Show simple item record

dc.contributor.advisorCoşkun, Mustafa Volkan
dc.contributor.authorTürkmen, Yeşim
dc.date.accessioned2020-12-29T13:34:37Z
dc.date.available2020-12-29T13:34:37Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/429012
dc.description.abstractAltmış dört lirik şiirin incelendiği çalışmamızda, şiirler konularına göre ilahî aşk, beşerî aşk, özlem, ölüm olarak gruplandırılmıştır. Bu şiirlerden on üçü ilahî aşk, on dördü beşerî aşk, on üçü eskiye özlem, on ikisi sevgiliye özlem ve on ikisi ölüm konulu şiirledir.Araştırmamızda lirik şiirler, fonetik puanlama tablosuna göre değerlendirildikten sonra, duygu ve kavramlaştırma yönleriyle ele alınmıştır.Şiirler; aldıkları puanlar, içerdikleri duygular ve olumlu olumsuz kavramlaştırmalar acısından ayrı ayrı ele alınmış, ulaşılan veriler neticesinde konuları acısından belirli sonuçlar elde edilmiştirŞiirlerin aldıkları puanlarla, duygu ve kavramlaştırma dünyaları ilişkilendirilerek çeşitli sonuçlara ulaşılmıştırAraştırmada, elde edilen veriler ve bulgular, şiirlerin aldıkları puanlarla içerdikleri duygu ve kavram dünyalarının birbiriyle ilişkili olduğunu göstermektedir.
dc.description.abstractIn our study, in which sixty four poems are examined, poems are grouped according to their themes such as divine love, love, longing for the past, yearing for a human and death. 13 of these poems are about divine love, 14 of human love, 13 of longing for the past, 12 of longing for the lover and 12 of them are about death.In our research, after lirics had been graded according to phonetic grade tabloid, poems? conceptualization and sensation are examined.Poems are examined individually according to their points, sensations that they include, and also positive and negative conceptualizations.Then owing to the attained datas,some specific outcomes about the themes are acquired.With the points that the poems gained, the world of sensations and conceptualization are connected to each other and then we reached some diversed outcomes.According to datas and findings gained from the research it is understood that the grades of the themes are related to the feelings, senses and also conceptualization of the poems.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleLirik şiirlerdeki sözcük ve sözcük gruplarının anlamlarıyla sesleri arasındaki ilişkinin ve kavramlaştırmanın Türkçe eğitimindeki yeri
dc.title.alternativeThe place of relation between meanings and sounds of words and word groups in lirics and Turkish education
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPhonetic
dc.subject.ytmSemantics
dc.subject.ytmConceptualization
dc.subject.ytmPoem
dc.subject.ytmLyrical poem
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.subject.ytmTurkish education
dc.identifier.yokid376189
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMUĞLA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid264279
dc.description.pages174
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess