date.submitted | 1998 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/430829 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu araştırmanın amacı, Kocaeli İli lise yöneticilerinin sorun çözmede yaratıcılığının cinsiyet, kıdem ve branşa göre anlamlı düzeyde farklılaşma gösterip göstermediğini belirlemektir. Bu genel amaca yönelik olarak şu sorulara cevap aranmıştır. 1- Lise yöneticilerinin sorun çözmede Torrance Yaratıcı Düşünme Testi'nin akıcılık, esneklik, özgünlük düzeyleri ile cinsiyetleri arasında anlamlı farklılık var mıdır? 2- Lise yöneticilerinin sorun çözmede Torrance Yaratıcı Düşünme Testi'nin akıcılık, esneklik, özgünlük düzeyleri ile kıdemleri arasında anlamlı farklılık var mıdır? 3- Lise yöneticilerinin sorun çözmede Torrance Yaratıcı Düşünme Testi'nin akıcılık, esneklik, özgünlük düzeyleri ile branşları arasında anlamlı farklılık var mıdır? 4- Lise yöneticilerinin sorun çözmede Ne KadarYaratıcısınız? Testi puan düzeyleri ile cinsiyetleri arasında anlamlı farklılık var mıdır? 5- Lise yöneticilerinin sorun çözmede Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi puan düzeyleri ile kıdemleri arasında anlamlı farklılık var mıdır? 6- Lise yöneticilerinin sorun çözmede Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi puan düzeyleri ile branşları arasında anlamlı farklılık var mıdır? 7- Lise yöneticilerinin sorun çözmede Torrance Yaratıcı Düşünme Testi'nin akıcılık, esneklik, özgünlük puan düzeyleri ile Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi puan düzeyleri arasında anlamlı farklılık var mıdır? Araştırma tarama (survey) yöntemiyle yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Kocaeli İli merkez ilçe İzmit, Gölcük, Gebze, Kandıra. Karamürsel ilçelerindeki devlet liselerinde görev yapan yöneticiler oluşturmaktadır. Örneklem grubuna ise, Kocaeli merkez ilçe İzmit'te 19 lise, Gölcük ilçesinde 3 lise, Karamürsel ilçesinde 2 lise, Gebze ilçesinde 4 lise, Kandıra ilçesinde 1 lise olmak üzere toplam 29 okul ve 185 lise yöneticisi katılmıştır. ivAraştırmada bilgi toplama aracı olarak, yöneticilerin yaratıcı düşünme yeteneğini ölçmek için `Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Sözel A Formu` ve, yaratıcı düşünceye yönelik tutumlarını ölçmek için `Ne Kadar Yaratıcısınız?` Testi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi aşamasında Torrance Yaratıcı Düşünme Testi'nin akıcılık, esneklik, özgünlük boyutlarının cinsiyete göre; Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi puan düzeylerinin cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılık gösterip göstermediği (t) testi ile bulunmuştur. Ayrıca Torrance Yaratıcı Düşünme Testi `nin akıcılık, esneklik, özgünlük puan ortalamalarının kıdem ve branş açısından: Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi puan ortalamalarının kıdem ve branş açısından anlamlı düzeyde farklılık gösterip göstermediğini belirleyebilmek için tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. F değerinin anlamlı çıkması sonucu, farklılık gösteren ortalamaları belirlemek amacıyla LSD testi yapılmıştır. Daha sonra da Torrance Yaratıcı Düşünme Testi'nin akıcılık, esneklik, özgünlük özellikleri ile Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde farklılık olup olmadığını belirleyebilmek için (t) testi yapılmıştır. Torrance Yaratıcı Düşünme Testi ile Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi arasında yapılan korelasyon hesaplamasında elde edilen sonuçlar ise; Akıcılık faktörü ile Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi arasında 0.56 Esneklik faktörü ile Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi arasında 0.41 Özgünlük faktörü ile Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi arasında 0.52 olarak bulunmuştur. Ayrıca akıcılık ile esneklik arasında 0.79, akıcılık ile özgünlük arasında 0.78. esneklik ile özgünlük arasında ise 0.60 değerleri elde edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular ise: 1- Torrance Yaratıcı Düşünce Testi'nin akıcılık, esneklik, özgünlük faktörleri cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermektedir. Farklılık kadın yönetciler lehine bulunmuştur.2- Torrance Yaratıcı Düşünme Testi'nin akıcılık, özgünlük faktörleri kıdeme göre anlamlı farklılık göstermektedir. Esneklik faktörü ise kıdeme göre anlamlı düzeyde farklılık göstermemektedir. 3- Torrance Yaratıcı Düşünme Testi'nin akıcılık, esneklik, özgünlük faktörleri branşa göre anlamlı farklılık göstermemektedir. 4- Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi puan düzeyleri cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermektedir. Farklılık kadın yöneticiler lehine bulunmuştur. 5- Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi puan düzeyleri kıdeme göre anlamlı farklılık göstermektedir. 6- Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi puan düzeyleri branşa göre anlamlı farklılık göstermemektedir. 7- Torrance Yaratıcı Düşünme Testi'nin akıcılık, esneklik, özgünlük faktörleri. Ne Kadar Yaratıcısınız? Testi puan düzeylerine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. vı | |
dc.description.abstract | SUMMARY The aim of this study is to determine if the creativity of High School Directors of Kocaeli Province regarding problem solving differs according to the seniority, professional discipline and sexuality to a meaningful extent. 1- Are there meaningful differences among the fluidity, flexibility, level of originality and sexualities of Torrance Creative Thinking Test I or Problem Solving applied by High School Directors? 2- Are the meaningful differences among the fluidity, flexibility, level of originality and seniorities of Torrance Creative Thinking Test lor Problem Solving applied by High School Directors? 3- Arc there meaningful differences among the fluidity, flexibility, level of originality and professional discipline of Torrance Creative Thinking Test For Problem Solving applied by Might School Directors? 4- Is there a meaningful difference between score level of `How much you are creative on problem solving` test for High School Directors and their sexualities? 5- Is there a meaningful difference between score levels of `How much you are creative on problem solving` test for High School Directors and their seniorities? 6- Is there a meaningful difference between score levels of `How much you are creative on problem solving` test for High School Directors and their professional disciplines? 7- Is there a meaningful difference between score levels of fluidity, flexibility and originality of Torrance Creative Thinking Test For Problem Solving applied by High School Directors and Score levels of how much you are creative test? This study has been carried out by survey method. Study comprises the directors charged in the governmental high schools in VllKocaeli Centrum, İzmit, Gölcük, Kandıra and Karamürsel. 19 high school in İzmit/Kocaeli, 3 in Gölcük, 2 in Karamürsel, 4 in Gebze, 1 Kandıra, total 29 schools and 185 directors have participated in the sampling group. In the study, `Torrance Creative Thinking Test Verbal A Form` for the purpose to measure the creative thinking ability of directors and `How much you are creative?` Test for the purpose to measure the approaches of them against creative thinking have been used as information providing medium. In the course of analysis of study data, it has been found out by (t) tost if the fluidity, flexibility and originality dimensions of Torrance Creative Thinking Test show meaningful difference according to the sexuality. Furthermore, single direction variance analysis has been made to find if there is a meaningsful difference between score averages of fluidity, flexibility and originality of Torrance Creative Thinking Test regarding seniority and professional discipline and score averages of `How much you are creative?` Test regarding seniority and and professional discipline. As a result of achieving a meaningful F value, LSD test has been made to determine the averages showing differences. Afterwards (t) test has been made to determine if there is a meaningful difference between features of fluidity, flexibility and originality of Torrance Creative Thinking Test and score averages of `How much you are creative` test. The following results have been achieved after correlation calculation made between Torrance Creative Thinking Test and `How much you are creative` test : VXllBetween fluidity factor and `how much you are creative?` Test : 0.56 Between flexibility factor and `how much you are creative?` Test : 0.41 Between originality and `how much you are creative?` Test : 0.52 Between fluidity and flexibility : 0.79 Between fluidity and originality : 0.78 Between flexibility and originality : 0.60 Findings gained after study : 1- The fluidity, flexibility and originality factors of Torrance Creative Thinking Test have shown meaningful differences according to the sexuality. Difference is found in favour of female directors. 2- The fluidity and originality factors of Torrance Creative Thinking Test show differences according to the seniority. But flexibility factor doesn't show meaningful difference according to the seniority to meaningful extent. 3- The fluidity, flexibility and originality factors of Torrance Creative Thinking Test don't show meaningful difference according to the professional discipline. 4- There is a meaningful difference between score levels of `how much you are creative `test and sexuality. Difference is found in favour of female directors. 5- The score levels of `How much you are creative?` Test show meaningful difference according to the seniority. 6- The score levels of `How much you are creative?` Test doesn't show meaningful difference according to the professional discipline. 7- The fluidity, flexibility and originality factors of Torrance Creative Thinking Test show meaningful difference according to the score levels of `How much you are creative?` Test. IX | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Lise yöneticilerinin sorun çözmede yaratıcılığı | |
dc.title.alternative | Creativity of high school administrators in problem solving | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Creativity | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | High schools | |
dc.subject.ytm | Problem solving | |
dc.subject.ytm | Managers | |
dc.identifier.yokid | 74436 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 74436 | |
dc.description.pages | 159 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |