Arthur Schopenhauer`in yeter sebep ilkesi ve Kant eleştirisi
dc.contributor.advisor | Özlem, Doğan | |
dc.contributor.author | Hoşgör, Kubilay | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:37:07Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:37:07Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/429951 | |
dc.description.abstract | Schopenhauer, Descartes'ın cogitosunun beden aracılıgıyla açıklanabileceginiileri sürer. Bedensel güdülenimimiz ve buna baglı olarak ortaya çıkan arzu veisteklerimiz varlıgın ve bilginin temelini atmaktadır. Bu güdülenimler yalnızcabiyolojik degil, zihinsel edimlerimizin de, es deyisle bir akıl varlıgı olarak insanınözsel içeriginin de kaynagında yer almaktadır. Öte yandan yalnızca insan degilorganik ve inorganik tüm varlıklar istemenin unsurları olarak nesnellik kazanırlar.steme bütünüyle gerçekligin kendisinde ve tek tek nesnelerinde kendini gösterenkendinde-seydir.Schopenhauer kendinde-seyi Kant'tan miras alarak kullanırsa da, kavramıniçeriginin bilinemezligini Kant'ta bırakmıstır. Kısacası o, kendinde-seyin bilinebilirbir nitelige sahip oldugunu ve onun ?isteme? oldugunu söyleyecektir. Diger yandanKant'ın agnostisizmini sakıncalı bulmaktadır. Kant, ilk nedenin bilinemezligini, aklınnedenleri sonsuzca arama egilimine baglamıstır. Üçüncü antinomi olarak bilinen budurum, Kant'ın nedensellik ilkesini, bir ilk nedenin varlıgının olanaksızlıgına tasır.Schopenhauer'in ünlü Kant elestirileri bu noktadan beslenir ve onu kendi nedensellikve uzam-zaman teorisini kurmaya iter. Schopenhauer bunu yeter sebep ilkesiçerçevesinde yapmaktadır.Bu inceleme temelde yeter sebep ilkesinin açıklanısından yola çıkarakSchopenhauer'in Kant elestirisine yönelmekte ve bu elestiriyi müteakip ortaya çıkanisteme ve beden metafizigini açıklamaya çalısmaktadır. | |
dc.description.abstract | Schopenhauer assumes that the Cartesian cogito can be explained through thebody. Our physical drives on which depend our desires and wants, set the ground ofknowledge. These drives are in the very source of our biological as well as ourintellectual acts, i.e. at the essential content of man as a rational being. On the otherhand, not only men, but all beings, organic and inorganic, get objectivity as a productof will. Will is the thing-in-itself which shows itself in the reality as a whole and inthe individual objects.Even though Schopenhauer uses the Kantian ?thing-in-itself?, he left theungraspable content of this concept back in Kant. In short, he will say that the ?thingin-itself? has an intelligible quality and that it is ?will?. On the other hand, he foundsKant?s agnosticism objectionable. Kant associates the unknown character of the firstcause with the inconclusive research of causes. This case, known as ?thirdantinomy?, takes the principle of causality to the impossibility of the existence of thefirst cause. Schopenhauer?s famous criticism against Kant relies on this point. Thushe goes on to construct his own theory of causality and of space-time. Schopenhauerdoes this in the context of sufficient reason principle.This study aims at explaining the will and body metaphysics on the groundsof sufficient reason principle and Schopenhauer?s criticism to Kantian philosophy. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Felsefe | tr_TR |
dc.subject | Philosophy | en_US |
dc.title | Arthur Schopenhauer`in yeter sebep ilkesi ve Kant eleştirisi | |
dc.title.alternative | Principle of sufficient reason of Arthur Schopenhauer and his critical of Kant | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Felsefe Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Will | |
dc.identifier.yokid | 9005628 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 209069 | |
dc.description.pages | 120 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |