Show simple item record

dc.contributor.advisorPoyraz, Erkan
dc.contributor.authorÇakil, Çiğdem
dc.date.accessioned2020-12-29T13:38:55Z
dc.date.available2020-12-29T13:38:55Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/430628
dc.description.abstractÖZET Öğrenen Organizasyonlar, öğrenmeyi bütün çalışanları ile kolaylaştıran ve kendisini sürekli geliştiren organizasyonlardır. Zihinsel modeller, kişisel ustalık, sistem düşüncesi, paylaşılan vizyon ve takım halinde öğrenme öğrenen organizasyonların temel bileşenleridir. Sürekli öğrenme, sürekli gelişme için gereklidir. Yeni ürün geliştirme süreci de bilgi yönetimine dayanan bir süreçtir. Ürün geliştirme süreci sürekli olarak yeni koşullara uyum sağlamayı gerektiren bir ortamda gerçekleşir. Ürün geliştirme stratejisi şirketin örgütsel stratejileri ile bağıntılıdır ve bu süreç üzerinde, her şirketin öğrendikleri ile bu örgütsel öğrenme sonucu elde edilen bilginin nasıl kullanılıp depolandığının önemli etkisi vardır. Örgütsel öğrenme ve öğrenen organizasyonlar oluşumları ülkemizde de giderek önem kazanmaktadır. Araştırma geliştirme bölümlerinde ve yeni ürün geliştirme süreçlerinde elde edilen bilginin toplamp incelenerek değerlendirilmesi ile uygulamaya aktarılması, yeni ürün başarısı için önemlidir. Bu çalışmanın amacı, öğrenen organizasyonların yeni ürün geliştirme sürecine etkilerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmamızın birinci bölümünde, örgütsel öğrenme ve öğrenen organizasyon kavramları açıklanmıştır. İkinci bölümde; yeni ürün geliştirme süreci, işletme stratejileri ile ürün geliştirme sürecinde bilginin ve örgütsel öğrenmenin rolü ve etkisi açıklanmıştır. Son bölümde ise, uygulanan anket sonuçlarına yer verilmiştir. Anket sonuçları frekans analizi, ilişki ve farklılık testleri ile incelenmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır.
dc.description.abstractABSTRACT A Learning Organization facilitates the learning of all its members and continuously transforms itself. Mental models, personal mastery, systems thinking, shared vision and team learning are the core ingredients of the learning organizations. A continuous learning is the key factor for continuous development. New product development process is a process based on knowledge management. New product development process requires to an environment in which firms must be adapted to continuously changing conditions. The product development strategy was reflective of the broader organizational strategy of the companies. This, in turn had a profound effect on what was learned by each company and how this organizational learning was stored and used. In our cuntry the importance of the organizational learning and learning organizations has been increased in recent years. The acquisition, dissemination and transfer of knowledge gained from research and development departments and new product process is important for new product success. The aim of this study is to investigate the relationship between learning organizations and new product development process. Through this aim in the first part of the study organiational learning and learning organizations concepts were explained. The second part consists of new product development process, the role and the effect of the organizational learning and knowledge on business strategies and new product development process. In the third part the results of the survey has been done by the firms, were given.the frequency tests. X2 and t tests were used to analyze the data. As a result of the study we have tried to explain the effect of organizational learning on new product development process.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleÖğrenen organizasyonların yeni ürün geliştirme sürecine etkisi
dc.title.alternativeThe Effect of learning organizations to new product development process
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmLearning organizations
dc.subject.ytmCompetition strategies
dc.subject.ytmProduct development
dc.subject.ytmNew products
dc.subject.ytmCompetition
dc.identifier.yokid141795
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMUĞLA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid137345
dc.description.pages193
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess