dc.contributor.advisor | Erözkan, Atılgan | |
dc.contributor.author | Karakaş, Yahya | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:36:13Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:36:13Z | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/429615 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin mükemmeliyetçilik düzeyleri ile sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin cinsiyet, sınıf düzeyleri, sosyo-ekonomik düzeyler, ebeveyn tutumları ve öğrenim görülen okul türleri açısından incelenmesidir.Bu çalışma betimsel yöntem kullanılarak yapılmıştır. Araştırma, amacına uygun olarak 2007-2008 bahar döneminde Muğla il merkezindeki liselerde öğrenim gören ve tesadüfi olarak seçilen 550 öğrenci üzerinde (250 kız; 300 erkek) gerçekleştirilmiştir.Araştırmada Bilgi Toplama Formu, Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği ve Sosyal Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizleri için SPSS/ WINDOWS 14.0 programı kullanılmıştır. Gruplar arası farkı belirlemek için `t testi' ve `varyans analizi', mükemmeliyetçilik ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için `korelasyon' kullanılmıştır.Araştırma bulguları lise öğrencileri için mükemmeliyetçilik alt boyutlarından ?davranışlardan şüphe duyma?, ?kişisel standartlar? ve ?ailesel eleştiri? üzerinde cinsiyetler; ?ailesel eleştiri? ve ?kişisel standartlar? üzerinde sınıf düzeyleri; ?düzen?, ?hatalara aşırı ilgi?, ?davranışlardan şüphe? ve ?aile beklentileri? üzerinde ebeveyn tutumları; ?hatalara aşırı ilgi?, ?davranışlardan şüphe? ve ?ailesel eleştiriler? üzerinde sosyo-ekonomik düzeyler; ?düzen?, ?hatalara aşırı ilgi?, ?davranışlardan şüphe?, ?aile beklentileri? ve ?ailesel eleştiri? üzerinde okul türleri arasında; Sosyal kaygı düzeyi alt boyutlarından ?sosyal kaçınma? ve ?eleştirilme kaygısı? üzerinde cinsiyet; ?sosyal kaçınma? ve ?bireysel değersizlik? üzerinde sınıf düzeyleri; ?sosyal kaçınma?, ?eleştirilme kaygısı? ve ?bireysel değersizlik? üzerinde ebeveyn tutumları; ?sosyal kaçınma?, ?eleştirilme kaygısı? ve ?bireysel değersizlik? üzerinde sosyo-ekonomik düzeyler; ?sosyal kaçınma?, ?eleştirilme kaygısı? ve ?bireysel değersizlik? üzerinde okul türleri arasında farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur. Mükemmeliyetçilik ve sosyal kaygı düzeyleri arasında orta ve düşük düzeyde ilişki olduğu saptanmıştır.Araştırmanın sonuçları, önceki bulgular ışığında mükemmeliyetçilik ve sosyal kaygı kapsamında başka araştırma ve uygulamalara da yol gösterecek bağlamda tartışılmıştır.Anahtar Sözcükler: Mükemmeliyetçilik, sosyal kaygı, lise öğrencileri. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the relationships between high school students' perfectionism and social anxiety levels. Gender, grade, socio-economic status, parenting styles and school type were also searched in this context.In this study, the general search model was adopted. The sample set of the research was taken from the high schools in Mugla by the random set sampling method. The participants were 550 students (250 girls; 300 boys) who participated in the study voluntarily.Main instruments are Personal Information Form, Frost Multidimensional Perfectionism Scale (Frost, Marten, Lahart & Rosenblate 1990) and Social Anxiety Scale (Ozbay and Palanci, 2003) . SPSS for WINDOWS was used for data analyses. The group differences were tested by t-test and F statistics. Correlational statistics were also employed to search for relationships between perfectionism and social anxiety levels.The findings showed that there is a difference between the gender according to the scores of the high school students, boys have higher scores on personal standards, parental criticism and doubts about actions; 10th grades have higher scores on parental criticism and 9th grades have higher scores on personal standards; indifferent parenting styles have higher scores on organization, inconsistent parenting styles have higher scores on concern over mistakes and doubting about actions, authoritarian parenting styles have higher scores on parental expectations and parental criticism; individuals with low ses have higher scores on concern over mistakes, doubting about actions and parental criticism; Vocational-Technical High School students have higher scores on organization, concern over mistakes, doubting about actions parental expectations and parental criticism.Also the findings showed that there is a difference between the gender according to the scores of the high school students, boys have higher scores on social avoidance and being criticized anxiety; 10th grades have higher scores on social avoidance and individual worthlessness; inconsistent parenting styles have higher scores on social avoidance and individual worthlessness; authoritarian parenting styles have higher scores on being criticized anxiety; individuals with low ses have higher scores on social avoidance, individual worthlessness and being criticized anxiety; Vocational-Technical High School students have higher scores on social avoidance, individual worthlessness and being criticized anxiety.The results are discussed in the light of previous findings and in the context of perfectionism and social anxiety, conducting future research for implications as well.Key-words: Perfectionism, social anxiety, high school students. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Lise öğrencilerinin mükemmmeliyetçilik düzeyleri ile sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between high school students' perfectionism and social anxiety levels | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Social anxiety | |
dc.subject.ytm | Perfectionism | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.identifier.yokid | 315468 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 221038 | |
dc.description.pages | 120 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı | |