Show simple item record

dc.contributor.advisorTaştan, Mevlüt
dc.contributor.authorKorkmaz, Salman
dc.date.accessioned2020-12-29T13:39:09Z
dc.date.available2020-12-29T13:39:09Z
dc.date.submitted1999
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/430716
dc.description.abstractÖZET Bu araştırmanın amacı, göreve yeni başlayan smıf öğretmenlerinin mesleğe uyum sağlama sürecinde karşılaştıkları sorunların cinsiyete, mezun oldukları fakülteye, yerleşim yerlerine ve okuldaki öğretmen sayışma göre değişiklik gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Eğitimin niteliği ve gelişmesi, büyük ölçüde, öğretmenin niteliğine ve yeterliğine bağlıdır. Bu nedenle aday öğretmenlerin mesleğe uyum sorunlarının çözümü yönünde ipucu olması bakımından önem taşımaktadır. Betimsel yöntemle ele alman araştırmanın kendini örnekleyen evreni olarak Afyon İli Merkez ve diğer ilçe, kasaba ve köy ilköğretim okulları I. kademesinde 1997-98 öğretim yılında ilk kez göreve başlayan aday öğretmenler oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen ` Göreve Yeni Başlayan Öğretmenlerin Mesleğe Uyum Sorunları Ölçeği ` uygulanarak elde edilmiştir. Verilerin çözümlemesinde 1. ve 2. Alt probleme ilişkin t testi, 3. ve 4. Alt probleme ilişkin olarak tek yönlü varyans analizi ve LSD testi uygulanmıştır. Geçerlik için uzman kanısı alınmış ve güvenirlik analizi (Reliability Analysis) yapılarak Cronbach 's alpha değeri.8952=.90 bulunmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular ise: 1- Mesleğe uyum sağlamada karşılaşılan sorunların cinsiyete göre farklılığına ilişkin yapılan t testi sonucuna göre, anlamlı farklılık bulunmamıştır. Ancak genel olarak kadın öğretmenlerin sorunlarım daha yüksek düzeyde algıladıkları görülmüştür. 2- Mesleğe uyum sağlamada karşılaşılan sorunların mezun oldukları fakülteye göre farklılığını belirleyebilmek için t testi yapılmıştır. Bütün sorun gruplarında eğitim fakülteleri, ile diğer fakültelerde mezun olanlar arasında anlamlı bir fark görülmektedir. Eğitim fakülteleri dışında kalan fakültelerden mezun aday öğretmenlerin sorunlarını daha yoğun olarak algılamaları nedeniyle fark anlamlı bulunmuştur. 3- Mesleğe uyum sağlamada karşılaşılan sorunların görev yaptıkları yerleşim birimine göre, farklılığını belirleyebilmek için yapılan tek yönlü varyans analizi sonuçlarına göre fark kanıtı bulunmamasına karşın, köylerde görev yapan öğretmenlerin kasaba ve şehirlerde görev yapanlara göre daha yüksek düzeyde sorunla karşılaştıkları belirlenmiştir. 4- Mesleğe uyum sağlamada karşılaşılan sorunların görev yaptıkları okuldaki öğretmen sayısına göre farklılığım belirleyebilmek için yapılan tek yönlü varyans analizi sonuçlarına göre anlamlı düzeyde farklılık görülmüştür. Sorunların en yoğun olarak yaşandığı okullar öğretmen sayısının 3 ile 5 arasında olduğu okullar olduğu anlaşılmıştır. u
dc.description.abstractABSTRACT The purpose of this research is to find out whether the novice teachers' problems show any difference withrespect to gender, the faculty they graduated, their school' s location and the number of teachers in their school' s. Quality and development education depend to a great exteut on the quality and proficiency of the teachers For that reason, this research is important for providing a clue for solving the teachers-on-probation' s job adaptation problems. This descriptive study chooses, as its sample, the primary school teachers who just started their jobs in primary schools at Afyon' s provinces, towns and villages in 1997-98 academic year. Data collection is carried out by the application of ` Novice Teacher' s Job Adaptation Poblems Scale `, which is developed by the author of the study In the analysis of the data, t-test is applied for the first two foctors, and one way variance analysis and LSD test are applied for the last two factors As for validity expert' s opinion is consulted Reliability analysis produced the cronbach`s alpha valve of 89. 52=90 The results of the search are as follows 1- The results oft-test show no signifcaut differences in the job adaptation problems between both genders. But it seems that female teachers perceive that they have more problems. 2- T-test is applied to find out whether job adaptation problems differ from rescept to the faculty title teachers graduated. According to the t-test results, there are statistically significant differences in the job adaptation problems between the graduates of faculties of education and graduates of other faculties., The teacher on probation who graduated from other faculties perceive that they have more problems. 3- The results of one-way variance analysis did not provide any evidence of differences of job adaptation problem regarding the school' s place of location. But than the teachers in provinces and towns. 4- According to the results of one-way variance analysis, there are significant differences in job adaptation problems between the varying number of teachers in the schools. Teachers live the most problems at the schools with three to five teachers. inen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleGöreve yeni başlayan öğretmenlerin mesleğe uyum sorunları
dc.title.alternativeNovice teachers job adaptation problems
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmVocational adaptation
dc.subject.ytmCandidate teachers
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmAdjustment problems
dc.identifier.yokid82298
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOCAELİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid82298
dc.description.pages112
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess