Show simple item record

dc.contributor.advisorKasatura, İlkay
dc.contributor.authorYalim, Esra
dc.date.accessioned2020-12-29T13:37:58Z
dc.date.available2020-12-29T13:37:58Z
dc.date.submitted2001
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/430268
dc.description.abstractYÜKSEK OKUL ÖĞRENCİLERİNDE BENLİK SAYGISININ AKADEMİK BAŞARI VE AİLE İÇİ İLETİŞİME ETKİSİ F. Esra Yalım Anahtar Kelimeler: Benlik Saygısı, Akademik Basan, Aile İçi İletişim ÖZET Bu çalışmada, ergenlik çağındaki kız ve erkek öğrencilerin benlik saygı düzeyleri ile hem akademik basan düzeyleri hem de aile içi iletişim düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Örneklem Kocaeli Üniversitesine bağlı bir meslek yüksek okulunda okuyan ve yaşları 18-20 arasmda değişen 90 (41 kız, 49 erkek) öğrenciden oluşmuştur. Bu öğrenciler Coopersmith Benlik Saygısı Envanterini (Coopersmith Self - Esteem Inventory) ve ana-baba ile iletişimi gösteren bir envanterden (Kasatura, 1991) 20 soru seçilmek suretiyle oluşturulan ve öğrencilerin aile içi iletişim düzeylerini gösteren bir envanteri cevaplamışlardır. Denencelerin sulanmasına ilişkin olarak sujeler benlik saygı düzeyleri yüksek ve düşük olmak üzere iki ana gruba aynlmışlardır. Gruplar arasmda akademik basan düzeyleri ve aile içi iletişim düzeyleri arasmda anlamlı düzeyde bir fark olup olmadığı t testi ile sulanmıştır. Bu çalışmada akademik basan puanı ve aile içi iletişim puanının toplamından elde edilen ve genel puan adım verdiğimiz yeni bir puan bulunmuştur. Benlik saygısı ile genel puan arasındaki ilişki, cinsiyet açısından benlik saygısının akademik başanya etkisi hesaplanmıştır. Bulgular benlik saygısı yüksek olan kız ve erkek öğrencilerin akademik basan düzeylerinin olumlu yönde olduğunu, benlik saygısı düşük olan kız ve erkek öğrencilerin akademik basan düzeylerinin olumsuz yönde olduğunu ortaya koymuştur. Benlik saygısının akademik başanya etkisinde cinsiyetin anlamlı bir etkisi saptanmamıştır. Benlik saygısı düşük kız ve erkek öğrencilerin ana-baba ile iletişim düzeylerinin düşük olduğunu, benlik saygısı yüksek olan kız ve erkek öğrencilerin ana-baba ile iletişim düzeylerinin yüksek olduğu ortaya konmuştur. Akademik basan ve aile içi iletişim puanının toplamından oluşan ve hayatta başanyı en iyi yansıttığını düşündüğümüz genel puan ise benlik saygısı az olan kız ve erkek öğrencilerde düşük, benlik saygısı yüksek olan öğrencilerde ise yüksek bulunmuştur.
dc.description.abstractTHE EFFECTS OF SELF-ESTEEM ON THE ACADEMIC ACHIEVEMENT AND INTERACTION AMONG THE FAMILY AMONG VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS F. Esra Yalım Key Words: Self-Esteem, Academic Achievement, Interaction Among The Family ABSTRACT In this study, the relationship between female and male adolescent students' level of self- esteem and both the level of academic achievement and the level of interaction among the family were examined. The sample consisted of 90 students (41 female, 49 male) between the ages of 18-20 from a vocational school which is a department of Kocaeli University. The students were administered Coopersmith Self-Esteem Inventory and an inventory which was formed by choosing 20 questions from an inventory (Kasatura, 1991) which examines the communication of adolescents with their parents. The subjects were classified as high self- esteem and low self-esteem groups according to their scores in the Coppersmith Inventory. To test the hypotheses, t test was applied to document if there's a significant difference between academic achievement and interaction among the family among high and low self-esteem groups. We derived a new score, general score that is the sum of academic achievement and interaction among the family scores. The relationship between self-esteem score and general score, the effect of gender upon self-esteem and academic achievement were calculated. Our data shows that, the female and male students whose level of self-esteem was higher had higher level of academic achievement, and the female and male students whose level of self- esteem was lower had lower level of academic achievement. Moreover, a significant gender difference was not found on the effect of self-esteem upon academic achievement. We also proved that the female and male students whose level of self-esteem was lower had lower level of communication with their parents, whereas the female and male students whose level of self-esteem was higher had higher level of communication with their parents. Adding the academic achievement score with the interaction among the family score formed a new type of score, that we called `general score`. We think that this score better reflects overall achievement in life. General score was low in female and male students with low self- esteem and high in female and male students with high self-esteem.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYüksek okul öğrencilerinde benlik saygısının akademik başarı ve aile içi iletişime etkisi
dc.title.alternativeThe effects of self-esteem on the academic achievement and family communication among vocational school students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmFamily communicatin
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmSelf esteem
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmHigh school
dc.identifier.yokid110207
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOCAELİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid107125
dc.description.pages57
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess