Show simple item record

dc.contributor.advisorDuman, Ahmet
dc.contributor.authorArikan, Seçil
dc.date.accessioned2020-12-29T13:36:57Z
dc.date.available2020-12-29T13:36:57Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/429887
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, Muğla merkez ilköğretim birinci kademede görevyapan sınıf öğretmenlerinde tükenmişlik düzeyleri ve bunun nedenlerininincelenmesidir. Araştırma betimsel tarama modelinde ve nicel yaklaşımlarınkullanıldığı bir araştırmadır.Araştırmanın evrenini Muğla merkez ilköğretim birinci kademede görevyapmakta olan 136 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır ve örneklem alınmamıştır.Uygulanan 136 anketten eksiksiz doldurulan 125 anket değerlendirmeye alınmıştır.Araştırmada toplanan veriler, SPSS 11.00 paket programı kullanılarak analizedilmiştir. Araştırmada incelenen değişken tipine göre veriler, Maslach TükenmişlikEnvanteri formu alt ölçekleri puanlarının aritmetik ortalamaları üzerinde gösterdiğifarklılıklar ve önem derecelerinin tespiti ?t testi?, ?Kruskal Wallis? testi ve MannWhitney U testi ile yapılmıştır.Araştırmanın sonunda özetle şu bilgilere ulaşılmıştır: (1) UygulananMaslach Tükenmişlik Envanterinden elde edilen bulgulara göre Muğla Merkezİlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Duygusal Tükenme (?X=33, 81) ve Kişisel BaşarıVIIBoyutunda (?X= 31,83) ve toplam puanda (?X=87, 98) tükenme düzeylerinin düşükolduğu; ancak duyarsızlaşma düzeylerinin çok düşük (?X=22,34) olduğusaptanmıştır. (2) Muğla merkez ilköğretim birinci kademede görev yapan sınıföğretmenlerinde cinsiyet tükenmişlik açısından duygusal tükenme (p= 0,32 p>0,05),duyarsızlaşma (p=0,99 p>0,05), kişisel başarı boyutlarında (p=0,85 p> 0,05) vetoplam puanda (p=0,5 p>0,05) istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşturmamıştır.(3) Muğla merkez ilköğretim birinci kademede görev yapan sınıf öğretmenlerindekıdem tükenmişlik açısından duygusal tükenme (p= 0,41 p>0,05), duyarsızlaşma(p=0,62 p>0,05), kişisel başarı boyutları (p=0,13 p>0,05) ve toplam puanda (p=0,37p>0,05) istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşturmamıştır. (4) Muğla merkezilköğretim birinci kademede görev yapan sınıf öğretmenlerinde mesleği isteyerekseçip seçmemek tükenmişlik açısından duygusal tükenme (p= 0,68 p>0,05),duyarsızlaşma (p=0,24 p>0,05) ve toplam puanda (p=0,09 p>0,05) istatistiksel olarakanlamlı bir fark oluşturmazken, kişisel başarı boyutunda istatistiksel olarak anlamlıdüzeyde bir fark oluşturmuştur (p= 0,02 p<0,05). (5) Muğla merkez ilköğretimbirinci kademede görev yapan sınıf öğretmenlerinde ücret tükenmişlik açısındanduygusal tükenme (p=0,34 p>0,05), duyarsızlaşma (p=0,66 p>0,05), kişisel başarıboyutlarında (p=0,20 p>0,05) ve toplam puanda (p=0,44 p>0,05) istatistiksel olarakanlamlı bir fark oluşturmamıştır. (6) Muğla merkez ilköğretim birinci kademedegörev yapan sınıf öğretmenlerinde yönetici tavrı tükenmişlik açısından duygusaltükenme (p=0,52 p>0,05), duyarsızlaşma (p=0,42 p>0,05), kişisel başarı boyutunda(p=0,18 p>0,05) ve toplam puanda (p=0,55 p>0,05) istatistiksel olarak anlamlı birfark oluşturmamıştır.
dc.description.abstractThe aim of this research is to investigate the reasons of burnout and theburnout levels of the primary school teachers working in the first stages of the primaryschools in Muğla city centre. The research is a descriptive research and quantitiveapproaches are used in the research.The population of the research consists of 136 Classroom Teachers who areworking at the first stage of Muğla Centrum primary schools form and no sample wasselected. Fully filled 125 questionnaires, in 136 questionnaires, were taken intoconsideration. Data collected in the research were analyzed by SPSS 11.00. Data thatwere investigated according to the variable types in the research, the differences ofsub-scale points of Maslach Burnout Inventory form seen above the arithmeticaverages and the determination of the significance levels were done by ?t test? and?Kruskal Wallis Test? and ?Mann Whitney U Test?.To sum up, these findings were obtained at the end of the study: (1)According to the data obtained from the Maslach Burnout Inventory, primary schoolteachers? burnout levels, in the subscales of Emotional Exhaustion (?X=33,81)Personal Accomplishment (?X=31,83) and total point (?X=87,98) are low, and thelevel of their burnout in the subscale of depersonalization (?X= 22,34) is very low. (2)IXAmong the primary school teachers working in the first stages of the primary schoolsin Muğla city centre, gender does not form a meaningful statistical difference inemotional exhaustion (p= 0,32, p>0,05), depersonalization (p=0,99, p>0,05), personalaccomplishment (p=0,85, p> 0,05) and total point (p=0,5 p>0,05) in aspects ofburnout. (3) Among the primary school teachers working in the first stages of theprimary schools in Muğla city centrum, years of experience does not form ameaningful statistical difference in the subscale of emotional exhaustion (p=0,41,p>0,05), depersonalization (p=0,62, p>0,05), personal accomplishment (p=0,13p>0,05) and total point (p=0,37, p>0,05) in aspects of burnout. (4) While choosing thejob willingly or unwillingly does not form a meaningful statistical difference in thesubscales of emotional exhaustion (p=0,68, p>0,05), depersonalization (p=0,24,p>0,05) and total point (p=0,09, p>0,05) among the primary school teachers workingin the first stages of the primary schools in Muğla city centrum; it forms a meaningfulstatistical difference in the subscale of personal accomplishment (p=0,02, p<0,05) inaspect of burnout. (5) Among the primary school teachers working in the first stagesof the primary schools in Muğla city centrum, salary does not form a meaningfulstatistical difference in all subscales-emotional exhaustion (p=0,34, p<0,05),depersonalization (p=0,66, p<0,05), personal accomplishment (p=0,20, p<0,05) andtotal point (p=0,44, p<0,05) in aspect of burnout. (6) Among the primary schoolteachers working in the first stages of the primary schools in Muğla city centrum,attitudes of administrators does not form a meaningful statistical difference in allsubscales-emotional exhaustion (p=0,52, p<0,05), depersonalization (p=0,42, p<0,05),personal accomplishment (p=0,18, p<0,05) and total point (p=0,55, p<0,05) in aspectsof burnout.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleMuğla merkez ilköğretim birinci kademede görev yapan sınıf öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin ve nedenlerinin incelenmesi
dc.title.alternativeThe investigation of the burnout levels and reasons of the classroom teachers who are working at the first stage of Muğla centrum primary schools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmBurnout
dc.subject.ytmBurnout syndrome
dc.identifier.yokid9009572
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMUĞLA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid214293
dc.description.pages73
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess